Skrivet av kattmamma 14 aug 2010 22:38
Jag mår dåligt av att vara arbetslös. Saknar så mycket som man får i ett jobb. Jag har inte mycket rutiner, jag har inget jag måste göra, jag behövs inte. Jag är överflödig och utanför. Jag saknar att vara behövd, att ha arbetskompisar, att ha nåt att göra, en vettig sysselsättning. Jag känner inte att jag har gjort mig förtjänt av den lediga tid jag har, jag jobbar ju inte, det är inte som en semester. Jag får absolut sämre självförtroende av att vara arbetslös, jag blir mer isolerad och känner mig ensam för ofta.
Jag försöker och kämpar för att få ett jobb men det känns inte som det händer nåt. Handläggaren på arbetsförmedligen gör inget, alla ideer kommer från mig, har inte ens träffat henne sen i början av juni, hon har väl för många. Har ansökt om jobbcoach men har inte hört nåt. Söker själv på allt som kommer in på de sidor jag vet om och gör spontana ansökningar på alla företag jag kommer på.
Jag behöver ett jobb och har behövt ett jobb länge, orkar inte vara utanför, har inte valt detta. Tycker i alla fall att man kunde få lite mer från arbetsförmedligen. Det är jobbigt att vara arbetslös och man hade kunnat få lite mer stöd när det känns som det går som trögast eller när det känns helt för hopplöst, för vem vill anställa mig, har inte haft ett jobb på två år.
Skrivet av kendo 16 aug 2010 11:35
Jag vet vad du går igenom. Jag har varit arbetssökande i "bara" sex månader än så länge, men känner mig otroligt utsatt. Svårt att finna energi till något ens i vardagen, än mindre att söka jobb med positivitet och energi (vilket konstigt nog förväntas av arbetsgivare, för annars tror de man är ointresserad). Läste en artikel på nätet igår om att man minsann skulle använda tiden som arbetslös till att utveckla och färbättra sina färdigheter och kunskaper, att sådant gillade arbetsgivare att se på cv:t. Lättare sagt än gjort. För mig är det ett hårt arbete bara att försöka hålla humöret uppe och inte sjunka ned i en långvarig nedstämdhet och depression. De med arbete, rekryterare och politiker, verkar inte förstå den otroligt stora psykiska press det innebär att vara långtidsarbetslös, och de känslor av utanförskap det leder till. Fortsätt kämpa kattmamma!
Skrivet av Harryupp 4 okt 2010 09:55
Jag skrev häromdagen på ett upprop mot att en kvinna i Iran på synnerligen konstiga grunder dömts till döden genom stening.
Tycker att det är barbariskt att stena någon till döds!
Men blev sedan och fundera om vårt samhälles sätt att "döma" 5% av människorna i vårt egna samhälle till ett utanförskap genom att skuffa ut dem i arbetslöshet.
Är det mera civiliserat?
Vi har inte ens namn eller ansikten i offentligheten, vi är bara arbetslösa som fösts in i en lång återvändsgränd där våra ledare och arbetande medmänniskor står och kastar sten på oss från sina höga positioner uppe på hustaken. Ibland är det någon som går för nära kanten och knuffas eller ramlar ner själv!
Då får han/hon själv delta i gatloppet i gränden där alla stegar slutar på 4 meters höjd och eventuella dörrar är noggrannt stängda.
Mot slutet delar sig gränden i mörka sidogränder som heter sprit och droger, kriminalitet, sjukdom och psykisk ohälsa som några kanske slinker in på för att aldrig komma tillbaks ut ifrån.
Tänk så gör vi här uppe i civiliserade Norden! Dömer 5% dvs 400000 människor (Fyrahundratusen!!) till ett i värsta fall livslångt gatlopp, och de blir träffade av en och annan sten från dem som bestämmer eller fortfarande har jobbet kvar.
Ibland sänks det ner en ranglig repstege från fasaderna av någon jobb-coach. Ibland lyckas någon från gränden klättra upp en bit, men ofta kapas stegen lite före den som klättrar hunnit upp på taket till ett nytt jobb, till åskådarnas förnöjelse. (Tänk, det kunde bli bra TV, litet som i de strandsatta i the Beach.)
Eftersom det finns få som vill skylta med namn bland arbetslösa kan inte ens presidenten i Iran få extrapoäng genom att bevilja fristad åt några arbetslösa från Sverige.
Skrivet av osklan 5 okt 2010 13:30
jag vill inte mer än att visa mitt stöd. är nyligen arbetslös så har än energin men har förr varit långtidsarbetslös och vet hur snabbt och hur långt ner jag sjönk, det va helt galet och folk mest skrattade åt mig för att jag sov så himla mycket. mitt enda svar var ett leende och ett ja jag har ju inte så mycket annat att göra eller jag vill inte göra så mycket annat.
kämpa vidare!
Skrivet av kattmamma 12 okt 2010 11:02
Det går upp och ner. Jag har märkt att de dagar jag har varit på arbetsförmedlingen är de dagar jag mår sämst. Idag är en dag då jag mår bättre och kan söka och leta jobb i större utsräckning, inte bara titta igenom platsbanken. Jag känner mig inte bra bemött av arbetsförmedlingen. Det känns som man blir omyndigförklarad, behandlad som ett barn. De har inte hjälpt mig alls. Jag har själv tagit reda på allt men ändå får de det att låta som att jag inte har koll och som att jag inte söker. Förra gången jag var där så sa min handläggare till mig att jag måste sitta ner och söka jobb varje dag. Det gör jag redan och det har jag nämnt också. Någon gång har de börjat prata om något helt orelevant för jobb som hälsa och träning. Jag tränar men vad har det med att hitta ett jobb att göra. Jag bryr mig egentligen inte om att de inte hjälper mig med något men jag tycker inte alls om bemötandet.
Skrivet av Sissilia 3 maj 2011 10:01
Känner samma sak som du Kattmamma, de borde gå en kurs i personligt bemötande!
Jag har varit arbetslös ganska länge, har hankat mig fram på ströjobb men nu verkar jag inte kunna få såna heller. :(
Arbetsförmedlingen hjälper mig i-n-t-e ett endaste dugg.
Praktik är inte aktuellt eftersom att jag inte tillhör någon"prioriterad grupp" dvs, jag inte är invandrare, gammal eller ung.
Visst, det är mitt eget ansvar att hitta jobb och söka dem men lite hjälp skulle inte skada ;)
Skrivet av 8989a 11 maj 2011 11:42
Håller med! Jag har aldrig känt mig så illa bemött som utav min jobbcoach. Jag trodde jobbcoacher var till för att stötta en och peppa en, men min sitter bara där o klankar ner på mig i 45 minuter. Jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen i ca 4 månader, och har redan haft 3 olika handläggare. Det finns ingen rutin på något och jag känner mig inte värd något i deras ögon förutom pengar.
Varje gång jag går till arbetsförmedlingen för att få hjälp eller gå på ett möte så är alltid personalen stressad och irriterad.
Det har gått så långt att jag ibland uteblir, jag förlorar orken att kämpa helt enkelt. Jag känner mig inte alls peppad att jobba längre, fast jag vill det ju såklart..
All min energi går åt på att stiga upp på morgonen och inse att detta är ännu en ångest fylld dag i en arbetslös liv.
Skrivet av letar_jobb 11 jan 2012 00:59
Jag känner igen mig i och håller med i det mesta av alla era inlägg i den här tråden. Själv har jag en lång akademisk utbildning men har sedan examen inte jobbat vilket nu gör att jag mår dåligt och känner mig allmänt misslyckad och utanför.
Utan jobb blir man också utan ett socialt nätverk och jag känner så väl igen det med att sova länge, vakna av ångest inför hur man har det. Det är få som förstår hur det är att vara arbetslös och till det har jag ingen familj eller släkt där jag bor vilket gör mig ännu mer ensam.
De flesta på Arbetsförmedlingen borde inte ha något alls med människor att göra. De bara utför vad de ska göra enligt regler och paragrafer och tar ingen hänsyn till vad som passar den arbetssökande eller vad han eller hon verkligen behöver.
Det är många som lider runt om i landet, det är jag övertygad om. Det är bara det att vi är en bortprioriterad grupp som ofta anses vara lat, inte vilja jobba osv. Men det är nog få, om ens någon som orkar kämpa på samma sätt efter många månaders arbetslöshet utan stöd från omgivningen, bara nederlag.
Skrivet av jenfer 11 jan 2012 20:05
OJ, skulle kunnat vara jag som skrev allt som ni har skrivit. Det är skönt (förstå mig rätt) att jag inte är själv att må som jag gör.
Min räddning i vardagen är träning för att få tiden att gå men känslan av att vara överflödig är stark.
Kattmamma: ang jobbcoach så finns det massa bemanningsföretag som erbjuder det, vänd dig till flera, någon av dem borde höra av sig tycker man. Tror att de är bättre än arbetsförmedlingens jobbcoacher.
Kendo: spendera sin tid till att utvecklas under tiden man är arbetslös? Hm.. de kanske borde se över reglerna för vad man får göra då och inte.
Jag studerar 2,5H/veckan och har ett h-e med a-kassa pga detta. Väntar fortfarande - sedan oktober! - på mina pengar.
Hade jag inte varit gift så hade jag fått gå till soc!
Osklan: har du lärt dig något från förra gången då du var långtidsarbetslös? Hur man ska tackla vardagen så att säga? Fanns det något nu som du tänker att det borde jag har gjort då?
Håller med er andra om att "packet" på arbetsförmedlingen behöver någon form av socialutbildning.
Jag har kommit med massa ideér till min handläggare men hon började bara rabbla upp problemen istället.
De hade en utbildning som jag ville gå men istället för att pusha mig så sa hon till mig att jag troligtvis inte var tillräckligt bra. (Det är ju därför jag vill gå kursen, för att bli bra, för att lära mig, inte visa vad jag kan!)
Skrivet av Vilsen 2 mar 2012 12:05
Hej Kattmamma!
Känner också väldigt väl igen mig i det du beskriver. Jag tycker hittills att min handläggare verkar bra, men första gången jag var där frågade hon mig om jag sökt på sommarjobb/vik. Så öppnade hon Platsbankens sida med sommarjobb och gick in på Västra Götaland och sade att ju finns maaaaassor.. "varför inte jobba på Tjörn en sommar...eller Liseberg? Jag blev helt ställd och kunde inte säga något mer än att jag skulle titta närmare hemma. Jag blir snart 52 år och det känns ju väldigt konstigt om jag ska söka sommarjobb på Liseberg eller vara tvungen att bo på Tjörn för att sommarjobba. Vet inte ens om hon verkligen menade detta på fullaste allvar.
