VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* inkomst: 0kr

Forum > Allmänt > Allmänt > inkomst: 0kr

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av jeerod 6 okt 2010 14:39
Skriv ut Direktlänk
Jag har varit arbetslös sen början på september 2010.
Då uppsägningstiden gick ut gjorde jag som man brukar,
skrev in mig på arbetsförmedlingen och ansökte om a-kassa.
Efter nästan en månad gått fick jag beskedet att jag får ingen a-kassa.
Det fattas ca 40 timmar under en 6 månaders period.
Ringde runt för att ta reda på om det finns pengar att få någon annan stans tills jag hittat ett jobb.
Fick svaret att det gör inte det pga att min sambo har fast heltids tjänst och där med full lön.
Problemet är att den lönen kan inte både jag, han och hans dotter leva på.
Han och dottern pendlar 4mil till jobb och skola varje dag så bil och bensin måste vi ju ha.
Maten måste stå på bordet.
Dottern måste ha kläder (hon växer ju) och
vara utrustad för skola med allt vad det innebär.
Köper inget nytt utom har alltid hållit nere kostnader genom att köpa begagnat och riktigt billigt.
Vi hyr däremot ett hus med flera garageplatser men hyran är billigare än en 3:a bara 5km härifrån.
Tror inte att vi kan leva och bo billigare än vi gör nu,
men pengarna räcker inte till.

Finns det något man kan göra??? annat än att fortsätta söka jobb.

Skrivet av kattmamma 12 okt 2010 10:50
Skriv ut Direktlänk

kattmamma

Arbetssökande

Vilken jobbig situation. Jag har varit i en liknande situation förra gången jag var arbetslös. Jag fick inget soc eftersom jag bodde sambo och ingen a-kassa. Jag gjorde väl en ganska osmart och kortsiktig lösning och det var att ta mer csn-lån, jag skrev upp mig på en lätt kurs och fick från csn och sökte jobb samtidigt som jag pluggade. Men det är dumt med lån och en kurs som inte ger nåt.

Skrivet av tonkan 29 okt 2010 12:24
Skriv ut Direktlänk

tonkan

Arbetssökande

Välkommen till Aliansens sk "arbetslinje"

Jag lider verkligen med dig. Det är bara att inse att omsorg och social välfärd är ett minne blott. Människovärde är idag likställt med produktionsvärde, Om du inte är vinstgivande av en eller annan anledning, skall du ta hela ansvaret, Företag och stat tar handen från dig.
Om, du uppfyller alla krav för att få A-kassa så ska du jagas med blåslampa.
Det man i media skriver om som missförhållanden i låglöneländer håller vi på att skapa i Sverige.

Skrivet av Tommy11 12 nov 2010 15:12
Skriv ut Direktlänk

Tommy11

Förmedl/Coach

låter jobbigt, jag har också haft det och har det fortfarande dåligt ekonomiskt,svårt att få ekonomin att gå runt på akassan. Jag har varit arbetslös sedan i slutet av oktober 2009. Du kanske lagar mycket mat hemma redan,men annars är ett knep för att snåla in på utgifterna att laga många portioner hemma och frysa in t.ex.

Skrivet av PratPunkten 16 nov 2010 10:58
Skriv ut Direktlänk

PratPunkten

Arbetsgivare

Hej! Om du är intresserad och känner att du passar in i det vi söker kan vi erbjuda dig uppdrag som konsult på någon av våra betaltelelinjer. De olika linjerna har öppet varje dag :) Vi ser till att det finns intresserade konsumenter till varje linje och du besvarar deras samtal, bekvämt och enkelt hemifrån, under de timmar som passar dig bäst. Vi lämnar inga garantier MEN går det bra för dig, går det bra för oss. :)

Några grundkrav vi ställer på dig är:

•  Kunna läsa och förstå Svenska och /eller Engelska.
•  Ha ett gott omdöme.  
•  Ha en behaglig och tydlig telefonröst.
•  Vara punktlig.

För mer information se vår information här på VMJ :)

--
PratPunkten Rekytering
jobb@pratpunkten.se

Skrivet av Disa 6 apr 2011 13:13
Skriv ut Direktlänk

Disa

Arbetssökande

Hej,
när jag blev arbetslös förra året, drog mitt ärende ut på tiden, innan a-kassan beviljade ersättning. Då föreslog min coach att jag skulle ordna en praktikplats på något företag, och enligt henne, skulle jag isåfall vara berättigad till garantiersättningen på 320:-/dag. 320:- är inte mycket pengar, men om du inte får någontign i dag, kan det ju vara värt att undersöka saken. Lite är ju bättre än ingenting :).
Lycka till och hoppas att din situation redan är löst och att du inte behöver leva på 320:-/dag.

Personligen tycker jag att det är lite konstigt att de som arbetat i 6 mån heltid men inte varit med i någon a-kassa ska kunna få en ersättning från a-kassan (alfa-kassan)medan de som jobbat ex 5,5 mån heltid och betalat a-kassa under tiden inte skulle vara berättigad till samma ersättning.

För egen del hade jag jobbat som timanställd i ett år och vabat mycket. Och det var inte självvalt att vabba så mycket, men ringer dagis har man inte så stort val. Innan jag blev arbetslös hann jag få en fast heltidsanställning, men hann bara jobba i 5,5 mån innan företaget flyttade till en annan ort 30 mil bort. Min a-kassa idag baseras därför på min timanställning och pga alla vabdagar blev ersättningen kraftigt sänkt. Jag tycker att det är ett systemfel, eftersom man inte kan påverka just vabdagarna. Jag har ofta jobbat trots att jag varit sjuk, men när barnen är sjuka kräver dagis att man hämtar dem, och för övrigt är det ganska inhumant mot barnen själva att tvinga dem att vara på dagis när de har feber eller kräks.

Om inte så många lämnade halvsjuka barn på dagis, skulle dagisbarn inte bli sjuka lika ofta. Men eftersom man har pressen både från arbetsgivaren och den ekonomiska pressen, lämnar de flesta föräldrar halvdåliga barn mot, bättre vetande, till dagis. Det är inte så konstigt att det tidigare funnits en överutskrivning av pencillin mot allt möjligt till barn. Min åsikt är att reglerna för a-kassan borde ses över. Trots allt är a-kassan en frivillig försäkring som man betalar till.

Mvh
Disa

< [1]  >