VMJ.se > Forum > Allmänt > Allmänt > Moment 22

Du hittar denna tråd på http://www.vmj.se/forum/f7t140s1.html

Not Moment 22

Skrivet av sallen 29 jan 2009 19:42

Hej!
Vet inte om jag är inne på "rätt" forum!?
Är det någon mer som hamnat i samma situation som jag???
Jag är projketanställd skådis, med jämna mellanrum, däremellan är jag arbetslös. Har haft ett timvik på en radiotidning blev anställd där på 13,75% i augusti. Det jag inte hade riktig koll på och inte A-kassan heller är hur dessa % räknas. För snart hade jag kommit upp i de 75 dagar man får arbeta under en 300 dagars period.Tydligen slås dessa 13,75% ut/månad.(Jag jobbar alltså 22 tim i månaden, 3 dagar varannan ojämn vecka). Vilket gjorde att jag sedan v.48 inte haft någon A-kassa. Har sökt massor med jobb utöver denna tjänst...Men ingen lycka än så länge.
Blev inskriven i "Jobb- och Utvecklingsgarantin" via AF Nyköping den 23/12-08, fick brev från AF-kultur den 22/1 om att jag är avstängd från "Jobb-och.." from 27/1 pga att jag inte har barn under 18 år! Ringde AF-s kundtjänst, fick då svar att jag inte var berättigad till "Jobb- och.." pga av att jag hade 197,5 dar kvar i A-kassan!!Inget om barn där inte! Har nu hamnat i något slags ekorrhjul, ingen kan ge raka besked. Jag har fått säga upp mig!Nya ansökningar till A-kassan. Jag kan inte jobba något extra. Och eftersom jag sagt upp mig på egen begäran så vet jag ännu inte om det typ är 45!! dagars karens.Allt känns helt sjukt! Just nu känns det som att "du ska inte jobba". Någon som känner igen sig och kan ge råd?

Skrivet av Harryupp 3 feb 2009 08:38

Hej,
Jag känner igen mej. AF-myndigheten ger ett sken av att vara en kompetent myndighet som är till för arbetssökandes bästa. De kan ha kurskonsulter och anställda som ger oss arbetssökande dåligt underbyggda råd som helt pajar vår ekonomi om vi följer dom. Och följer vi inte råden, utan tänker på den omedelbara ekonomin, är vi inte tillräckligt engagerade i vårt jobbsök.
De kan upplysa om vissa saker gällande extrajobb, men låta bli att berätta om viktiga inskränkningar som kan slå hårt mot en som går på A-kassa.
Känns ibland som om det var en sport för vissa tjänstemän att se till att arbetslösa åker på karensdagar och indragningar av a-kassa.
Mitt råd är att du tillsammans med någon sakkunnig undersöker vad som egentligen står om villkoren för att vara inskriven i "Jobb- och Utvecklingsgaranti programmet".
Det kan ju vara någon form av lagändringar som nyligen trätt i kraft som förändrat villkoren för din del till det sämre.
Det verkar gå fort att förändra "förmåner" för oss arbetslösa till det sämre. Det är dessutom inte intressant för medierna att berätta om "mindre strul" gällande en viss procent arbetslösa.
Det blir direkt intressantare om det framträder en grupp på flera tusen människor som behandlats illa.
Kanske också AF har svårt att skilja mellan "bluffprogrammen" och bra hjälp som finns till för att vi arbetslösa ska komma in ordentligt på arbetsmarknaden igen.

Skrivet av sallen 3 feb 2009 22:26

Hej Harryupp!
Tack för svar och info. Skönt med "feedback". Skönt att få skriva av sig också.
Har själv sökt på nätet vad gäller "Jobb-och utvecklingsgarantin",de senaste dagarna och vad jag förstått så har jag inte rätt till "Jobb-..".Fast det känns ju inte som mitt " jobb" att veta vad som gäller. Snarare AF:s. Jag hade aldrig hört talas om denna garanti förens i mitten av december 2008.
Men från och med nu har jag förstått att man måste vara påläst, som tusan, innan man ger sig i kast med vissa "myndigheter".
Det enda med lagändringar, som jag vet, är den sk 75 dagars regeln. Den trädde i kraft 7 april 2008.
Siska