måndag 18 augusti 2008, kl 15:51 skrev nilome
Vidare så berättade hon att man bör räkna med 80-90 timmars arbetsvecka som egen företagare och att jag bör kunna mycket om branchen och om ekonomi. Det var ett väldigt trevligt mail, men 80-90 timmars arbetsvecka, det kan jag klara ett tag, men inte alltid.
Jag kan ju som företagare kommentera den detaljen lite:
Det är att ta i när man säger 90 timmar - men förstås beror det på om man då räknat in raster eller inte. Om man räknar bort raster längre än 10 minuter så hamnar man ändå lätt på ca 70 timmar per vecka. Även så, 70 timmar per vecka i effektiv arbetstid, kan man slita ut sig ganska snart. I varje fall om vi talar om veckoarbetstid i genomsnitt på ett år. En enstaka vecka kan man jobba 90 timmar, om man är ledig några dagar därefter, och klara av det bra. Visst finns det några lyckliga företagare som kan hålla i stort sett en vanlig anställds arbetstid och ändå få det att gå ihop, men räkna med när du startar upp att då hamnar det omkring 70 timmars effektiv veckoarbetstid om det ska kunna gå ihop sig för dig - går det sedan bra, då kan du minska din arbetstid med bibehållen förtjänst.
Det är sant att du måste kunna mycket om praktisk ekonomi - även om du kan lägga ut bokföring och fakturering på någon annan firma är det inte bra om du inte själv har en aning om vad bokföringen handlar om, alla dessa regler som gäller kring den, skattefrågorna etc.
--
Admin på Vi Mellan Jobben