VMJ.se > Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > Google Adsense

Du hittar denna tråd på http://www.vmj.se/forum/f18t222s1.html

Not Google Adsense

Skrivet av nyqa 30 dec 2009 02:40

Jag har fått en liten testsumma insatt på mitt bankkonto från Google Adsense och undrar nu om detta är korrekt sätt att bokföra det på:

1930 - Debet - Bankkonto - 1,62kr
3049 - Kredit - Intäkt Google - 1,62kr
2645 - Debet - Beräknad ing. moms på förvärd från utlandet - 0,40kr
2614 - Kredit - Beräknad utg. moms på tjänsteförvärd från utlandet - 0,40kr

Jag bokför i Visma Administration 500 och när jag nu kör en momskontroll så får jag en varning på denna verifikation.

Först säger Visma att "Försäljning/Uttag ruta 05/08" avviker 0,41kr eftersom omsättningen är "1,62kr", beräknad moms är "0,41" men den redovisade momsen är "0,00kr".

Sedan avviker "Inköp ruta 20-24 (25%)" med "0,40kr" då omsättning och beräknad moms är "0,00kr" men redovisad moms är "0,40kr".

Kontot 3049 (Intäkt Google) har jag gett momsrapportkod 05 - Momspliktig försäljning 25% och det är då jag får dessa siffror.

Sätter jag koden till "39 - Försäljning av tjänster till annat EG-land" så får jag ingen förväntad moms någonstans utan bara en redovisad moms till "Inköp ruta 20-24 (25%)" på "0,40kr". Detta blir då också en avvikelse så ingen moms förväntas.

Är bokföringsposten korrekt ovan och hur bär jag mig åt för att få ihop detta med momskontrollen?

Skrivet av Bengt 30 dec 2009 10:01

Det finns en tidigare tråd om delvis samma fråga: Om Googlefaktura

Just Visma specifikt vet jag inget om, så då det gäller egenheter i det programmet kan jag inte hjälpa dig. Generellt kan jag säga att det ska inte bli någon moms, varken att betala eller att få tillbaka, det resulterar i 0,00 alltså. Det är bara fråga om att Skatteverket måste få moms redovisad ändå, lika mycket på ingående som utgående, vid de rätta koderna på skattedeklarationen. (Det här är något vi företagare tvingas jobba med bara för att ge statistikunderlag mellan EU och enskilda nationer samt mellan olika EU-nationer.)

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben