VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* 19 år och arbets-/hjälplös

Forum > Allmänt > Allmänt > 19 år och arbets-/hjälplös

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av Sarah 29 aug 2009 14:20
Skriv ut Direktlänk

Sarah

Ospec medlem

Hej,
Jag är en tjej på 19 år, som är i en väldigt knivig situation just nu. Till sommaren tog jag studenten och jag har just avslutat mitt sommarjobb. Nu är jag precis inskriven på arbetsförmedlingen, då jag nu är arbetslös.

I nuläget har jag ingen ork till att arbeta alls, utan skulle behöva några månader till att hitta tillbaka till mig själv. Jag har nämligen haft en jobbig gymnasietid som tagit hårt på mig.

Jag gick en av de så kallade tuffaste linjerna med mycket stress och späckade scheman. Att jag alltid haft extremt höga krav på mig själv och min prestation, var också en del till att jag tog ut mig totalt. Jag hade dessutom mycket besvär inom familjen samt ätstörningar. Och nu till hösten, när stressen äntligen skulle lätta, gick en nära anhörig bort. För att klara av det här äter jag antidepressiva medel dagligen.

Med andra ord, jag vill ha den här hösten till att hitta tillbaka till mig själv, och till min hjälp har jag en terapeut. Just nu vet jag bara inte längre vad jag tycker är roligt, allt i mitt liv känns likgiltigt om inte meningslöst.

Arbetsförmedlingen känner inte till min situation, de vet bara att jag är arbetslös. När jag frågat hur man ska klara sig ekonomiskt om man inte får arbete, då det är extra svårt nu, får jag till svar: "Du har inte kommit hit för att få pengar, om du trodde det?".

Så, vad har ni för råd att ge mig?
Jag behöver en paus, men jag behöver någon form av inkomst också.

MVH Sarah
Uppdaterat: 29 aug 2009 14:22  
Skrivet av blueeye70 31 aug 2009 09:37
Skriv ut Direktlänk
Hej Sarah!!

Tråkig sits du sitter i, men ge inte upp hoppet. Ta promenader på morgonen och rensa systemet med så kan iallafall dagen kännas lite lättare.

Var i landet bor du??? Jag blev uppriktigt förbannad när jag läste vilket svar du fått från AF, självklart har du rätt att fråga sådana frågor som t ex ekonomi, hur du ska klara dig ekonomiskt när du inte har rätt till a-kassa. Och självklart har du ju inte gått ditt för att få pengar, nä fy f-n för det bemötandet, inte undra på om du vägrar gå dit fler gånger. Jag har själv en dotter som är lika gammal som du men som inte haft ett sommarjobb ens en gång denna sommar. När hon skrev in sig på AF frågade vi exakt samma fråga och fick till svar att "tyvärr får du leva utan pengar under tre månader, har du inte fått något jobb inom den tiden har du rätt att hamna i Ungdomsgarantin (tror jag att det heter) och då får t ex praktik, och då är ersättningen lika stor som studiebidraget. Men denne handläggare som hon och jag (jag var faktiskt med men enbart som stöd till henne och för att få samma information men för övrigt sköter hon kontakten med AF själv) träffade var mycket förstående om situationen och att det inte är helt lätt att leva på sina föräldrar när man vill klippa navelsträngen men också att det inte är lätt när en av föräldrarna också är arbetslösa.

Jag säger då det byt handläggare för den som svarade dig på det viset är inte kompetent att handlägga arbetssökande.

Lycka till!!! och sköt om dig så kommer det att lätta i själen också.

--
Blueeye70

Skrivet av loe4 9 sep 2009 11:09
Skriv ut Direktlänk

loe4

Ospec medlem

Hej Sarah!

Jag är väldigt dåligt på regler och alla rättlinjer som arbetsförmedlingen har, sammhället har. När jag läste det du skrivit så var min första tanke att du kanske kan kontakta sysselsättning och försörjning. Bor du hemma hos dina föräldrar fortfarande? Det kanske ändrar ifall du kan få försörjningsstöd men de borde kunna ge dig råd och de har mer kunskap i det hela.
Även var en tanke hos mig... har du varit hos en läkare? Jag har två kompisar, som visserligen inte helt har samma situation som dig men de har väldigt lika situationer. De har blivit sjukskrivna och får ekonomiskt stöd via försörjningsstöd och försäkringskassan, (ena vännen har gått in i väggen/depression och den andra vännen har ätstörningar/depression efter bl.a bortgång av en förälder).
Din terapeut kanske har nått råd om hur du kan göra.

Tycker verkligen svaret från arbetsförmedlingen du hade kontakt med var oprofessionell och felaktig behandling av dem. De borde ju göra allt för att hjälpa, de är ju därför de finns där.

Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för dig och att du åter kommer känna dig glad och lycklig.

Lycka till!
Uppdaterat: 9 sep 2009 11:17  
Skrivet av ste7fan 29 sep 2009 10:08
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Jag tror att du skulle må bra av att be arbetsförmedlaren att dra åt helvete.
Af är en statlig institution som för skattepengar ska ge service till människor. Ger personen i fråga inte ordenlig hjälp ska han ha sparken och du ska då ha den tjänsten.
Skriv ett brev och förklara vad du känner och tycker, bestäm ett möte med Af-funktionärens chef och förklara att du inte tänker acceptera att bli motarbetad.

Dräm näven i bordet.

Ta med dig någon som har talets gåva (stor käft och små öron)som kan stötta dig och även gripa in om du hotas bli omkullpratad.

Lycka till.

< [1]  >