VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Positiv tråd

Forum > Allmänt > Allmänt > Positiv tråd

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av Harryupp 16 okt 2010 12:57
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

När du länge kämpar för att hitta en väg tillbaks till arbetslivet, och inte tycks finna någon utväg, då är det bra med en positiv tråd på VMJ!

Survivalstories och berättelser om hur det ordnar sig till slut, efter att allt sett mörkt ut kunde pigga upp.
Kanske en X-VMJ:ar sektion inte skulle vara så helt fel?

Att bli arbetslös är tyvärr ett sådant "svarte petter - kort" att det är inget man gärna pratar vitt och brett om. Mötte häromdagen en fd arbetsbekant som inte visste att jag har varit arbetslös i snart fyra år nu.

Men under denna prövningens tid har jag ändå fått hjälp från oväntat håll ibland.
Jag har till exempel haft medmänniskor som har ställt upp och gett bra råd och orkat vara "klagomur" för mej när allt sett jävligt mörkt ut.
Tänk vad lite medmänsklighet kan hjälpa ibland. Just nu är det upplagt för en lång, mörk och ensam vinter för min del.

Men som tur är jag mentalt starkare än på länge eftersom jag har börjat studera igen. Det ger mej annat att tänka på än arbetslöshet och separation från frugan.

Skrivet av agnnol 18 okt 2010 11:57
Skriv ut Direktlänk
Håller med om att efter att ha blivit arbetslös är lite som att bli "svarte petter".
Eftersom det verkar svårt att få ett nytt jobb när man är 50+ så har jag börjat med en hobbyverksamhet med internetmarknadsföring. Detta har blivit min lilla ljusglimt i tillvaron som arbetssökande och som förhoppningsvis kan leda till en stadigvarande inkomst för framtiden.

--
Noggrann och strukturerad person som gillar nya utmaningar och som har webbsidan agnnol.com/bloggen.

Skrivet av Friesland 29 jul 2014 10:14
Skriv ut Direktlänk

Friesland

Ospec medlem

Skall drygt om ett år fylla 50 och sökt jobb inom IT systemutveckling i 1 ½ år. Har nu äntligen fått ett nytt jobb på annan ort. Har gjort följande erfarenhet.

Att skriva brev är helt värdelöst och bortkastad tid. Det bästa är att alltid först ringa och göra en ansökan och i brevet referera till samtalet.

Det finns en utbredd kompis-korruption inom offentliga IT jobb. Har du inga kontakter på "insidan" så är det ingen idé att söka. Oftast har rekryterande chef en kandidat till jobbet innan annonsen publiceras. Blir du ändå kallad till intervju så beror det mest på att de är rädda för att få överklaganden. Då passar det på att ställa frågor som får sökande att tro att man hamnat på psykiatrisk mottagning.

Hur fick jag jobbet? Jag ringde ett företag som INTE hade lagt ut en ansökan men som på sin hemsida sökte folk. Skicka därefter min CV och efter 2 intervjuer så var det klart.

< [1]  >