Jag vet ju att man inte måste ta jobb som understiger 90 procent av vad man tidigare haft i lön, men har man jobbat som städerska så ligger man väl dåligt till gissar jag.
Har mått väldigt dåligt av stressen på mina två senaste arbetsplatser och behöver verkligen tänka på vilket jobb jag tar nästa gång, för att inte sluta som utbränd.
Ja man är verkligen livegen som arbetslös, men jag kunde inte heller vara glad för mina två senaste jobb eftersom det slitit upp ett stort hål i min själ.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 5 mar 2012 12:20
Att man inte behöver söka jobb som ligger under 90% av ens gamla lön var nytt för mig. Ska man ha jobbat under en viss tid med den lönen? Vet du om det är grundlön som gäller eller om man får tillgodose lönen som man fått genom övertid?
Jobba på Tjörn och Liseberg var nog fullt allvar, tror de måste säga det.
Men har ni sett det nya? OM IQ testen de måste göra?
http://arbetaren.se/artiklar/fornedring-hos-af-for-arbetssokande/
Låter ju riktigt förnedrande!
Skrivet av Vilsen 6 mar 2012 11:14
Det var min syster som berättade detta om att man inte behöver ta jobb som ligger under 90% av tidigare lön. Hon är också arbetslös och har inte blivit tillsagd att söka sommarjobb, vilket jag blev. Men hon har jobbat på industri och jag som städerska dom senaste åren, med ganska stor skillnad i lön.
Jag ska höra mer med henne om dom frågor du har, så äterkommer jag när hon svarat.
Det där med IQ testet känns riktigt oroväckande. Det är ju också konstigt att den som verkligen skulle behöva och vilja få hjälp av terapeut, tycks ha svårt att få det.
Känns ju mycket märkligt att man också måste ta till en lögn om psykiska problem för att få förtidspension för förslitningsskador.
Tur man inte jobbar på AF i alla fall...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 6 mar 2012 11:42
Jättesnällt om du ville kolla med din syster.
dock tillhör jag de lågavlönade kontorsmedarbetarna som jobbat via bemanning. vilket innebär att jag utfört samma jobb som ordinarie personal till lägre timlön. :-(
Skrivet av Vilsen 7 mar 2012 09:35
Jenfer,jag har pratat med min syster nu och hon sade att hon inte lyssnat alltför väl på handläggaren, och att det nog är bäst att höra med sin egen handläggare.
Men jag kände att jag ville kolla upp det på egen hand och hittade ett annat inlägg där det stod att man INTE har rätt att neka jobb som understiger 90% av tidigare lön.
Man tvingas t o m ta jobb till en lön av 80% av a-kasseersättningen.
Och så detta:
Efter 200 dagars arbetslöshet sänks a-kasseersättningen ytterligare. På pappret sänks den till 70 procent. Det är dock 70 procent av din genomsnittliga inkomst de senaste ett-två åren tillbaka de vill säga för de flesta ytterligare några procentenheter under 70 procent.
Efter 300 dagars arbetslöshet kommer den stora chocksänkningen. Alla arbetslösa får sin ersättning sänkt till 7 040 kronor i månaden före skatt. Det vill säga cirka 5 000 kronor efter skatt. Detta är en nivå som kommer att tvinga de flesta arbetslösa och deras familjer att gå från hus och hem. Framförallt kommer det att tvinga arbetslösa att ta låglönejobb som det inte går att försörja sig på.
Hjälp...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 12 mar 2012 09:23
om inkomsten sänks till 70% av inkomsten de senaste åren så blir det 70% av inkomsten från akassan? Är det inte av lönen?
(börjar känna mig smått desperat)
Ont i magen, ångest, vill verkligen inte att det ska gå så långt.
Har en jobbintervju idag så sätter allt mitt hopp till den att det är något bra (för båda parter)
Inte läst mycket ang. det att FP vill minska ungdomslönerna ännu mera, slaveri mot dem ju.
Arbetslösheten kommer ju ändå finnas, bara det att det är mer äldre som arbetslösa medan fler unga jobba- för slavlön.
Skrivet av Vilsen 13 mar 2012 11:37
Ja man blir snurrig av alla siffror och vad man hör och läser. Men det allra bästa du kan göra är att gå in på din a-kassesida på nätet, för där står ju exakt vad du får under de olika perioderna.
Och du..jag önskar dig lycka till på intervjun!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 13 mar 2012 18:48
usch intervjun gick inte alls bra :-(
fattar inte varför bemanningsföretaget skickade dit mig.
de hade två krav som var tvungen att uppfylla, vilka jag inte uppfyllde, så varför skicka dit mig? slöseri med båda min och deras tid :-/
sedan fick jag mejl ifrån ett annat företag som fått mitt namn av ams. Blev jätteglad och lät hur bra som helst i mejlet men när jag kom till intervjun var det mycket mera butiksarbete, dessutom var det praktik!
Varför säger de inte det på en gång? Kan de tvinga en till praktik? blir man av med akassan annars?
får sådan ångest, praktik känns så nedvärderande.
Praktik är för mig som förr i tiden, ngn man gjorde för att
man skulle lära sig. Idag är det något som du gör som du redan kan får ingen lön alls.
Helt ok om det är i samband med utbildning men såhär....
Får ser hur det går, gjorde mitt bästa iaf men inte säkert att jag får det.
idag fanns det inte alls många jobba att söka, tycker att skiftar så mycket från vecka till vecka.
Tillbaka på noll igen mao.
Skrivet av Vilsen 15 mar 2012 12:25
Usch vad synd att det inte gick bra!Så himla trist om man ser fram emot något och så går det åt pipan. Väldigt konstigt också att de inte kollade först så du uppfyllde kraven, som du säger. Slöseri med både tid, men kanske mest med energi.
Min syster har själv ordnat en praktikplats eftersom hon hellre vill göra något än an att bara gå hemma. När hon berättade det för sin handläggare så fick hon veta att reglerna för praktik tydligen ändrats nyligen. Nu ska företaget du söker praktik på kunna erbjuda dig anställning efter praktik, för att du ska få en praktikplats. Och förvisso stämmer det ju överrens med att man ska praktisera och lära sig något, för att sedan jobba med det.
Men jag bara undrar...vilket företag kommer att kunna erbjuda en anställning efter praktik??? Antalet praktikplatser kommer ju att sjunka drastiskt gissar jag. Frågan är vad man blir kommenderad att göra i stället, för jag kan ju inte tänka mig att man kommer att få a-kasseersättning utan att göra något för pengarna ( mer än att söka jobb då förståss ).
--
På Gång
Skrivet av jenfer 15 mar 2012 13:12
Har varit inne på att söka praktik men vill verkligen utnyttjas och de som jag känner som varit ute på praktik har inte fått någon anställning. Då är de inga "trögisar" utan har utbildning och kan föra sig socialt rent privat. Så att de skulle göra ett dåligt jobb tror jag inte på.
En gammal kollega blev uppringd från ett företag om praktik men just då hade hon jobb. Då säger företaget som ringer henne att hon kan höra av sig om ett halvår! Då hade de redan bestämt sig att den person som de tog in skulle få sluta om att halvår. Detta var 2010, kan inte tänka mig att det blivit bättre sedan dess.
En annan kompis var ute på praktik tre månader innan jul, när julen kom förlängde de praktiken för att sedan göra sig av med henne. Så snällt av dem att erbjuda henne "jobb" kring juldagarna...NÄ usch!
Men blir jag hemma nästa månad med så måste jag nog söka upp en praktik plats av något slag.
Känns bara så "efterblivit", jag skäms för att jag inte har jobb. Vilken nytta gör jag i livet?
Skrivet av Vilsen 15 mar 2012 13:51
Som jag förstod det hela så har reglerna för praktikplats ändrats helt nyligen, alltså för ca någon månad sedan.
Jag har inte funderat så mycket över detta med praktik, mer än att det skulle funka om man själv får välja arbetsplats. Får man in en fot någonstans kanske de väljer att ta in mig nästa gång de anställer, tänker jag. Men jag fick ingen praktikplats på det företaget jag frågade, pga att dom nyligen anställt några på visstid. Många industrier tar annars bara in gymnasieungdomar på praktik.
Jag skäms inte för att jag inte har jobb, men jag kan ju känna att det blir svårare ju äldre jag blir.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 16 mar 2012 10:33
Såg du Uppdrag Granskning som var i veckan?
Att de som går på lönegaranti inte är försäkrade? Skrämmande!
Vart det än brister, hos ams eller arbetsgivare, så är det illa.
Ska ta och läsa en flexkurs i ekonomi. En på kompetenscentrum (typ syo, vet inte hur många ställen de finns på) som fint ställde frågan
"om du inte ens försöker så är det ett större misslyckande än att inte klara av kursen" (typ ngt sådant)
"du bränner ett skepp som eventuellt kan ta dig framåt"
Så igår ringde jag runt till de fyra skolor som har kursen för att träffa läraren innan jag bestämmer mig för vilken skola jag vill läsa på. De blev förvånade när jag sa varför *s* Att jag ville jämföra lärarna med varandra.
Tror inte det är många som gör så, de väljer nog bara en skola.
Skulle träffat en av lärarna idag men vaknade upp mega förkyld så blir att bara ligga i sängen och deppa hela dagen :-(
Skönt att du inte skäms att du är arbetslös, önskar jag kunde tänka så med. Något tips på positiva tankar?
Skrivet av Vilsen 16 mar 2012 11:25
Nej jag tittade inte på Uppdrag Granskning, men jag har både hört och läst om det där den senaste veckan. Det är riktigt ruggigt att det kan få gå till så.
Har du blivit tipsad av AF om kursen i ekonomi? Kul om det ger något längre fram.Har du varit arbetslös länge?
Jag skäms inte, som sagt, men jag kan ju bli deppig av situationen ändå. Det går upp och ner med humör och känslor. Tur jag har familjen, och så målar jag. När jag jobbade heltid försvann all inspiration att måla, men nu har jag tagit upp det igen, efter 5 år. Gillar att pyssla med annat också, och det kan ju hålla en uppe till viss del.
Har du någon hobby?
--
På Gång
Skrivet av jenfer 16 mar 2012 19:48
Ekonomikursen är av egen vilja.
Går en redovisningskurs nu 1kväll/veckan som jag får betala själv, men det får det vara värt.
