VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* jobcoach bluff

Forum > Allmänt > Allmänt > jobcoach bluff

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
< [1]  >
Skrivet av picard 11 okt 2009 16:50
Skriv ut Direktlänk

picard

Ospec medlem

Jag vill belysa ett aktuellt ämne nämligen alla dessa jobbcoachföretag som poppar upp.
I våras blev jag uppsagd och kom då i kontackt med en representant för xxxxx som presenterade bolaget
på ett mycket fint sätt guld och gröna skogar.
Våra krav var att detta inte skulle vara som en av arbetsförmedlingens söka jobb kurser Onej detta var så mycket mer vi har personal som letar jobb på heltid och över 90% av alla som vi tar hand om får nytt jobb
inom ett halvår.
Finfint tängte vi så vi skrev på ett kontrackt.
Första mötet på xxxxx skriva cv en kille visade i powerpoint hur man skriver ett cv.
Andra mötet personligt brev här likaså ett bildspel om hur det skulle se ut
Tredje mötet intervjuteknik och lotsas intervju hos en annan antenn medarbetare en fin mapp med papper och penna med material om hur du skriver ett cv hej och tack hör av dig om du undrar något .
Låter detta som en av arbetsförmedlingens söka jobb kurser japp helt riktigt. Vi fick det vi inte ville ha redan första dagen det låter bra i början men sedan är det inte värt mer en arbetsförmedlingen kan erbjuda gratis.
För inte är detta gratis dessa bolag får ut ca 19000kr för varje deltagare .
Och deras fantastiska statestik jo så här fungerar den 2 av oss började plugga jag fick förlängt på jobbet med 2 månader och i xxxxx ögon är det lika med att dom har fixat en lösning åt personerna ifråga och kan håva in
ca 19000kr per person för ett väl utfört arbete snacka om bra betalt för lite arbete och så får man en bra statestik man kan slå sig för bröstet med.
När xxxxx medarbetere dvs min jobbcoach fick höra att jag fått förlängt tog det knapt en dag fören det damp ner ett fint brev innehållande ett formulär där jag skulle fylla i att dom fixat en lösning åt mig.
Och så har dom denna fantastiska garanti att om du blir utan jobb igen så får du komma tillbaka under xxxxx vingar igen och detta gäller under 2 år så att dom återigen kann lägga ner ett gediget arbete på dig.
Dessa företag skal ej ha ett öre fören "dom" har fixat eller hjälpt dig att få ett nytt jobb.

VH
picard

Skrivet av ste7fan 14 okt 2009 10:39
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Tack för att du skrivit.

Coachbluffen som finansieras av allmänna medel måste upp i ljuset.

Skrivet av micke25 15 okt 2009 21:00
Skriv ut Direktlänk

micke25

Ospec medlem

Hej!

Jag har en liten annan åsikt.
Jag vet att en coach får 9.000:- för en klient och ytterligare 2.000:- om klienten fått ett jobb efter en viss tid.

Jag fick bra bemötande och god hjälp av en coach i Stockholm. Han var helt öppen med vad han fick av arbetsförmedlingen och på det stora hela var han reko.

Han sa direkt att han inte skulle fixa jobb till mig men att han kunde ge mig bättre förutsättningar att själv få ett jobb.

Jag skriver inte för att göra reklam men för att upplysa alla andra om att det finns schyssta folk också.
Om nån tar kontakt med honom så vore det kul att höra vad ni tycker också.

Mvh/Micke

micke25

JAg såg just i forumet att admin skriver att man inte får namnge nån coach efterom en ordetlig lista inte finns.
Alla coacher finns på lista hos arbetsförmedlingens hemsida så det är bara att kolla där.

Hoppas jag inte brytit mot nån regel, det var inte meningen.

