VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* webbsajter och lagar?

Forum > Starta eget företag > Övrigt om att starta eget företag > webbsajter och lagar?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
< [1]  >
Skrivet av jimt 12 nov 2010 20:12
Skriv ut Direktlänk

jimt

Ospec medlem

Hej,

jag undrar hur det fungerar med "internet lagar" i Sverige, jag hittar dessvärre ingen riktig information om det,
det gäller huvudsakligen "forum" och "sökmaskiner", det jag vill veta är främst dessa saker:

a) om jag har en webbsajt, kan jag skydda mig personligen genom att ha en disclaimer att alla användare är ansvariga för sina handlingar?
T.ex. om folk länkar till (eller laddar upp) upphovrättsskyddade texter/audio/videos/bilder etc så är det dom som är ansvariga och ej jag som driver webbsajten.

b) Jag planerar att ta bort saker som folk rapporterar är upphovrättskyddat, hur gör man det korrekt?
T.ex. kan ju folk hävda att saker andra lagt upp är upphovrättsskyddat och vill att jag ska ta bort det, vad för "bevis" ska man begära att dom verkligen har
rätten att begära att det tas bort?

c) om jag har en typ av sökmaskin, vad gäller för regler där?
T.ex. om sökmaskinen hittar upphovrättsskyddade audio/video filer och dom blir länkade,
är det risk att jag blir ansvarig? (original filen kommer alltså ligga kvar på original servern, det är helt enkelt en vanlig länk från min webbsajt till filen)
(även här kommer jag ta bort länkar som folk rapoorterar)

d) om jag har en sökmotor och visar en del av den funna texten från den indexerade webbsidan, är det lagligt?
Alltså, i sökresultatet skulle t.ex. första paragrafen som är funnen på sidan visas. Måste man friskriva sig här på något sätt att man inte tar ansvar för vad
som står i texten som visas etc?

e) om jag lägger ut en webbsida och driver den personligen, alltså inte genom ett företag, är det riskant i dessa avseenden?
Alltså, är det väldigt klart vad som gäller rent lagligt, så man riskerar inte att bli stämd eller liknande.
(I t.ex. USA & Tyskland är det ju väldigt osäkert, i Tyskland kan man kasta mynt om utgången när en webbsajt blir stämd för att en användare länkat till en upphovrättsskyddad fil)

Vilka myndigheter / webbsidor / andra källor finns det som kan hjälpa mig klura ut exakt vad för rättigheter/skyldigheter som gäller när man lägger ut en webbsajt på internet?

tacksam för hjälp i någon rikting :)

Skrivet av Bengt 12 nov 2010 23:27
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

OK... jag bör ju kunna ge dig en del svar i det här, som webmaster sedan 1997. Dock finns det omdiskuterade delar som fortfarande saknar riktiga domstolsprejudikat och som kan kallas "gråzoner" ibland. Principerna i stora drag som jag ser dem är ändå:

a) Om du bara sätter upp ett forum och inte säger någonting är principen att var och en som skriver i det forumet är ansvarig för vad den skriver. Alltså du är inte ansvarig för det. Det är den så kallade BBS-lagen som gäller i det fallet. Du nämner även "länkar till": Det gör Google hela tiden! Det finns faktiskt inget förbud mot att länka till någonting alls (dock kan det ju vara olämpligt ändå). Om du tillhandahåller uppladdning av filer på din server (din del av server, webbhotellkonto, etc.) så kan det genast bli mycket känsligare, se punkt b.

b) Regeln är, när BBS-lagen gäller, att du som webmaster ska ta bort allt som kan strida mot någon lag utan onödigt dröjsmål efter det att du har upptäckt det (eller blivit uppmärksammad på det). Exakt hur lång tid det får ta är inte specificerat i lagtext - en vecka vet jag har räknats tillräckligt snabbt, så kravet är inte minutkontroll. Det du säger om att andra kan hävda upphovsrätt vet jag förekommer - det är inte alltid så att folk som anser sig ha upphovsrätt verkligen har det. Du behöver, grovt sagt, inte lyda någon, men måste följa lagen. Har du uppfattningen att materialet är OK (att tillstånd finns eller att det upphovsrättsinnehavaren som laddat upp) kan du i princip stå på dig och låta det ligga kvar tills du får bevis på att du har trott fel - i det läget kommer du inte att dömas för upphovsrättsbrott, förutsatt att du genast tar bort det då du har presenterats bevis. Här är det naturligtvis lätt att hamna i "gråzon", i vissa fall är upphovsmannen närmast omöjlig att fastställa.

c) Tänk på Google. Alltså, med tanke på vad Google gör är det beskriver ingenting. Dock finns det möjligen en liten hake; Google kan alltid hävda att det för deras del ska vara amerikansk lag (företrädesvis staten Californias lag) som ska gälla, det kommer inte du kunna hävda. Som tidigare sagt finns det dock ingenting skrivet i svensk lagstiftning om förbud mot hypertextlänkar till någonting överhuvudtaget. (Olämpligt är en annan sak, det ska inte blandas ihop med olagligt.)

d) Igen; Tänk på Google! (Se punkt 2) Det brukar kallas "citaträtt" även om någon sådan rätt inte finns inskriven i lagen (men det är lika som "allemansrätt" som inte heller finns inskrivet i lag). Det är så att det som kopierats måste "nå verkshöjd" enligt lagen - en kort strof från en större text gör inte det enligt domstolsprejudikat. Vad gäller ansvaret för det textuella innehållet är det lika som punkt a.

e) Företag eller privatperson spelar faktiskt ingen roll i dessa sammanhang. Det som är avgörande är att du kan bli registrerad "Ansvarig utgivare", då blir sajten som en tidning och källskydd gäller enligt lag med mera - detta tror jag dock inte är aktuellt i nuläget för dig utan utgå från BBS-lagen nu vid uppstart i varje fall.

Sammanfattningsvis är inte svensk lagstiftning utformad så att du som vanlig webbplatsägare ska behöva oroa dig för att plötsligt bli dömd som brottsling, så länge du har agerat så gott du har kunnat med vanlig sunt förnuft. Ser man t.ex. till upphovsrättslagen så krävs det ganska flagranta medvetna överträdelser mot den för att det överhuvudtaget ska bli ett mål som domstolarna tar upp. Ingen webmaster har hittills hamnat inför skranket för sådant som du nämner i dina exempel, alltså där en tredje part på din webbplats lagt upp något olagligt (det kan komma, men det krävs nog att du har handlat rent oförnuftigt i så fall).

Några länkar:
Personuppgiftslagen (PUL)
BBS-lagen (Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor)
Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469)
Brottsbalken kap.16 p.8 (Hets mot folkgrupp)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

--
Admin på Vi Mellan Jobben

< [1]  >