Hade gärna velat ha lektion i grupp i företagsekonomin (som jag pratade om ovan)men det fanns inte till hands så då tyckte han på kompetenscentrum att jag iaf skulle försöka läsa på flex. Problemet är att jag har extremt svårt för att läsa och ta in information och behöver ngn som piskar mig.
Förhoppningsvis kan någon av lärare göra det.
är jag frisk tänkte jag boka möte med dem alla nästa vecka.
AF tipsar inte om något alls. Det man själv hittar är de negativa till för det är andra som behöver kursen mer.
Men de som VILL då?? Kan de inte uppmuntra det?
Hoppas nu bara att Akassan godkänner att jag läser ekonomikursen på flex, det återstår att se.
Lever på gymmet så det är där jag fördriver min tid.
Tränar ofta två timmars pass och tar i tills jag nästan spyr.
Både hatar och älskar det, men det får iaf tiden att gå.
Ibland åker jag till gymmet två gånger/dag.
Nu när det är helg så hade det varit trevligt att umgås med folk som är lediga men näsan sätter stopp. Tråk.
Känns som allt är emot en.
Hoppas att du får/har haft en underbar helg!
vad målar du för motiv?
Skrivet av Vilsen 17 mar 2012 11:52
Man fattar inte varför man ska bli motarbetad när man har motivation och vilja att göra något. Med tiden kanske det försvinner och man tappar gnistan helt.
Jag hoppas verkligen att dom godkänner din ekonomikurs. Det är ju alltid ett lyft att komma ur sina gamla mönster och negativa tankebanor, som man får till slut när man varit hemma länge. Man träffar nytt folk och det kan komma in lite friska fläktar i ens liv, så att säga.
Det är ju bra att du håller dig i form på gymmet tycker jag, men kanske inte helt lyckat att köra slut på sig helt. Men jag förstår hur du känner.
Mina motiv har varierat under åren, men det har varit djur, natur och gamla byggnader mest, målat i akryl. Sedan blev det en hel del ganska spirituella motiv i akvarell. Nu har jag börjat måla stenkatter och tänktre också ge mig på ugglor.. Det är kul men ganska svårt att hitta passande stenar.
Ha en skön helg du med, och krya på dig!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 19 mar 2012 14:42
Jo gnistan lär dö ut tyvärr så småningom om man hela tiden blir motarbetad.
Nu har jag träffat en av de ev. lärare, ska träffa en annan i em och de andra två på tors resp fredag. Sedan får man se vem jag fattar bäst tycke för.
Kul att du varierar din målning, bra med utmaningar :-)
Nu är min förkylning äntligen borta iaf!
Skrivet av Vilsen 22 mar 2012 12:24
Och har man tappat gnistan blir man inte attraktiv på arbetsmarknaden,eftersom man ska visa att man "brinner" för alla jobb man söker... suck! En ond cirkel kan det ju lätt bli.
Lycka till med din kurs!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 25 mar 2012 21:23
Jo. onda cirklar finns det tyvärr gott om.
Nu ska jag skicka in papperna till akassa för att ansöka om att få plugga.
får hoppas att det godkänner det utan en massa extra intyg som de jämt kräver.
Orkar inte med allt krångel, det drar en från att göra saker och ting, vilket bara blir till ens nackdel.
Skrivet av Vilsen 26 mar 2012 11:31
Jag håller med dig om att det så lätt känns som ett stort projekt eftersom man ska krångla med ansökningar, intyg och papper hit och dit. Hoppas att allt går vägen för dig när det gäller detta, och att det går fort! Jobbigt att behöva invänta svar. Personligen är jag otålig och hatar att vänta...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 26 mar 2012 21:14
hihi jag är hur otålig som helst vilket är en rätt så kass egenskap om man inte kan skynda på processen.
jag är antagen till kursen, det gick fort.
nu ska ju akassan säga sitt med...
sist skrev jag ut direkt från hemsidan om kursen men fick tillbaka att det inte framgick vad jag ville läsa...hm..
kan ju undra hur många hästar de har hemma som sitter där.
inga jobb som gick att söka idag, inte ett enda! :-(
Skrivet av Vilsen 28 mar 2012 15:44
Ja usch ja..det är ju alltid saker att vänta på som man inte kan påverka själv. Som min a-kasseerättning t ex. När man säger upp sig själv blir man avstängd i 45 dagar, vilket i praktiken blir mycket längre då det handlar om arbetsdagar.
Så jag har inte fått någon ersättning ( men hade sem. ers från förra året kvar som tur var) sedan jag blev arb.lös den 12/1. Min första ersättning får jag nu den 29:e och den är för två dagar...Sen får jag vänta ytterligare två veckor på en full ersättning. Allt tur man har en karl med inkomst ha ha..
Näe, inga jobb idag heller. Fick nej på två ansökningar om ett köksjobb på dagis, samt ett sommarjobb i köket på äldreomsorgen... Visst finns det ju städjobb att söka på men jag vill inte hamna i samma sits som sist, med stress-problemen.
Känns det inte rätt bra nu när du har en kurs att se fram emot ( om inget oförutsett inträffar )?
--
På Gång
Skrivet av jenfer 30 mar 2012 11:09
Hej!
jo har börjat att läsa i boken redan :-) Lånat boken på bibban så man slipper köpa. sedan så har jag reserverat den i makens namn så ingen annan vill låna den (och ta den ifrån mig) hihi.
Man får ju vara lite smart ibland.
Gått en kurs på onsdagskvällarna som jag (snarare min man) fått betala för men det har varit värt varenda krona. Redovisning, grundkurs. Gick bättre än förväntat men då har jag mycket lättare för siffror än text. är det text som ska läsas så knyter min dyslektiker hjärna ihop sig till en boll och rullar iväg *s*
Nu när jag ska läsa i boken så är det dels deltid plus att jag startat tidigare så vi får hoppas att det går bra.
Har så höga krav på mig själv, tycker det är pinsamt att misslyckas så får jag inte mvg så kommer jag gräva ner mig själv.
Tur att du oxå har en snäll make som betalar :-)
Fick vänta i 4,5mån på min akassa pga de krånglade. Min arbetsgivare hade aldrig varit med om maken tidigare. Var ju massa extra jobb för dem. Få ett jobb hos dem igen (bemanning) kan jag nog glömma då jag bara inneburit en massa merjobb pga a-kassan :-(
Min brors kompis sa upp sig från jobbet och fick då som du stå utan ersättning i 45 dagar. Dock fick han nytt jobb i ett halvår, blev uppsagd pga arbetsbrist så när han skulle börja stämpla igen så fick han ingen ersättning pga han sa upp sig själv från förra jobbet. Uppmuntrar det folk till att ta korta jobb?
NÄ, nu är det helg!! Ikväll blir det bowling så mitt mål nu är att inte få klotet i rännan gång på gång :-9
Skrivet av Vilsen 30 mar 2012 18:19
Go afton :)
Ha ha ja man måste ju va förutseende! Hade gjort likadant som du och reserverat boken i makens namn också, och förmodligen även "ungarnas"...( säger ungarna fast dom är 22 och 20) bara för att gardera mig.
Det är bra att kunna matte och ha koll på siffror. Själv är jag bättre på text än siffror. Skyller allt på en dålig mattelärare jag hade i fyran, som började gorma åt en om man frågade något. Har också höga krav på mig själv, och ju äldre man blir så tänker man ju även att andra förväntar sig att man ska kunna. Det tar ju lite längre tid att lära sig nytt också, ju äldre man blir. Och det kan ju kännas jobbigt.
Speciellt med tanke på det icke existerande tålamodet...
Ja nu är det helg och jag önskar dig en trevlig bowlingrunda, utan för många klot i rännan!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 31 mar 2012 17:10
Om du får lite sifferkunskap av mig så kan jag få lite ordkunskap av dig? :-)
Tycker att man borde bli smartare med åren men det är ju bara att kolla på gamlingar (som inte blivit glömska, bara tröga)
Blev en del klot i rännan men kom inte sist iaf :-)
Fick sökt lite jobb igår :-)
Blev nekad ett jobb pga att de ville ha extra personal i höst och bara jobba då och då funkar ju inte.
Annars gjorde jag en jättebra intervju. Kul att höra även om man inte fick jobbet :-)
Barn kommer väll alltid vara barn oavsett hur gamla de blir gissar jag? Vare sig de gillar det eller inte hihi.
Skrivet av Vilsen 2 apr 2012 11:06
Vore ett bra byte helt klart!
Tja man blir kanske inte smartare med åren utan man får kanske bara mer erfarenhet...hm... Sen kan man ju också tänka att det blivit fullt därinne med åren så ska något nytt tryckas in måste något gammalt ut ;)
Så var det detta med jobb ja. Min dotter vill ha ett sommarjobb men det finns inte mycket hon känner att hon skulle fixa utan erfarenheter. Hon pluggar på högskolan nu och har aldrig haft ett sommarjobb. Det är ju så i småstäder att man ska ha kontakter för att få något... Så nu sökte hon ett som jordgubbsförsäljare, men döm om min förvåning när det stod att ansökningar utan foto inte besvaras! Låter misstänkt likt diskriminering i mina öron och att man måste ha utseendet med sig när man ska sälja jordgubbar...???
--
På Gång
Skrivet av jenfer 3 apr 2012 13:41
hihi stämmer nog, för att det nya ska få plats måste det gamla ut :-)
Kräver de foto för ett jobb som jordgubbsplockare???
Riktigt illa!
Kan blir arg när det står i annonser men har lite förståelse då det är tex receptionist jobb. Företagen vill inte ha någon som är full med tatueringar, ringar i ögonbrynen, näsan etc.
Men i jobb där man inte har kundkontakt spelar det ingen roll tycker jag.
Visserligen har man kundkontakt som jordgubbsplockare men kan verkligen inte förstå hur de kräver foto det läget.
Tror knappast att folk skulle åka och köpa jordgubbar ngn annanstans pga hur de som plockat dem ser ut.
Får hon inte jobbet så köpa inte jordgubbar av dem!
de är inte värda dina pengar.
Tycker det är grymt strongt av din dotter att söka jobb som jordgubbsplockare då hon pluggar på högskolan. Är nog många yngre som söker annars.
Hon kan säkert mera än hon tror, vilket nog gäller alla.
Igår var en riktigt depp dag då jag bara lipade hela dagen. Idag är det lite bättre men långt ifrån bra. Tiden bara tickar på och arbetslöshetsperioden blir längre och längre.
Hoppas för mitt stackars självförtroende att något händer snart.
Ha en strålande dag denna lite kyliga dag.
var frost här nere i Halland i morse :-( Usch.