Mvh/MIcke

Moderatorkommentar: Inlägget redigerat här i öppna forumet, en kopia av det oredigerade finns dock under Medlemsdiskussioner. Vi tar inga namn på coacher här i öppna forumet.
Uppdaterat: 15 okt 2009 22:04  
Skrivet av picard 25 okt 2009 10:58
Skriv ut Direktlänk

picard

Ospec medlem

Det stora problemet är inte att dom inte hjälper dig utan att dom tar betalt oavsett om dom hjälpt dig eller ej
om ditt företag erbjuder dig förlängt med 2 månader kan coachföretaget kvitera ut ca 18000kr för då kallar dom det en lösning för dig att detta är som bäddat för oseriösa företag är ju uppenbart det finns en anledning till att coachföretagen ökat med x 100% den senaste tiden det är ju lätt att håva in pengar.det finns ju ingen kontroll.

VH
Picard

Skrivet av ste7fan 26 okt 2009 10:25
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Coch eller inte. Det skapas inga nya arbetsplatser.
Vi kan alla skaffa coacher och sedan dränka landets företagare med ansökningar. Inga nya arbeten har tillkommit för det.

Däremot har stadskassan dränerats på pengar.

Skrivet av JJ_Devel 28 okt 2009 14:46
Skriv ut Direktlänk

JJ_Devel

Arbetssökande

Mina erfarenheter av jobbcoachföretag är inte heller goda. Jag hamnade på tre stycken i rad under mina två första faser av Jobb- och Utvecklingsgarantin. De två första satte mig på praktikplatser på företag där dom var vänner med cheferna på platserna. Sen fick jag en hög stora löften som alla rann ut i sanden. På den tredje jobbcoachföretaget så bollades jag mellan olika handläggare innan jag till slut passerade gränsen för Fas 3. Man kan spekulera så klart över vad som hade hänt om jag fått vara kvar på Arbetsförmedlingen under mina två första faser av Jobb- och Utvecklingsgarantin istället...

Idén med jobbcoachföretag är säkert bra, finns det fler aktörer som har som uppdrag att hjälpa folk till jobb är väl det bra och framför allt om de har alternativa metoder och resurser än Arbetsförmedlingen. Men tyvärr så har det i realiteten blivit mer av en förvaringsplats där man slänger många arbetslösa medan Arbetsförmedlingen inte har tid eller plats för flera. Man måste ju ha nån koll på om det leder nånstans också, annars är det helt bortkastat. Sen förstår jag också att det säkert finns jobbcoachföretag som är bättre än andra och som sköter sina uppgifter och heder åt dom!

--
Det är varje förbannade människas plikt att bli ett original ...

Skrivet av Everlast62 16 aug 2010 13:28
Skriv ut Direktlänk
Af tilldelade mig en jobbcoach, och under ett år hade jag denna kontakt. Jag fick fylla i ett formulär "kartläggning" om vad jag gjort, vad jag kan, utbildningar, önskningar mm mm. Det hände ingenting under året. Jag hamnade nu i jobb-utv.garantins fas 3. Här är det enbart sysselsättning som erbjuds. Dvs; kommunen får bidrag för att ta emot gratis arbetskraft och får jobb som de annars inte hinner med eller assistenter till den verkliga arbteskåren, så dom får hjälp. Får jag lön? Nix, jag ska nöjja mig med aktivitetsersättningen, å inte har jag möjlighet att välja denna s.k sysselsättningen som kan vara upp till 2 år. I min kommun är det turism som är en av stöttepelarna för samhället. Jag tyckte till min handläggare på AF att jag kunde ju läsa upp språk på distans. Men se det gick ju inte, för nu när jag hamnat i fas 3 får jag ingen sådan hjälp av AF. Var det någon som informerade mig om detta innan jag hamnade här, återigen Nej! Denna politik är rent av människofientlig. Visst, bra med sysselsättning, men ska priset vara att AF och kommunen ska välja detta för att bli kvitt personer som är långtidsarbetslösa. Min tid inom jobb & utv.garantin har pågått sedan 2007, så jag har ju haft sysselsättning emellanåt. Samt att jag själv bekostat utbildningar. Detta med jobbcoach är säkert en bra idé... men vad ska dom göra? Detta att skriva CV, personliga brev mm är ju inget man kan hålla på med för evigt. Varför göra en omfattande kartläggning om det ändå bara blir liggande i en låda? Jag hade ingen hjälp alls av min jobbcoach, fick inte ens reda på vad jag har rätt till eller ej, och om det tog slut eller inte. Jag är så otroligt besviken. Jag har varit arbetslös under 1 års tid i min nya kommun, men får känslan att dom inte alls vill hjälpa människor till arbeten. Måste inte AF ha nån koll på om det leder nånstans också, annars är det helt bortkastat. Men jagförstår också att det säkert finns jobbcoachföretag som är bättre än andra och som sköter sina uppgifter, trots att jag inte stött på ngn uppe norr!
Det heter Jobb och Utvecklingsgarantin...vad utvecklas å vart är jobben?? Mkt prat å fina ord och ingen substans. Ny politik till människor som vill jobba och inte bara stoppas undan.

