Hej,
när jag blev arbetslös förra året, drog mitt ärende ut på tiden, innan a-kassan beviljade ersättning. Då föreslog min coach att jag skulle ordna en praktikplats på något företag, och enligt henne, skulle jag isåfall vara berättigad till garantiersättningen på 320:-/dag. 320:- är inte mycket pengar, men om du inte får någontign i dag, kan det ju vara värt att undersöka saken. Lite är ju bättre än ingenting

.
Lycka till och hoppas att din situation redan är löst och att du inte behöver leva på 320:-/dag.
Personligen tycker jag att det är lite konstigt att de som arbetat i 6 mån heltid men inte varit med i någon a-kassa ska kunna få en ersättning från a-kassan (alfa-kassan)medan de som jobbat ex 5,5 mån heltid och betalat a-kassa under tiden inte skulle vara berättigad till samma ersättning.
För egen del hade jag jobbat som timanställd i ett år och vabat mycket. Och det var inte självvalt att vabba så mycket, men ringer dagis har man inte så stort val. Innan jag blev arbetslös hann jag få en fast heltidsanställning, men hann bara jobba i 5,5 mån innan företaget flyttade till en annan ort 30 mil bort. Min a-kassa idag baseras därför på min timanställning och pga alla vabdagar blev ersättningen kraftigt sänkt. Jag tycker att det är ett systemfel, eftersom man inte kan påverka just vabdagarna. Jag har ofta jobbat trots att jag varit sjuk, men när barnen är sjuka kräver dagis att man hämtar dem, och för övrigt är det ganska inhumant mot barnen själva att tvinga dem att vara på dagis när de har feber eller kräks.
Om inte så många lämnade halvsjuka barn på dagis, skulle dagisbarn inte bli sjuka lika ofta. Men eftersom man har pressen både från arbetsgivaren och den ekonomiska pressen, lämnar de flesta föräldrar halvdåliga barn mot, bättre vetande, till dagis. Det är inte så konstigt att det tidigare funnits en överutskrivning av pencillin mot allt möjligt till barn. Min åsikt är att reglerna för a-kassan borde ses över. Trots allt är a-kassan en frivillig försäkring som man betalar till.
Mvh
Disa