Skrivet av Vilsen 3 apr 2012 21:28
Det är som försäljare av jordgubbar, så det blir ju kundkontakter. Men det står inget om att man inte får vara tatuerad osv i annonsen. Nåja, vi får väl se hur det går. Många sommarjobb är hon inte kvalificerad för, då det behövs körkort eller erfarenhet osv. Det kan ju vara svårt att få den där första arbetslivserfarenheten, och speciellt om man inte är så väldigt självsäker och framåt.
För min egen del har dagen inneburit att jag backade på en lyktstolpe med bilen, och man blir ju så förbannad på sig själv!! En buckla på bakskärmen och trasigt lampglas.. Suck suck det är tur att gubben är händig med bilar.
I övrigt målade jag min sjunde kattsten, och det var roligare.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 5 apr 2012 07:56
Tycker inte att det ska ha någon betydelse då det handlar om jordgubbar! Är ju ingen stor verksamhet som kommer att rasa direkt. Hoppas att det går bra för henne!! Håller tummarna!
Oj.. lyktstolpe + bil är ingen bra kombination.
Jag ha lyckats backa på saker med så du är inte ensam.
En dag skrattar man åt eländet.
Kul att du fått måla så mycket!! Borde också skaffa mig en hobby, inte bara träna. Är så otålig bara så vet inte vad
de skulle kunna vara.
Igår sökte jobb där jag inte hade alla kvalifikationer men föreslog då praktik under upplärningen! Nu får det bära eller brista.
Försökte nå ansvarig över dagen men fick aldrig tag på honom så då föreslog hon i växeln att jag skulle skicka in ansökan och ringa efter påsk. Då har han hunnit kolla på den med.
Håll tummarna! Tror att det kan vara ett riktigt bra jobb!
Administrationsjobb med tull och fakturering bla.
De skrev bara att krav var god datorvana men skulle det komma någon som kan allt med tull så kommer den personen gå före. Nu kanske man har en chans ändå!
Blev uppringd från ett jobb igår om intervju på tisdag!
Är nog väldigt mycket telefon o lite åt försäljningshållet men får se mer under intervju. De ville ha ngn som kunde få ngn form av bidrag men skrev till dem att kvalité kostar *S*
hihi, trodde aldrig det skulle gå.
Nu är det skärtorsdag och långhelg för maken som jobbar, kul att få lite sällskap här hemma på dagarna.
Ha en underbar påsk!
Skrivet av Vilsen 5 apr 2012 10:15
Oj oj det rör på sig för dig med jobbintervjuer och goda chanser!! Jag ska verkligen hålla alla tummar för det låter riktigt bra. Så kul att höra!
Här står det å andra sidan helt stilla på jobbfronten känner jag, och jag skulle så gärna vilja hitta på något eget om det var möjligt. Försäljning via nätet eller något, men jag har ingen aning om vad som skulle bli lönsamt. Har ingen erfarenhet av den biten.
Har ju snart varit arbetslös i 3 månader, och det tar på ersättningsdagarna och ersättningsnivån minskar inom kort.
Känns pressande!
Du har så rätt...bil och lyktstolpe är ingen bra kombo. Det blir inlämning av bilen, och kostar 3000:- i självrisk. Jag har sannerligen bra tajming på det mesta nu för tiden...
Men nu är det snart påsk som sagt och alla är lediga, vilket känns bra i alla fall!
Ha en underbar påsk du med!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 8 apr 2012 14:54
Känns bra att det rör på sig men vill komma längre än så, bara komma på intervjuer vinner man inget.
Inne på min sjunde månad som arbetslös och paniken blir bara större. Men ersättningen minskar väll "först" efter 300dagar?
Kommer inte ihåg om jag skrivet det eller inte men a-kassan godkände iaf att jag skulle få studera min ekonomikurs på halvtid. Fem veckors studier och jag ska ge ALLT! :-)
Hade en till pissig dag igår. (de dåliga dagarna blir bara fler och fler :-( )
En kompis kompis kompis råkade ut för en olycka som liten och kan bara arbeta deltid.
Hon får, hör och häpna, tiotusen ( 10 000kr) ut från försäkringskassan(efter skatt alltså).
Sedan jobbar hon deltid på detta och blockar ut en deltidslön. På den lönen betalar FK 85%.
Ingen aning vad hon tjänar men säg 12 000kr ut om det varit heltid. Då får hon 10 000kr plus 6 000kr. 16 000kr netto!
Är det så man ska göra? Sjukskriva sig och bara jobba deltid, man får ju mer pengar på det än om man jobbar heltid.
Blir så himla förbannad på alla orättvisor som finns.
Där får man för man kämpar.
Ikväll är det guldbingo så då ska jag vinna massa pengar så då kan a-kassan flyga och fara *s*
Hoppas din påsk är/har varit bra!
Skrivet av Vilsen 9 apr 2012 15:41
Hoppas du vann nåt på bingon!
Nej, det är ju inte kul att bara få komma på intervjuer som aldrig ger något. Jag minns det glada 80-talet, när man bara kunde knalla in på en arbetsplats och fråga om det fanns jobb och så fick man börja i princip omgående, även utan meriter.
Det var då det...
Inget vidare att gå arbetslös så länge. Det räcker med dom tre månaderna jag varit hemma, och man blir mer och mer nervös för vad AF ska hitta på när man inget jobb får.
Tror att det är 200 dagar som gäller innan ersättningsnivån sänks till 70 procent, och 300 dagar innan den sänks till 65 procent.
Ja visst blir man heligt förbannad över alla orättvisor. Och dom som är i princip döende ska minsann ställa sig som arbetssökande. Usch, man får hjärtklappning av att bara tänka på hur det går till. Uppenbarligen ska man inte vara en ärlig människa heller, för det tycks man inte ha så mycket för..
--
På Gång
Skrivet av jenfer 10 apr 2012 10:07
Näpp, ingen vinst på bingolotto, varför ha tur här i livet?
Däremot hade jag den "fina turen" att få i mig gluten (har fortfarande inte fattar hur bara) så på måndagen vakande jag 06 och då började karusellen med toa, sedan dusch pga svetten rann efter toabesöket, sängen pga utmattning, toa, dusch, säng fram till kl 19. Två timmar senare lyckades jag få i mig två små mackor. tidigare under dagen hade jag fått i mig 4 matskedar yoghurt. Vart inte vidare kaxig igår inte :-(
Idag är jag fitforfight igen, bara lite seg (inte så konstigt kanske) Tur att det inte var magsjuka iaf för då hade jag fått ställa in intervjun idag.
18 000kr ut får kompisen. 11 000från FK och sedan 7 000 från jobbet (där FK betalar 85%)
18 000 ut är långt över det som jag plockade ut då jag jobbade.
Hon får mer ut än mig, även om hon inte skulle jobbat genom att få pengar ifrån FK ist för Akassan.
Är det inte något fel på systemet kanske?
Låter kanske bitter men blir riktigt grinig.
regnet öser ner utanför vilket inte får mig på bättre humör.
dra på sig regnställ till intervju känns så bökigt, komma blöt är inget bra alternativ heller.
Får dra på det stora pokerfejset och hoppas det bästa.
Hoppas din påsk har varit bättre än mig.
Skrivet av Vilsen 11 apr 2012 11:02
Usch vad jobbigt med glutenallergi!Det är verkligen skönt att slippa tänka på allt man stoppar i sig. Hoppas du mår bra nu och att intervjun gick bra. Vad var det för jobb?
Nej, jag har heller inte fått ut så mycket i lön, 14000:- efter skatt för att städa på hotell, så visst sjutton måste det vara något fel på systemet tycker man. Det är faktiskt inte konstigt om man blir bitter!
Och nu sitter man här med knappt 9600:-...
Från det ena till det andra... undrar varför det är så dåligt gensvar på frågor man har i detta forumet. Ingen svarar på det man skrivit, vilket känns lite trist tycker jag. Hade ju hoppats på lite feedback när man nu är i den sits man är...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 11 apr 2012 19:42
Håller med att det är få som skriver, lite tråkigt, hade varit bra som du skriver att få gensvar. Bolla ideér, tipsa andra om jobb osv.
NÄ, intervjun var ett fiasko. VD som intervjuade såg ut att trilla av pinnen när som helst. Det första han gjorde var att ge mig en pärm där jag kunde läsa. Var allt möjligt, som mejl från andra företag, brevutskick osv.
han ville inte ens förklara vad de gjorde för det står ju på hemsidan. När jag ställde frågor om mina arbetsuppgifter (som han vägrade berätta om) fick han springa och hämta en annan som har jobbat med de uppgifterna iom han själv inte kunde svara. Då jag frågade vad som förväntades av mig så visste han inte. Öh???
Det var jobb som sekreterare och mötesbokare. Hålla kontakten med gamla och nya kunder. Fick ingen riktigt bild av allt iom han vägrade berätta. Himla skum nisse *s*
Magen är mycket bättre, tack.
NÄ, glutenintolerans är inget vidare, varit det i två år och stöter bara på problem och suckar.
Ta med sig egen mat då man är "bjuden" på middag är inget ovanligt :-(
NÄ, får hoppas på andra jobb framöver.
Vad bra att jag inte är helt ute i det blå då jag är bitter.
Man känner sig som att man är negativ men tycker snarare att jag är realist och att det är något fel på systemet.
Skrivet av Vilsen 12 apr 2012 12:43
???
Det var det konstigaste jag hört i intervjuväg! Undrar om dom lyckas få någon som vill jobba där om dom inte ens kan tala om vilka arbetsuppgifter man har. Mycket ska man höra innan örona trillar av...
Igår ringde dom från ett äldreboende och frågade om jag ville jobba där i sommar, v 30-33. Bra att det ligger några minuters cykelväg från där jag bor, så jag slipper pendla.
Känns skönt också att ha något positivt att skriva i redovisningsmailet till min handläggare i morgon...
Hm.. konstigt att du måste ta med egen mat när du är "bjuden". Man ser väl till att laga glutenfritt till den som behöver. Så himla besvärligt är det ju inte att ta reda på hur man lagar glutenfritt.
Håller med om man inte måste vara negativ bara för att man är realist. Men har man varit med och sett hur saker och ting oftast fungerar, så tar man ju verkligen inget för givet. Tyvärr är det ju alltid luckor i systemen, som krånglar till det för dem som tycker att reglerna ska följas till pungt och pricka, istället för att vara lite smidig (och mänsklig!) där det går.
Tänker nu på den stackars killen som inte fick åka skolbuss eftersom han bodde 8 meter "fel" från 6 km-gränsen. Har inte mycket till övers fffför sådana paragrafryttare!
