VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Om att hyra server

Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > Om att hyra server

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av Maxan 29 mar 2008 14:07
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Maxan

Ospec medlem

Hej!

Om man hyr en serer i utlandet(US) så undrar jag hur man bokför det om fakturan man betalar direkt från sitt konto inte innehåller någon moms från säljaren.
I detta fallet förekommer inget företagskonto utan man betalar det som en egen instättning.

blir det såhär?:

hyra av maskin 5210 = 1000kr
egen insättnig 2018 = 1000kr
Ingånde moms 2610(25%) = 250
Utgående utlänsk moms, tjänst (25%) = 250

Är detta rätt eller fel?

Hur ska jag göra annars?

 
Skrivet av Bengt 29 mar 2008 14:45
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Moms för köp av tjänst i USA ska inte redovisas, om det omsätts där.
Det finns två fall av moms som ska redovisas på två olika sätt: Handel i Sverige och handel med länder/regioner ingående i EU:s momsunion. Moms förekommer INTE vid handel med övriga länder/regioner (exempelvis Norge eller Åland). Ska då inte debiteras, betalas eller redovisas, om det omsätts där.
Sedan kan det diskuteras vilket konto som är lämpligast. Jag kallar detta för en IT-tjänst, för jag har fått uppfattningen att Skatteverket ser det så också. Detta är ju inte som en motorsåg du hyr och tar med hem precis. Det är snarare en dataserver-tjänst du betalar för.
(Hur du sedan fick med "Egen insättning" i detta vet jag inte, men det spelar egentligen roll, du kanske ansåg att du använde den mest privat.)

Edit: Observera Skatteverkets syn på var tjänsten omsätts. Om de anser att tjänsten omsätts i Sverige ska moms redovisas.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
Uppdaterat: 1 apr 2008 10:19  
Skrivet av Maxan 29 mar 2008 14:49
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Maxan

Ospec medlem

Tack så mycket för hjälpen! Du är guld Admin!

Jag hoppar alltså helt över momsgrejen och bokför enbart som "it-tjänst".

Vilket konto är det?

såhär?:
It-tjänst 1000 kr
Bankkonto 1000 kr

tack på förhand!
 
Skrivet av Bengt 29 mar 2008 16:22
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Förtydligande: Om det gäller ett köp från land utanför EU:s momsregion av vara eller tjänst som anses omsatt i Sverige ska moms betalas i Sverige.

Ta fram din kontoplan. Det finns olika kontoplaner och du bör själv känna till kontona i den kontoplan som just du använder. I BAS 2000 är "IT-tjänster" nr 6540. Men jag skulle inte använda det i detta fall. Har du inget bokföringsprogram till din hjälp? Sitter du och plitar ned detta på gammalt sätt? Det går ju annars till så att man har momskopplingar till kontona. Då måste ett särskilt konto skapas för denna typ av tjänst med rätt momskoppling (momsfritt).
I den här frågan finns en viss komplikation genom att det ska bedömas av vårt kära verk om denna tjänst ska anses omsatt i Sverige eller i USA samt vilken typ av tjänst det ska klassas som. Jag bedömer efter omständigheterna att tjänsten omsätts i USA, för jag antar att du har använt dataserver-tjänsten för verksamhet i USA och jag bedömer det som en "paragraf 7-tjänst", men det har förstås ingen betydelse vad varken du eller jag tycker i det fallet. Det rätta är alltså att ringa Skatteverket, beskriva situationen, och be dem tala om i fall de anser att denna tjänst är omsatt i Sverige eller i USA. Det kan bli fråga om att det ska vara momskod 220 istället för 54, och i så fall redovisas moms.
Du är inne på sådant som jag vet att Skatteverkets egna handläggare brukar ha svårt att svara på, de brukar få fråga runt hos sig ett tag innan man får besked (handel med varor kan de svara på direkt, men när det är tjänster blir det genast svårt). Så egentligen skulle du behöva något professionellt stöd för bokföringen när du ska göra sådana affärer. Då du inte har det måste jag rekommendera att du ringer Skatteverket och försöker få så mycket besked som möjligt direkt av dem.
Du kan börja med att läsa in dig i följande:
Momshandledningen kapitel 11 (PDF), SKV 553
Men sedan kommer du att inse att det inte finns några snörräta svar när det gäller den här typen av amerikanska tjänster.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
Uppdaterat: 1 apr 2008 10:20  
Skrivet av Maxan 31 mar 2008 19:59
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Maxan

Ospec medlem

SVAR FRÅN SKATTEVERKET I FRÅGAN:


"Köper du dessa tjänster från säljare i ett land utanför EG anses tjänsten omsatt i Sverige. Är du näringsidkare blir du då själv skattskyldig (omvänd skattskyldighet). Om du inte är momsregistrerad måste du låta momsregistrera dig. Är köparen inte näringsidkare måste den utländske säljaren ta ut svensk moms. Detta gäller således om köparen är en
privatperson eller t.ex. en organisation eller myndighet som inte är näringsidkare."

 
Skrivet av Bengt 31 mar 2008 22:26
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Det svaret är kopierat direkt från sidan Företag - Moms vid elektronisk handel under www.skatteverket.se som vi alla har läst igenom många gånger.
Du mailade dem. Det fungerar bara att ringa dem då det finns omständigheter att förklara. En sak att förklara är att det är en dataservertjänst och inte något som levereras till dig i Sverige elektroniskt. Samt den omständighet att den köpta amerikanska tjänsten har används för att sälja dina tjänster världen över.
Men, enklast är att strunta i det förstås. Bara följa det där mönstret, ta upp moms som du sedan drar av, oavsett hur det egentligen borde bokföras. Ibland är ju faktiskt huvudsaken med bokföring att Skatteverket känner sig nöjda.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 

< [1]  >