VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Berätta vad ni gör

Forum > Jobbmöjligheter > Söka jobb på egen hand > Berätta vad ni gör

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av nilome 15 aug 2008 14:45
Skriv ut Direktlänk

nilome

Ospec medlem

Jag tycker att det skulle vara roligt att få veta hur andra gör när de söker arbete och då kankse inte främst svar på annonser utan vad ni gör utöver det, om ni gör något utöver det. Själv får jag mina ryck.

Idag tex så mailade jag en liten bokhandel som jag tycker är trevlig och frågade om hon har behov av någon som arbetar extra och passade samtdigt på att fråga om hon hade några råd om att starta upp en egen bokhandel. Jag vet att hon tog över den här butiken för ett par årsedan och det verkar gå bra. Jag berättade även att jag tycker att den bokhandeln har höjt stämningen på det torget där den ligger, för det tycker jag verkligen. Tyvärr har jag inte varit inne i den så mycket själv.

Och så skickade jag med ett personligt brev som jag skrivit för bokhandelsjobb och mitt cv. Det ska bli spännande att se om det leder till något.

Skrivet av nilome 18 aug 2008 15:51
Skriv ut Direktlänk

nilome

Ospec medlem

Fortsättning,
Jag fick ett trevligt svar från hon som äger den här bokhandeln. Hon behövde ingen extrapersonal, har en halvtidsanställd sen årsskiftet, men hon sa att hon skulle höra av sig om hon behövde någon vid jul. Vidare så berättade hon att man bör räkna med 80-90 timmars arbetsvecka som egen företagare och att jag bör kunna mycket om branchen och om ekonomi. Det var ett väldigt trevligt mail, men 80-90 timmars arbetsvecka, det kan jag klara ett tag, men inte alltid.

Skrivet av Bengt 19 aug 2008 22:37
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

måndag 18 augusti 2008, kl 15:51 skrev nilome
Vidare så berättade hon att man bör räkna med 80-90 timmars arbetsvecka som egen företagare och att jag bör kunna mycket om branchen och om ekonomi. Det var ett väldigt trevligt mail, men 80-90 timmars arbetsvecka, det kan jag klara ett tag, men inte alltid.
Jag kan ju som företagare kommentera den detaljen lite:
Det är att ta i när man säger 90 timmar - men förstås beror det på om man då räknat in raster eller inte. Om man räknar bort raster längre än 10 minuter så hamnar man ändå lätt på ca 70 timmar per vecka. Även så, 70 timmar per vecka i effektiv arbetstid, kan man slita ut sig ganska snart. I varje fall om vi talar om veckoarbetstid i genomsnitt på ett år. En enstaka vecka kan man jobba 90 timmar, om man är ledig några dagar därefter, och klara av det bra. Visst finns det några lyckliga företagare som kan hålla i stort sett en vanlig anställds arbetstid och ändå få det att gå ihop, men räkna med när du startar upp att då hamnar det omkring 70 timmars effektiv veckoarbetstid om det ska kunna gå ihop sig för dig - går det sedan bra, då kan du minska din arbetstid med bibehållen förtjänst.
Det är sant att du måste kunna mycket om praktisk ekonomi - även om du kan lägga ut bokföring och fakturering på någon annan firma är det inte bra om du inte själv har en aning om vad bokföringen handlar om, alla dessa regler som gäller kring den, skattefrågorna etc.

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av kicsun 27 aug 2008 13:23
Skriv ut Direktlänk

kicsun

Ospec medlem

Du Nilome, vill veta vad vi gör för att söka jobb utöver det vanliga. Ja, jag brukar också skicka "intresseanmälningar" till lite olika företag som jag tycker verkar intressanta och där jag tror att arbetsplatsen skulle passa mej. Har också ringt upp personer i arbetledande ställning efter att ha luskat ut namn och nummer. I det senare fallet så ska jag höra av mej till en arbetsledare i mitten av oktober för att utröna om dom ska anställa en för det administrativa arbetet. Det känns väldigt spännande tills jag får veta om det finns en öppning där.

Tyvärr så händer det ju många gånger att företaget som man har anmält sitt intresse hos inte ens bryr sej om att svara på ens intresseanmälan. Jag måste säga att jag tycker det är ett så otrevligt sätt, det visar på liten respekt för den arbetssökande människan.

Jag tycker att det krävs mer av mej som arbetssökande än att bara söka jobb från annonser, jag funderar ständigt på andra vägar att hitta jobb, andra möjligheter och andra yrken än det som jag har jobbat med tidigare. Jag tänker inte ge upp än.

--
Kicsun

Skrivet av Gardan 13 sep 2008 10:04
Skriv ut Direktlänk

Gardan

Arbetsgivare

Ett litet tips:

När du ser ett jobb du tänker söka - skicka inte in din ansökan utan lämna den personligen.
Gå till företaget, ta i hand och säg " Hej, jag heter XXX och tänkte bara lämna in min ansökan till jobbet. Jag förstår att ni har fullt upp så jag ska inte störa. Jag hoppas vi hörs. Hejdå"
Det innebär att arbetsgivaren fått ett ansikte till ansökan, inledningsvis kan känna en viss irritation över att du kommer och upptar tiden men detta byts snabbt till en positiv känsla av att du förstår arbetssituationen på företaget... - du gör intryck.

Det fungerar inte på storföretag där du fastnar i receptionen men på mindre företag är det ett utmärkt sätt.

Lycka till
-----------
Gärd
(Företagare och arbetsgivare)

--
BolagsKraft - arbetsgivare att hyra

Skrivet av kicsun 13 sep 2008 19:41
Skriv ut Direktlänk

kicsun

Ospec medlem

Jag tycker att ditt tips är bra, tack Gärd.

Det är såklart något som är viktigt när man söker jobb i samma stad/ort/samhälle som man bor i, kan bli krångligare och kosta en hel del pengar när man lämnar in en intresseanmälan ex. 20 mil från sin bostadsort. Men man kanske kan göra avdrag för den resekostnaden i deklarationen??

--
Kicsun

< [1]  >