--
På Gång
Skrivet av Vilsen 12 apr 2012 12:48
Ha ha ...oj vad många ffff det blev där...
Måste rätta mig själv lite också, för jag menar givetvis att luckorna i systemen krånglar till det för dem som hamnar mellan stolarna, och inte för paragrafryttarna som ju gör det enkelt för sig.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 14 apr 2012 08:04
Varit med om många intervjuer där man undrar om det varit dolda kameran. På en annan intervju så sa han som intervjuade (även här en gammal gubbe) att "varje fredag har vi facket här på fika för det är mycket krångel här på företaget"
Kommer inte ens ihåg vad jag svarade ,om jag ens fick fram ngt.
Det är väll jättekul att de ringde! Även om det bara är några veckor så det en fot iaf. Något som du kanske vill jobbar mera med?
Finns massor man kan göra om är glutenfritt där man inte ens behöver byta ut till glutenfri substitut produkt.
Ris, potatis, quinoa, kyckling, kött.... finns massar *s*
Det svåraste är nog efterrätt, att byta ut vanligt mjöl mot glutenfritt är jag äckligt (utan att ens smaka)
Vad är det för fel på glass, chokladpudding, mousse, fruktsallad? och i kakväg coccostoppar, biskiver, chokladbollar, munkar? Finns hur mycket som helst inte innehåller gluten. Men det är olika från person till person.
Inte hört talas om killen som inte fick busskort, kanske något som det skrevs om mera centralt där man bor?
Men hört om många liknande händelser på min ort med.
Nu är det helg och man har lite sällskap på dagarna!
Snart är det dags för att morgonpass på gymmet!
Ha en toppen helg!
Skrivet av Vilsen 14 apr 2012 15:45
Ha ha...herregud...ja det finns ju verkligen folk till allt (med tanke på företaget som bjuder in facket på fika varje fredag)! Man slutar aldrig förvånas.
Jo det känns ju rätt bra att få sommarjobb, men vården är inget som lockar mig i övrigt, så det blir bara i sommar.
I fredags hörde också ett städbolag av sig via mail, för sommarvik. Jag sade som det var, att jag mått väldigt dåligt av stressen i mina två senaste jobb i städbranchen, och att jag tyvärr inte längre klarar att hålla det höga tempot som krävs. Hon trodde nog att jag gjort mitt i den branschen, och det kändes också väldigt skönt att säga som det är. Jag måste ju stå upp för mig själv, annars blir det ju ingen förändring. Om man inte respekterar sig själv så kommer ingen annan att göra det heller.
När det gäller glutenfritt så finns det ju massor som sagt, och som man kan bjuda alla i sällskapet på. När man kollar recept på nätet så är det ju inga problem att hitta glutenfria. Och det finns ju massor av gott till efterätt, som sagt. Men varför göra det lätt för sig om man kan krångla till det...
Minns faktiskt inte om killen som inte fick åka buss till
skolan var en lokal händelse. Men det finns ju folk överallt som är lika trista att ha att göra med. Det känns mer som maktmissbruk tycker jag.
Ha en skön helg du med!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 16 apr 2012 11:08
Men vad roligt att de hör av sig till dig iaf!
Helt sant att man måste respektera sig själv, fast ibland kan det vara svårt.
Idag har jag fått sökt två jobb och igår var det nog oxå två.
Jobb inom Göteborgs Stad. Tror lite att de kommer gynna de som bor i Göteborg i första hand men skadar aldrig att söka ändå.
En till "rolig" (eller vad man nu ska kalla det) händelse med en arbetsgivare var i fredags.
En annons som endast var fyra eller fem rader och där enda erfarenheten som krävdes var att kunna hantera en dator *s*
Då man skulle jobba med fakturering, tull och export (vilket jag inte jobbat med tidigare) tänkte jag föreslå praktik under upplärningsperioden.
Då man skickar sin ansökan så kan man inte bifoga fil utan man skriver typ som här (fast rutan var typ bara 1/4) vilket gör det svårare att få med allt på ett snyggt sätt.
Jag skriver lite kort iaf och avslutar med att föreslå praktik.
Försöker ringa ansvarig i flera dagar innan jag äntligen får tag på honom. Då jag frågar vilken erfarenhet som krävs så får jag till svar "äsch, det är inte så viktigt"
Sedan frågade han om min ålder, var jag bodde och sa sedan att han ger besked nästa vecka *s*
Frågade om han ville ha ett mer utförligt CV men fick till svar att han inte trodde på något som man fick lära sig på en kurs. Hm.. utbildning mao är inget bra??
Återstår att se vad som händer, tror dock att jobbet i sig kan vara riktigt roligt och det är pendling åt rätt håll :-)
Trodde att de flesta arb. giv skulle gilla praktik (gratis arbetskraft) men vill de inte ha det så är det ju jättebra!
(även om det är nackdel för mig denna gången)
Hoppas ha bättre tur denna gången än jag hade förra tisdagen.
Ny vecka, nya tag :-)
Skrivet av Vilsen 16 apr 2012 11:56
Det verkar ju trots allt som du får komma på många intervjuer och att det verkar finnas jobb som du kan klara.
För mig känns ju både utbudet och möjligheterna mycket smalare dessvärre.
Min syster praktiserar denna månaden på ett ställe som driver två personalmatsalar här, och jag känner två av dem som driver det ( dom har jobbat på hotellet, där jag också jobbat). Den ene av dem tyckte att jag kan komma upp på en kopp kaffe någon dag, och det gör jag ju gärna. Tänkte då passa på att anmäla mitt intresse för att arbeta hos dem, för det känns som ett jobb som kan passa mig. Visst, det är stressigt även det, men dom jobbar tillsammans i ett team och alla delar på jobbet. Man hamnar inte längst ner på hierakistegen, vilket man tyvärr gör när man städar.
Det är en viktig faktor för mig, för att i alla fall slippa den mentala stressen.
Så vi får se vad som händer.
Hoppas verkligen det går bra med det du sökt!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 16 apr 2012 19:12
Hur känner du att du har blivit behandlat när du städar av andra? Kommer inte ihåg om nämnt var du städar men när jag tänker på de städarna som har städat på jobbet så är det egentligen så få som pratar med dem.
Personligen tycker jag att de är lika mycket kollegor som de som sitter framför datorn så jag försöker prata med dem.
Vissa vill prata andra känns det som om de är mest besvärade, eller så kan de helt enkelt varit stressade.
Kompisen gjorde en så jättegullig grej då städaren på hennes gamla jobb slutade, hon skickade ut massmejl till alla om att de skulle lägga ihop pengar och köpa nåt.
var jättemånga som lade hundralappar!
Då jag har varit runt via bemanning så märker jag rätt så tydligt på de som är "riktigt" anställda att man är av lägre rang. Oftast så är det konsulter i ena änden av rummet och "riktigt" anställda i andra.
Tycker det är fruktansvärt illa. Vi gör samma jobb som de fast för tusenlappar mindre.
Skrivet av jenfer 16 apr 2012 19:23
Såg nu att annonsen för jobbet där jag föreslog praktik är borttagen :-(
Övriga tjänster som de sökte finns kvar.
Känns som att det blir ett nej, om de nu hör av sig alls.
Skrivet av Vilsen 17 apr 2012 10:41
Åh vad tråkigt med ditt sökta jobb!Man känner sig så lätt nedslaget när negativa besked bara rullar in.
Jo jag har inte kännt mig så värst uppskattad som städerska precis. En del är ju givetvis väldigt trevliga och visar respekt, men det är ju inte så ofta. Jobbade som hotellstäderska och städade hotellets alla lokaler, och inte enbart rummen. Var ensam städerska och det var väldigt svårt att få hjälp när det behövdes. Upplevde mycket stress där och man fick aldrig höra att man gjorde ett bra jobb. Pga att jag var ensam på tjänsten var jag ju också tvungen att göra prioriteringar, och det är ju såklart det man inte gjort som syns.. Nåja, blev till slut uppsagd pga omorganisation. Fick dock fint betyg när jag slutade. Men tänk vad mycket det skulle ha gjort under dom åren, att få lite uppmuntran. Jag höll på att gå in i den berömda väggen, men det var ingen som brydde sig om det.
Nåja, efter det fick jag jobb på ett städbolag, som ju var inte var ett dugg bättre när det gällde stressfaktorn, så jag jobbade bara där i 2 månader ( slutade i januari). Men det höll på att ta knäcken på mig och jag kommer inte att ta sådana jobb mer.
Där jobbade jag i bilpatrull, med att städa på olika kontor, trappstädning och butiksstäd. Otroligt stressigt med allt man ska komma ihåg dessutom. Det är koder, larm, nycklar, parkeringsautomater som man skulle ha pengar till osv. Plus tidspressen på de olika ställena. Restiden ingick i städtiden. Städbolaget hade dålig kommunikation med sina kunder, vilket drabbar den som städar. Städmaterialet räckte inte till många gånger och det fanns inte bilar så det räckte till alla. Hög sjukfrånvaro gjorde också att man fick ta de sjukas jobb på sitt schema också, så stressen blir ju konstant. Det tar ett år att komma in i jobbet helt, men man förväntas klara av det ensam efter två veckor. Stämningen blir ju också dålig på en sådan arbetsplats, så det hela var ett paket som jag inte kunde hantera.
Så därför känns det så viktigt att jag hamnar rätt nästa gång. För när man säger upp sig står man ju utan ersättning i flera månader ( 45 arbetsdagar ). Vid nästa tillfälle kommer jag ju kanske inte att ha någon sparad sem.ersättning att ta av under tiden man väntar på a-kasseersättningen.
Ja, det var en ( lång)inblick i min situation...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 19 apr 2012 09:56
Trist att inte känna sig uppskattad på jobbet, skapar ingen direkt motivation till att göra bättre heller.
Den berömda väggen var jag nära att dunsa in i förra sommaren likaså flertalet av kollegorna. Skämtet var att sätta upp en madrass på en vägg så att man inte slog sig så illa då man dundrade in i den *s*
Bytte däck på bilen häromdagen och får veta då jag är där att två av däcken är helt slut. Bussigt! Kunde de inte kläckt ur sig det i vintras då det tog av sommardäcken så man var lite förberedd?
På vägen hem från däckbytet får jag stenskott- rakt framför föraren. Sicken underbar dag!! *full av ironi*
Bara det inte spricker så klarar det sig. Finns spraygrejs men kan ta och fylla stenskottshålet med men är ganska litet så vet inte om det behövs. Men spricker det så är det kört.
