VMJ är en resurs för alla arbetslösa.
Först ett par tips för dig från Google:

* Behöver råd

Forum > Allmänt > Allmänt > Behöver råd

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 19 av 19.
< 1 [2] >
Skrivet av Dengoe 14 aug 2008 19:20
Skriv ut Direktlänk

Dengoe

Ospec medlem

Du är på rätt väg. Det viktigaste är att det är du själv som sätter upp målen och att du sedan ber dina handläggare på arbetsförmedling och kommunen om hjälp att uppnå dessa mål.

Försök att inte tala om för dom vad du tycker att dom skall göra utan förklara vad du vill uppnå. Om de är bra i sin yrkesroll kommer de att kunna hitta möjliga lösningar som kanske vare sig du eller jag tänker på idag.

Lycka till och häng kvar här så att vi vet hur det går.

Skrivet av nilome 15 aug 2008 00:02
Skriv ut Direktlänk

nilome

Ospec medlem

Det låter som en bra idé. Jag har en ytterligare fundering och det är att jag har två idéer om egna företag. Det ena är bokaffären, det är en idé som kommer och går. har funnits med i ett par år. Det andra är en ny idé om en sajt, jag och en vän spånade igår och jag tror på idén. Det jag undrar är om det är bättre att satsa på en grej och bestämma att de andra får vara hobby. Dvs att sajten får vara hobby eftersom det är svårt att ha en affär som en hobby.

Skrivet av Dengoe 15 aug 2008 11:02
Skriv ut Direktlänk

Dengoe

Ospec medlem

Eftersom jag inte känner dig så vill jag inte att du tar mina råd som några "sanningar". Du skall ta till dig det som känns rätt för dig och skippa det som inte du känner stämmer in på dig.

När det gäller att sätta egna mål så anser jag att det blir svårare att hålla fokus om man har flera olika mål. Det kan också bli svårare att vara tydlig gentemot handläggare på exempelvis arbetsförmedlingen om du inte kan klargöra vad du verkligen vill uppnå. Risken är att du uppfattas som osäker och då kan man bli tveksam när det gäller att ställa nödvändiga resurser till ditt förfogande. Behåll därför en tydlig målbild för dig själv och kommunicera den till dina handläggare och din omgivning.
För att nå detta mål är det dock mycket bra om du klarar av att arbeta med flera alternativa eller kompletterande lösningar samtidigt. Här gäller att du har en bra coach som kan hjälpa dig att strukturera upp ditt tänk och din planering och hjälpa dig att hålla fokus.

Om sajten du nämner leder mot ditt mål eller inte kan du egentligen bara avgöra själv. Även om den inte leder mot målet kan du använda den som ett sätt att bygga något som intresserar dig och därmed ger dig ett ökat självförtroende vilket i sin tur kommer att hjälpa dig vidare mot ditt mål.

Var detta till någon hjälp eller skapade mitt svar bara mer förvirring?

Skrivet av nilome 15 aug 2008 14:00
Skriv ut Direktlänk

nilome

Ospec medlem

Det var ungefär det jag tänkte själv, nämligen att det är bra att fokusera sig en aning. Jag tror att det är bra. Att bestämma sig för något och försöka uppnå det, ha backupplaner, men ändå satsa på något. Det är ju svårt att komma någon vart, med stora planer, om man inte håller fast i dem ett tag. Och tanken på bokhandel har ju funnits med i några år så den lär inte försvinna spårlöst.

Och nej, jag tar inte dina ord som Sanningen.

< 1 [2] >