VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Synas!

Forum > Allmänt > Allmänt > Synas!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
< [1]  >
Skrivet av jojje 15 feb 2010 18:16
Skriv ut Direktlänk

jojje

Arbetssökande

Vet inte om jag missat något? Som arbetssökande/lös, så syns man inte. Visst, det finns massor utav möjligheter att skriva in sitt CV både här och där. Men! Det måste ju liksom finnas någon som läser. Jag skulle önska att det fanns samma möjlighet för abetslösa, som det finns för de som söker kontakt typ via annons. En tidning, bilaga till en dagstidning eller en sida på internet. Varför finns det platsjournal men ingen plats sökes journal? Har ett CV på AFs hemsida. Senast någon kikade där, var den 17 december. Yes! Va jättebra eller? Helt kass, tycker jag.
Att ställa sig i gatuhörnet och skrika eller montera upp en stor skylt på något tak, resulterar väl bara att man åker in.
Hur gör man?

Skrivet av Bengt 15 feb 2010 18:53
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Hej jojje,

Ett sätt att synas på Internet är ju här - precis som du gör. Du har ju också din sida "Arbetssökande medlem på VMJ: jojje" som du får en länk till i varje foruminlägg (länken "Arbetssökande" under ditt foto). Den sidan kommer alla åt att se. Sedan har du medlemsinfon här på VMJ.se att utnyttja, även om endast medlemmar ser den, men vi har alltså en grupp medlemmar här som är arbetsgivare och söker arbetskraft.
Det finns några saker som kan göras bättre om du verkligen vill synas:
- Du har valt att inte visa ditt rätta namn på dina sidor här på VMJ.se. Ibland vill man vara anonym, jag förstår det, men det går tyvärr inte riktigt ihop att synas ordentligt på Internet och samtidigt vara anonym. Så om du vill nå ut ordentligt via Internet, då tvingas du visa ditt rätta namn.
- Du har inte angett någon hemsidesadress här i din medlemsinfo. Det är sak du kunde utnyttja, men måste förstås ha en hemsida först.
- Som sagt, hemsida: Om du har någon hemsida, skaffa dig en, det behöver inte kosta skjortan. Gör där en bra presentation av dig själv och allt du kan, och som sagt, du kan inte vara anonym utan beskriv öppet vem du verkligen är under rätt namn. Detta är sedan en bas för marknadsföra dig själv på Internet, du ser till att på olika sätt dra rätt folk till den hemsidan. Det är så vi jobbar med marknadsföring av varor och tjänster på Internet, hemsidan för produkten eller tjänsten är navet i marknadsföringen till vilken man leder presumtiva kunder. Det ska kunna fungera på samma sätt att marknadsföra sig själv.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
Uppdaterat: 20 feb 2010 23:28  
Skrivet av jojje 18 feb 2010 10:14
Skriv ut Direktlänk

jojje

Arbetssökande

Jag tror inte på att någon personlig hemsida, skulle ge mig ett jobb. Hur det än är, så måste ju en arbetsgivare hitta dit. Jag tror att en öppen hemsida för arbetssökande, skulle vara en möjlighet. Den sidan tror jag kommer att få många besök. Där skulle vi arbetssökande kunna annonsera under färdiga yrkesrubriker, ort m.m. Att sätta ut sitt riktiga namn, är något inte många vill göra. Vad jag vet, så hittar människor varandra via t.ex. kontaktannonser ändå.
Jag har varit på AF om att de kunde starta en sida för de som är inskrivna på arbetsförmedlingen. Den skulle säkert kunna begränsas med hjälp utav det kund nr som alla arbetssökande och inskrivna på arbetsförmedlingen har. Jag är ingen expert på datorer, men någon form utav tidsbegränsning skulle säkert gå att bygga in på en sådan sida. Att ens annons raderas typ automatiskt efter en viss tid. Därefter måste man åter skapa en ny. Men nej, sa AF. Det finns ju redan möjligheten att lägga in sitt CV på AFs hemsida. Snacka om att man sliter det tunna hår som finns kvar. Jag har ett CV där. Senast någon kikade på detta, var den 17 december. Bara att konstatera. Vi arbetssökande med CV både hit o dit, syns inte. En arbetsgivare vill kunna hitta personal på ett enkelt vis. spontanansökningar, ett jytter utav internet sidor med CVn m.m. står dem upp i halsen.
Det är vi arbetssökande som behöver ett enkelt verktyg, så att vi syns för arbetsgivarna.
En arbetsgivare vågar oftast knappt drömma om att lägga ut en ledig tjänst på platsbanken eller annonsera i någon dagstidning.
Arbetsgivaren kommer att få frispel på anhopningen utav ansökningar. Finns nog bara två vinnare om arbetsgivaren skulle våga chansa på att annonsera. Internet leverantören och posten.
På platsbanken finns oftast bara de jobb, som ingen söker.

Jag vill inte verka negativ och vägrar att bli deprimerad utav min arbetslöshet. Blir snarare förbannad över tungroddheten i jobbet att söka jobb.

Skrivet av Bengt 18 feb 2010 11:52
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

En öppen sida för arbetssökande är just vad du har här under "Arbetssökande", dock inte riktigt så upplagd som du helst skulle vilja ha det, vi kommer dock att utveckla den delen mera. Kom gärna igen med lite mer konkret vad du skulle vilja ha här under "Arbetssökande".

Att inte visa sitt riktiga namn på en sådan sida är dock en detalj som avsevärt minskar en arbetsgivare intresse, det står jag fast vid. Det fungerar inte alls som en typisk "kontaktannons", även om det ytligt kanske ser så ut, en arbetsgivare har helt andra saker i huvudet än en eventuell blivande livspartner. När en arbetsgivare skummar igenom alla arbetssökande den hittar är en sådan detalj som att någon har "mörkat" sitt namn något som lätt gör att man hoppar över den personen. Däremot är det så att ni gärna kan låta bli att skriva t.ex. personnummer i den CV-version ni lägger ut öppet på Internet, fokusera istället på vad ni kan och vilken typ av människa ni är.

Som sagt, vi kommer att utveckla avdelning "Arbetssökande" och du kan vara med och påverka utvecklingen.

Trots allt, nu har vi talat om att nå ut via Internet, ändå gäller i första hand hand att bevaka alla Lediga Jobb och söka, söka, söka... Det kommer nog alltid att vara det primära för alla arbetssökande, även om de problem arbetsgivare upplever med platsannonsering som du beskriver finns så annonseras ändå de flesta lediga jobb ut på det sättet, inte bara de "dåliga" som du tycks tro.

/Bengt

--

Skrivet av Bengt 20 feb 2010 23:32
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

En vidareutveckling av avdelning "Arbetssökande" har nu gjorts. Det innebär i första hand att sökning på "Yrke" kan göras av alla besökande arbetsgivare.
Därmed är det dock viktigt att alla medlemmar som vill ha en egen sida under "Arbetssökande" ser över vad de har skrivit vid "Yrke(n)" i Inställningar.

/Bengt

--
Uppdaterat: 20 feb 2010 23:32  

< [1]  >