Hade inte förvånat mig om det gör det, min vanliga otur. Varför ska det gå lätt i livet?
Inatt vaknade jag flera gånger så kunde skippat att sova alls känns det som. Blir en lunchträning idag ist för på morgonen, kroppen bara skrek av utmattning.
Kollat på 230 grader i februari" på webben. Så fantastiskt dålig serie men har man väl börjat kolla så är det kört *S*
Hoppas att denna torsdagen har något roligt att bjuda på som ett jobbsamtal eller dyl. Solen "lyser" med sin frånvaro som de senaste dagarna. Trist.
Skrivet av Vilsen 19 apr 2012 13:01
Nej det känns inte motiverande att göra något alls när man aldrig får någon uppskattning. Det hade räckt med "bra jobbat" då och då, och att man också visar respekt som arbetsgivare.
Jag brukar göra mitt bästa, är noggrann, men stressar på för att hinna med, och det utnyttjas ju. Dom ser att jag hinner... Ingen ser att man sliter livet ur sig och sitter och gråter i städförrådet varje dag...Samtidigt har jag också sagt ifrån vad jag hinner med, men det har ju inte hjälpt. Men nu tänker jag inte söka ett enda jobb till där det uttryckligen står i annonsen att man måste vara stresstålig. AF får säga vad dom vill, för tycker dom ändå jag ska söka på sådana jobb kommer jag att säga som det är på en ev intervju.
Stressen gör sig fortfarande påmind. Kan inte heller sova på nätterna. Ligger vaken i flera timmar och igår kväll hade jag hjärtklappning när jag lade mig, och kände mig väldigt uppjagad.Känner mig deppig på dagarna och gråten sitter liksom i halsen hela tiden periodvis.
Skickade ansökningar till en hel rad olika företag i går. Dock var det ju inget av dom som söker personal, men man måste ju försöka ändå. Vissa svarar direkt och tackar för man visat intresse även om dom ingen behöver för tillfället. Men dom flesta svarar ju inte alls tyvärr.
Håller med dig om att allt tycks krångla just nu, och speciellt med bilarna! Som du säger..varför ska det gå lätt i livet??? Surt med däcken!! Kanske bäst att greja stenskottet innan rutan spricker. Trist!
Vi har ju min buckla som ska fixas, vilket ju kostar 3000:- i självrisk..
Har också tittat på 30 grader i februari, men jag tyckte det var bra :) Väldigt sorgligt dock, i många avseenden. Man har ju fått inblick i hur det faktiskt kan vara för somliga. många tror ju också att allt blir så mycket bättre av att flytta till Thailand. Kanske borde vi satsa på det??
Nåja, nu tycker jag att man tittar på allt möjligt för att fördriva tiden lite. Allt till salu, En stark resa, Lyxfällan, Arga snickaren mm mm. Man kan få förfäras lite över andra olycka ha ha...och även få skratta lite! Tills nästa dag när man tittar på Platsbanken och i tidningen och ser att inga nya jobb man kan ta har dykt upp...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 21 apr 2012 08:12
Lördag, solen skiner lite och jag har vaknat på helt fel sida.
Hade två vänner här igår och blev så otroligt besviken på dem då vi diskuterade jobb. Lätt för dem att säga då både har tillsvidare men löner som en annan aldrig skulle få (jo, om man jobbade 150% kanske)
Jag tycker faktiskt att det är bra att dra en gräns på vad för jobb man söker. Men så tjatar de om att "oftast kräver de mer i annonsen än vad de gör"
Ja, det gör det nog men gränsen måste ju dras! Annars kan jag ju lika gärna söka chefsjobb!
Jag har ingen högskoleutbildning som de har. De ha aldrig varit arbetslösa, för den så har snarare arbetsgivaren jagat dem och gett dem högre lön då de pratat om att byta jobb.
Att få dem att förstå min verklighet är svår.
Den ena är min bästa vän, jag fyller år och ska ha fest, men kommer inte komma bara för att två andra inte kommer, hon vågar inte komma om inte de kommer. Världens snällaste människa men oxå den fegaste. Jag blir ju ledsen!
Men hon skulle aldrig erkänna att hon inte kommer pga det.
Idag blir det fika med vänner, en av dem har det värre än mig, hemsk att säga men det får mig att må lite bättre, att träffa någon som är i en svårare situation. Tyvärr (om man får säga så) så har hon en hjärnskada som gör att hon inte fattar situationen hon är i *s*
Efter det blir det fika hos min mans mormor och morfar, världens snällaste men sicka trugare de är! Det förstår verkligen inte nej.
Sen em/kväll ska min man grilla med jobbet.
Jag ska hem, lägga mig under täcket och gråta över pissiga livet som man lever.
usch, vad neggo jag känner mig idag men mår verkligen inte bra.
Hoppas att du kunnat sova bättre inatt. Känner igen det där med sömnlösa nätter :-(
Bra med spontanansökningar, den dagen de behöver så kanske de ringer, då slipper de sätta ut annons :-)
Hoppas du får en fin helg!
Skrivet av Vilsen 21 apr 2012 10:16
Har nyligen vaknat, efter ännu en nästan sömnlös natt... Somnade mellan tre-halv fyra, vaknade vid sex, sen sju, halv åtta och gick jag upp lite efter nio. Hoppas denna perioden snart går över, för annars kommer det att bli svårt.
Usch vad trist när ens vänner inte ens kan försöka sätta sig in i andras situation. Själv har jag inga problem att förstå. Självklart måste man ju dra en gräns för vad man söker. Jag är en ärlig människa och vill inte utge mig för att klara något jag inte kan. Det skulle ju bli hemskt när man måste upp till bevis, så att säga.
Har heller ingen högskoleutbildning utan satsade på mina barn istället. Jag är glad för deras skull att jag gav dom den tryggheten. Var hemma med mina yngsta under tretton år. Det var inte meningen att det skulle bli riktigt så länge, men efter nio år ville jag ut och jobba, men då var det inte så lätt att få jobb längre.
Har sedan inte haft ekonomin att studera, och visste heller inte vad jag ville göra. Nu på senare tid hade jag velat utbilda mig inom hantverk av något slag, men det är ju tyvärr för sent för utbildning nu. Många vill ju då påpeka att det aldrig är försent, men man måste ju vara realistisk. Jag kommer inte att få ett jobb när jag är färdigutbildad vid 55, men kommer att stå med skulderna ändå. Jag har ju fortfarande CSN-skuld kvar från att jag gick gymnasiet på komvux i mitten av 80-talet. Det är ju verkligheten, och med den dåliga pension jag har vill jag vara skuldfri när jag går i pension.
Men nu har jag skickat en förfrågan om en praktikplats till min handläggare. Det blir samma plats som min syster är på just nu. Och kanske kan det ju ge mig ett jobb där längre fram. Jag känner ju dem sedan tidigare också.
Känns sorgligt när du berättar om din bästa vän som inte kommer på din fest pga att två andra inte kommer. En fest är ju verkligen vad du kan behöva nu, och att få dina vänner samlade! Hur mycket fyller du?
Själv är jag av den sorten som inte är mycket för fester dock, och vill inte stå i centrum. Tycker mycket mer om att träffas och prata över en fika t ex.
Nej, nu måste jag försöka komma i ordning innan halva dagen gått...
Hoppas verkligen att din dag och din helg blir bättre än du trodde i morse!
Sköt om dig!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 23 apr 2012 09:15
Lördagen var upp och ner. Fikan var trevlig och det var helt ok hos mannens morföräldrar. Kvällen valde jag att spendera själv i soffan med resterna av fredagens kinamat och på tok för många chokladbollar samt massa popcorn.
Då jag inte fått någon träning på lördagen så blev det på söndagen ca två timmar på gymmet istället. Glömde min MP3 så fick träna till gymmets musik vilket blir svårare då det inte alltid är låtar som man tycker om. Dålig musik är ingen bra motivation att träna till.
Resten av söndagen var nog en av de tristaste dagarna i mitt liv. Lade om golvet här hemma (klickgolv) vilket tog längre tid än beräknat så min födelsedag spenderade jag själv framför datorn och lite vid teven. Maken som brukar vara vettig hade tappat allt vad hjärnceller heter. Små saker men blir så trött!
Vi ska bjuda min systers man som hjälpte oss med golvet på mat varpå det bli pizza. Efter att jag frågat vad de vill ha och ringt och beställt så frågar han "ska vi äta där eller här?" Öh... vi kom ju fram till att vi skulle äta hemma innan jag ringde.
Blev ganska sent på em som vi åt så på kvällen var jag inte så hungrig. Då maken frågar om vi ska ta ett bad (i badkaret, inte havet hihi) så säger jag "nej, jag ha satt på ugnen för jag ska slänga in ett bröd"
Sedan äter jag mitt och bröd och är uttråkad varpå han frågar om vi ska gå och ut och äta. Öh??? jag åt ju nyss!!!
jävla fårskalle.(jag fyllde 31)
Idag,måndag har jag haft en sådan där natt då man inte somnat utan bara legat och vritt sig. Fick tvinga upp mig vid halv åtta för sover jag längre blir det ännu värre ikväll och så är man inne i ekorrhjulet.
Inte varit det minsta trött och tänkt på tok för mycket.
Det är trist väder ute och det sägs att det ska åska. kul!
precis efter mitt humör. Nu har jag varit på riktigt uselt humör i flera dagar och känner mig som en människa som ingen vill umgås med. Vem vill umgås med negativa arbetslösa tröga feta och fula idioter?
Hoppas verkligen att du får igenom det med praktik. Borde inte vara något hinder tycker man.
Någon gång ska det ordna sig för oss tycker jag :-)
Skrivet av Vilsen 23 apr 2012 17:51
Ja jisses....den här helgen verkar då inte ha varit nån hit för varken dig eller mig. Måste nästan skratta för det blir ju så komiskt när man tänker på det i efterhand...
Man sover dåligt, man har fått mens och känner sig utöver det som en jäkla glasruta som alla bara ser rakt igenom.
Man börjar fundera över om man ens existerar.
Grattis i efterskott på 31-årsdagen!! Då är du lika gammal som min ena dotter.
Vi ska också lägga klickgolv i vardagsrummet snart, är det tänkt. Plus tapetsera om...Inget litet jobb precis. Har en karl som håller på med allt, så man ser honom nästan aldrig. Han jobbar heltid och utöver det jobbar han i skogen titt som tätt, eller lagar bilar, eller hjälper någon med något, kör ved, klyver ved osv i all oändlighet....