Skrivet av Harryupp 17 aug 2010 20:26
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Då jag har pysslat med idrott en del genom åren, har jag för mig att en tränare (coach) har man nytta av först när man kommit en bit på väg och är motiverad att bli bättre.
Så länge som du harvar i arbetssöksdjungeln finns det inte mycket att träna, annat än uthållighet.
Nu har jag tyckt att läget ute på arbetsmarknaden är så mättat att har du inte jobb, ett bra socialt nätverk, inflytelserika kompisar, möjlighet till bra rekommendationer och bra utbildning + en ålder på max 30 bast - ja då blir det inget nytt jobb! Det är som att låna pengar på banken. Bara om det ser ut som om du kunde klara dej utan att låna får du lån.
Vi arbetslösa har skuffats ut i ett äckligt Moment 22. Ett tillstånd som de som fortfarande har jobb har svårt att fatta och ta till sig.
Förövrigt tror jag på Moderaternas arbetarpartislogan först när Fredde Reinfelt går ut och lovar att fixa fler låglönejobb åt Moderater, istället för de alltid lovade skattesänkningarna!

Skrivet av kendo 18 aug 2010 21:44
Skriv ut Direktlänk

kendo

Arbetssökande

tisdag 17 augusti 2010, kl 20:26 skrev Harryupp
Då jag har pysslat med idrott en del genom åren, har jag för mig att en tränare (coach) har man nytta av först när man kommit en bit på väg och är motiverad att bli bättre.
Så länge som du harvar i arbetssöksdjungeln finns det inte mycket att träna, annat än uthållighet.
Nu har jag tyckt att läget ute på arbetsmarknaden är så mättat att har du inte jobb, ett bra socialt nätverk, inflytelserika kompisar, möjlighet till bra rekommendationer och bra utbildning + en ålder på max 30 bast - ja då blir det inget nytt jobb! Det är som att låna pengar på banken. Bara om det ser ut som om du kunde klara dej utan att låna får du lån.
Vi arbetslösa har skuffats ut i ett äckligt Moment 22. Ett tillstånd som de som fortfarande har jobb har svårt att fatta och ta till sig.
Förövrigt tror jag på Moderaternas arbetarpartislogan först när Fredde Reinfelt går ut och lovar att fixa fler låglönejobb åt Moderater, istället för de alltid lovade skattesänkningarna!

Wow, du satte verkligen ord på något jag upplever också.

Jag önskar dig verkligen allt väl även om jag inte känner dig, men på samma gång känner jag lite lättnad över att jag inte är ensam om att befinna mig i denna situation. Jag är just 30+, saknar jobb, saknar bra socialt nätverk och inflytelserika vänner, saknar referenser och har nästan ingen arbetslivserfarenhet (eftersom jag har utnyttjat möjligheterna att studera länge istället). Framtiden känns svart som sot för min del. Men så länge det finns liv finns det hopp, antar jag.

Skrivet av agnnol 30 sep 2010 10:19
Skriv ut Direktlänk
Precis så där upplever jag det också. Har man inget bra nätverk så är det otroligt svårt att få något nytt jobb. Min jobbcoach brukar oftast nonchalera mig när jag har något jag undrar över. Som sagt det gäller att själv kämpa på och hoppas på tur att få nytt jobb snart så man kan få börja leva ett normalt liv.

--
Noggrann och strukturerad person som gillar nya utmaningar och som har webbsidan agnnol.com/bloggen.
Uppdaterat: 30 sep 2010 10:28  

< [1]  >