Och här sitter man och känner sig tämligen överflödig på alla håll och kanter.
Ja jag hoppas verkligen jag får praktiken, för den skulle jag verkligen se fram emot. Men har inte hört något från handledaren än. Men hon borde väl inte säga nej till mitt initiativ, hoppas jag.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 24 apr 2012 17:35
hehe du fick mig att le angående helgen, tack :-) behövdes
Tackar! känner mig tokgammal. vill så mycket, gjort så lite.
Sedan kommer kraven med barn och allt. Jag längtar inte men vet ju att åldern säger ju sitt (även hos min man)
Hade önskat att jag var utbildad, hade fint jobb, ångrar så otroligt mycket med mitt liv som jag inte gjort och som jag har gjort fel.
Är det dottern som pluggar på högskola som är 31?
Hur gick det med dottern och sommarjobbet som jordgubbsplockare?
Känner igen det där med att aldrig ha sin karl hemma. Min jobbar jämt känns det som. Mycket extra jobb så det bringar in pengar vilket är bra. Tack och lov är en sådan person som tycker att hans pengar även är mina pengar och ser inga problem med att jag är ute och spenderar dem.
När jag var tillsammans med mitt ex. så satt han med telefonräkningen och räknade ut hur mycket var och en skulle betala. Min bil tankade han upp med firmakortet (nä, han ägde inte firman, arbetade bara på den) Snålare människan får man leta efter. Han tyckte att jag skulle skylla mig som hade lägre inkomst än han. Kom hem sent om nätterna och tyckte att jag skulle vara tacksam att han ens kom hem.
Stannade i två år i förhållandet! Tänk hur mitt liv skulle sett ut om jag brutit tidigare?
De ringde ifrån mitt gamla jobb idag, där jag var förra sommaren och det som nästan gav mig magsår. Frågade om jag hade jobb eller inte. Sa som det var, att jag verkligen inte vet om jag pallar att komma tillbaka. Vägrar dessutom att jobba för Manpower igen så då ville jag bli visstid anställd av dem. De hade haft inne en men som slutat, den andra personen fick gå då hon inte klarade av jobbet och den tredje som nu var på på väg in var de skeptiska till.
Vet verkligen inte hur jag ska göra om de vill anställa mig över sommaren.
Det kommer bli lugnare iår men just att gå tillbaka och inte haft jobb sedan man slutade känns så pinsamt.
Känns så värdelöst av mig att inte klara av att hitta annat jobb(får väll hitta på att jag tackat nej till jobb *s*)
Kommer känna mig förnedrad att gå tillbaka. Men, det är bara (som det är nu) tre månader och det ger iaf 4-5 tusen ut mer i månaden. Då kanske man ska stå ut?
Hur hade du gjort?
Ångrar nästan att de ringde, hade varit bättre om de inte ringt. Nu är jag så förvirrad att tårarna bara rinner på mig när jag skriver det här. Klumpen i magen är så stor att den hänger nere vi tårna :-(
När ska jag få ha en fin problemfri dag?
Skrivet av Vilsen 25 apr 2012 19:33
Himmel, du ska ju verkligen inte känna dig gammal som bara är 31!!!! Tänk på mig då....;)
Men jag förstår ju hur du känner, för man är ju verkligen sårbar i sin situation och det kännes som att man aldrig ska komma ur den.
När det gäller min dotter som är 31, så bor hon i Malmö och jobbar inom vården sedan många år. Men jag har också en dotter som blir 20 år i höst, och det är hon som pluggar på högskolan.Sen har jag en son på 33, som jobbar på en industri här samt en son till på 22 år, som just nu är arbetslös men som också ska börja på högskolan i höst. Rörigt? Dom två yngsta bor hemma fortfarande.
Jordgubbsförsäljningen har hon inget hört om än, så det är väl bara att vänta ( som vanligt...)
Och du...när du berättar om ditt ex så verkar det bra att han är just ett ex, för din del. Snåla människor är otroligt trista. Jag har det nog ungefär som du nu, med att gubben inte har några problem att dela med sig när han tjänar så mycket mer än man själv. Det är skönt! Men jag blir samtidigt frustrerad över att man bara ska sitta och vänta på någon som mest bara kommer in för att äta och sova typ...
Har inte samma problem med det när jag själv jobbar, men nu är det inte så kul.
När det gäller sommarjobbet på din gamla arbetsplats, så kan jag säga direkt att jag nog skulle gjort vad jag kunde för att slippa. Jag är en känslomänniska och skulle ha otroligt svårt att gå tillbaks till något gammalt som dessutom varit väldigt jobbigt, speciellt känslomässigt. Jag är en sk HSP-person, om du har hört talas om dem? High Sensitive Persons, vilket innebär att man har en högkänslig personlighet,och känner in mycket mer än den "vanliga" människan. Det är både en nackdel och en fördel, men jag har upplevt det som allra mest jobbigt inom arbetslivet. Man påverkas väldigt mycket av hela omgivningen och hur andra människor är. Man har stora krav på sig och det känns som att man inte alls hör hemma i denna världen, med alla idotier som pågår runt om hela tiden. Svårt att anpassa sig och svårt när andra människor inte kan förstå!
Nåja... Jag hade som sagt försökt på alla sätt undgå att gå tillbaks till det jobbet som gjort att man mått dåligt.
Men kanske är du tåligare än jag. Hoppas det!
Önskar dig verkligen en hög med problemfria dagar!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 27 apr 2012 14:07
Ringde till gamla jobbet idag och kollade läget, de hade en på väg in för tjänsten via bemanningsbolaget som de har kontrakt med, går det illa så ska de ringa. Men är nog bäst att hoppas att det inte blir, som du säger. Men känns bättre att slippa tacka nej.
Sökte ett annat jobb som är underleverantör till mitt gamla jobb (det ovanstående) men de kände inte just den kontaktpersonen, annars hade det varit en bra merit om då chefen kunde ringt dem och sagt några bra ord om mig.
Jag är oxå extremt känslig, gjorde sådant test på nätet med frågor och 18 ja av 23 så jag är oxå HSP.
Kan bli ledsen för minsta lilla sak och så är allt i livet emot en, speciellt nu när man är extra känslig.
Idag har varit en ok dag- hittills. Det är så man undrar vad som är fel *S* Men dagen är inte slut än, många timmar kvar.
Ikväll blir det filmkväll med skräckfilm :-) utan maken då han inte klarar av skräckfilmer. Han kan ju skura eller något istället här hemma :-P
ha en trevlig helg och valborg!
Skrivet av Vilsen 27 apr 2012 15:52
Ja du har i alla fall gjort vad du kan. Kanske blir det som underleverantör:)
Jag har nu sökt jobb på ett Lek-och Busland, med lite varierande arbetsuppgifter. Verkar roligt, men kanske vill dom hellre nån yngre samt någon med kassavana. Återstår att se.
Idag fick jag ett brev från min handläggare, med en utskriven platsannons på ett jobb på en städfirma...För det första kan man ju undra om hon inte tror att jag själv går in på Platsbanken varje dag. Självklart har jag sett den tjänsten, som är en timtjänst till att börja med! Man kan ju bara jobba så max 75 dagar, sen baseras ju ersättningen på det och då får man ju knappt ingenting. Hur tänker dom???
Hur som helst ringde jag ändå på jobbet, för att höra mer om det. Vill ju som sagt inte hamna i samma sits igen. Dock kunde dom inget säga om hur stressigt det kan bli, för dom har nyss startat upp i den kommunen. Men bara en sådan sak som att arbetstiden är mellan 7-17...Blir otroligt långa dagar och det är ju ett slitigt arbete.
Jag skickar in en ansökan men skriver i den att AF hänvisat det till mig, men att jag inte klarar av den stress som det innebär. Men då har jag sökt i alla fall.
Ja det är inte lätt att vara en HSP, för man är ju så fruktansvärt sårbar. Man tar till sig allt och läser av och läser in utan att kunna stänga av. Jag blir väldigt ledsen när jag aldrig får någon uppskattning t ex. Jag hör mycket på tonfall och är också väldigt lyhörd, så man analyserar ju mycket. Jag känner att jag är mycket beroende av ett bra helhetspaket när det gäller jobb. Jag måste ha bra arbetskamrater, bra chef, ordentliga raster, vettigt tempo ( klarar stress emellanåt, men det ska ju inte hålla på hela dagarna) och bli bemött med respekt, även för mig som person. Och jag måste få feedback och inte bara kritik när något är fel. Annars dränerar hela situationen mig tills jag drabbas av utmattningssymptom. Finns ju inga genvägar. Men AF skulle ju aldrig förstå detta, det är jag ju på det klara med.
Behöver också ett jobb med arbetskamrater, för jag blir deprimerad av ensamjobben.
Jag har ofta tänkt på vilken enorm resurs jag faktiskt är, om jag blir bemött på rätt sätt och uppskattas mer för att jag är noggrann, lojal, gör mitt bästa och är glad och trevlig.
Det ska ju inte vara en svaghet att vara HSP, men när hela samhället är så konkurrensinriktat och bara ser till att pressa ur allt ur var och en, så uppfattas det ju som en svaghet att inte klara det.
Men vi får stå på oss!
Ha en dunderskön helg!!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 28 apr 2012 18:07
Hade varit kul om jag fick det jobbet, två av de montörerna som jobbade för oss bara älskade jag! Oavsett hur dåligt humör man var på så fick de en alltid att le!
De kunde komma in på ditt rum och ta stolen som du satt i och börja snurra den utav bara h-e *S*
Nu kommer jag nog inte springa på dem där iom de är ute på fältet men är övriga likadana så hade det varit så bra!
Det "roliga" är att annonsen kom ut (då jag såg den) i torsdags och då hade sista ansökningsdagen gått ut. Intervjuerna skulle de göra veckan innan och just den veckan så kanske de inte var nöjda med ansökningar som kommit in? (35st - inte alls många enligt mig) kan hoppas att de gillar mig!!
Ett vik. på 1,5år men passar ju ganska bra om man ska klämma in unge, om man blir gravid de sista sex månaderna så föder man sådär i januari *s*
jag längtar inte efter barn men då det blir av så ska det planeras så den föds "rätt månad" *S*
Känns som om de på AF inte lyssnar på en, hade de lyssnat på dig så hade de knappast skickat jobbtipset till dig.
Kan ju undra hur de tänker ibland. Fick jobbtips från dem med häromdagen, ett jobb som är ca 12 mil bort. Seriöst???
Pendling på 1,5/väg totalt 3H per dag?
(kommunalt, bil är inte ekonomiskt)
8h jobb, 1h lunch, 3h resa. 12H totalt. Lr e jag bortskämd?
Måste man söka dem? stod inget om det i mejlet jag fick.
Hoppas verkligen att du får praktikjobbet istället, eller det på lek och buslandet. Med massa barn som du har så hade du passat jättebra! Kassa lär man sig, det viktigaste i ett sådant jobb är väll att kunna förstå barn?
Håller både tummar och tår :-)
Läste att man har rätt att säga upp sig ifrån sitt deltids jobb då de 75 dagarna är slut om den lönen är mindre än a-kassan. Då ska inte det påverka a-kassan. Men tycker att det många gånger står så flummigt vad som gäller osv.
Gårdagens lycka kom med dubbelskit idag, inte ett dugg förvånad. Orkar inte ta det nu, måste släppa det och försöka njuta av kvällen ist. Ikväll ska vi iväg till en pub ute i ingenstans och lyssna på när makens arbetskollega och hans band spelar. Nu jobbar karlsloken så middagen tänkte jag ha klar då han kommer hem vid 19. Något vettigt får man väll göra som hemmafru? :-D
Båda katterna har dessutom spytt två gånger var på mitt ny dammsugande golv *s*
Så går det när man tuggar på blommor och annat skit när inte matte och husse är hemma.
Skrivet av Vilsen 30 apr 2012 11:32
Ja oj vad det gör mycket om man har roliga arbetskompisar. Så himla trist när man har ett ensamjobb. Jag önskar mig verkligen ett trevligt gäng där det känns att man jobbar tillsammans. Jag orkar inte med att bära allt ansvar ensam och att känna att allt står eller faller med mig. Och att man ska ha dåligt samvete om man är sjuk osv. När jag tänker
tillbaks på allt det där så gör det ont i hjärtat, som om någon kramar ihop det allt som går.
Men AF lyssnar ju knappast på en, för deras jobb är ju att se till att man kommer ut i arbete. Så det enda man kan göra är ju helt enkelt att skriva i sin ansökan hur det ligger till. Konstigt att de enda jobb som man tycks vara "rätt" för, är just de jobben man vill undvika...
Jag tycker inte det är klokt att man ska bli hänvisad att söka på ett jobb 12 mil bort!! Har dom inga arbetssökande på den orten,eller i dess närhet??? Jag fattar inte hur AF tänker i det avseendet.
Detta prat om att arbetslösa ska göra sig anställningsbara känns som att de sticker kniven i en och sakta vrider om. Vad menar de egentligen med det?
Skicka iväg oss på "arbetsläger" där vi bara kan jobba , äta och sova och hälsa på familjen några timmar varje helg. Det blir ju den sanna verkligheten av att tvingas jobba långt hemifrån. Kan knappast vara bättre för folkhälsan än rökning och annat missbruk. Det samhället tror att vinner i ena änden kommer de att förlora stort i andra änden tror jag, för vi blir sjuka av all stress och press, vilket också kostar sjukvården stora pengar. Men å andra sidan kan man ju neka alla långtidsjuka att få ersättning, så då har man ju löst det problemet..
Jo man blir nog bitter av att vara realist...
Undrar varför man sätter ut en platsannons där ansökningstiden redan gått ut! Man blir irriterad på sånt där. Jag har också några gånger sett annonser som varit ute och sedan tagits bort långt innan ansökningstiden gått ut.
Men det är ju lite konstiga regler både här och där.
Hoppas pubkvällen var trevlig i alla fall!
Nu ska jag ut och sätta mig i solen en stund.
--
På Gång
Skrivet av Vilsen 3 maj 2012 11:45
Passar på att skriva ett inlägg till( men missa inte det jag skrev precis innan).
Vill berätta om en ny blogg för HSP-are, som heter HSP arena och adressen är hsparena.com
Där tipsar dom bl a om en bok som heter "Drunkna inte i dina känslor". Den finns att köpa på Adlibris och man kan provläsa den. Verkar väldigt bra! Tror du skulle ha stor nytta av den, precis som jag.
Kan också berätta att jag ska på jobbintervju idag, på det där bus-och leklandet jag skrev om tidigare :))
Hopppas hoppas hoppas det går bra!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 3 maj 2012 21:09
Hej!
oj känns som det gått veckor innan jag skrev sist men är bara några dagar.
Stort grattis till jobbintervjun!! :-D
Nä, AF tänker inte så jättemycket alla gånger. man slussas hit och dit som en trasa känns det som.
Hade det varit ett jobb där man kunnat växa så hade det varit en sak men för enklare jobb så är det inte värt det.
Och det lär vara många där ner som är arbetslösa med samma kompetens som jag. Vill ens arbetsgivaren har en som bor så långt bort? man blir inte lika flexibel och det är större risk att komma försent iom mera olika färdmedel.
Valborg var riktigt bra! Blev bjuden på middag av några vänner på en mexikanskrestaurang. Annorlunda mat, men gott!
1 maj var strålande sol, åkte ut till havet med maken, hade köpt med oss mat så vi satt och åt och kollade på småbarnen som badade. Skrev de så säger det rätt så mycket som temperaturen i vattnet *s*
Gårdagen var riktigt bra med! shopping, middag och bio med bästa vännen och på det ett jobbsamtal om intervju på måndag!
kvällsjobb dock men det är ett jobb, bättre än inget.
Idag har det varit en ok dag, inget utöver det vanliga.
imorgon måste jag verkligen STORstäda! så slipper man allt på lördagen. Visserligen kommer jag få dammsuga igen på lördagen då vi lämnar bort katterna på fredagskvällen men är allt annat klart inför festen på lördagskvällen så kan man slappna av.
Inte bestämt mig vad jag ska bjuda på.
Om det bara ska vara snacks eller något lite matigt.
Något förslag? snabbt och enkelt till ca 20 pers som är glutenfritt och även vegetariskt. Sist nämnda inget krav då bara en person är det men ogillar verkligen att inte ta hänsyn till alla. Kyckling äter hon dock.
Imorgon ska jag kolla in sidan du länkade om! Tack!
Nu blir det att nana kudden så man orkar upp tidigt och träna innan alla andra dårar intar gymmet :-)
Skrivet av Vilsen 4 maj 2012 10:41
Låter ju som du haft några riktigt härliga dagar! Skönt när man får lite annat att tänka på. Shopping, bio, havet med maken och matsäck, restaurangbesök, sol, värme...Kan det bli mycket bättre? ( jo jobb då förståss...)
Hoppas du också får din intervju på måndag!
Min intervju gick bra men jag får ju inget veta förrän nästa vecka. Är ju lite nervöst. Tänker att det blir svårt att få något som skulle passa mig lika bra som detta, med tanke på mina förutsättningar. Detta är ett arbete med varierande arbetsuppgifter, vilket jag tycker är roligt. Tyvärr bara 75 procent, så blir ju inte kul om man blir arbetslös igen efter ett halvår... och dessutom är det ju hotell-och restaurang med sina dåliga avtal. Kommer väl inte att få ut mer än jag har nu som arbetslös, samt att jag måste resa 6 mil/dag.
Men men, det känns ju inte som jag vill säga nej om jag blir erbjuden detta. För annars kanske det bara finns städjobben kvar att ta till slut. Kan löneförhandla längre fram, för de 2 tjejerna som jobbat där sen starten för drygt ett år sen, har betydligt högre lön än avtalet tydligen. Så man får väl se vad det blir. Det blir ju lite gambeling, men trivs man med jobbet så är det ändå värt det.
Så du har fest i helgen! Pajer är ju ett tips, men kolla på nätet. Kyckling brukar ju kunna gå hem hos de flesta. Jag är också sån att jag bestämmer i sista stund vad jag ska laga. Men vill man göra något att bjuda på som lite förrätt, så är västerbottensnurror ett enkelt tips. Mördeg med riven västerbottenost som fyllning. Rulla ihop och skär i skivor och in i ugnen tills de fått färg. Lite vin till. Kan inte bli lättare... Men sen vet jag ju inte om det finns glutenfri deg, men det kanske du kan fixa till dig själv i så fall.
Nåja, hoppas att det blir en lyckad och rolig fest hur som helst!
Beställde boken "Drunkna inte i dina känslor". Kostar 178:- på Adlibris. Den kommer jag att få nytta av!
Ha det gott i helgen!
--
På Gång
Skrivet av Vilsen 8 maj 2012 09:28
Fick inte jobbet, men kanske lika bra då det inte var heltid och dessutom 3 mil bort. Men man blir ju ändå deppad för att man inte tycks passa till något.
Och när jag nyss pratade med min handläggare på AF så fick jag veta att jag inte får praktisera heller, då jag inte blir lovad en tjänst efter. Dom prioriterar långtidsarbetslösa sade hon.Jag tar ju inte platsen från en långtidsarbetslös eftersom ingen sådan sökt praktik just där.
Och jag får ju bara a-kassa oavsett om jag är där eller går hemma...Blir så förbannad rent ut sagt!
Sade också till henne att min syster ju t o m fått förlängt en månad på samma ställe, trots att hon inte heller blivit lovad en tjänst.
Men "nu pratar vi inte om din syster utan vi pratar om dig" svarade hon då. Men samma regler borde ju gälla, för min syster har inte varit arbetslös längre än jag.
Vilken dålig start på dagen"
--
På Gång
Skrivet av jenfer 8 maj 2012 11:18
ja, det var riktigt fina dagar jag hade ett tag! var länge sedan så det kändes som man uppskattade dem så otroligt mycket mer då de andra dagarna är jobbigare än vanligt.
Vad trist att du inte fick jobbet!
Fattar inte heller det där med att de ska prioritera de långtidsarbetslösa, är det inte bättre att prioritera de som vill? Till slut kommer ju du och jag bli långtidsarbetslösa så det är som att invänta problemet. Varför inte ta tag i det innan om viljan finns?
Stod i ortstidningen idag att ungdomar som får socialbidrag ska jobba eller plugga annars blir de av med bidraget. Helt rätt på en punkt, de ska jobba.
Jag hade mer än gärna pluggat och fått socbidrag ist för att ta csn lån.
ska på jobbintervju idag. Kundtjänstjobb via bemanning så lönen är låg men ska bannemig försöka löneförhandla någon gång! iaf 2kr mer så har jag gjort något.
Är kvällsjobb 15-21 mån-fre så blir inte heltid och varje helg kommer att bli förstörd. Inte får man stämpla upp heller då det är via bemanning. Surt!
Återstår att se vart det är, får veta det på intervjun men det blir pendling på minst 3mil/väg. Åt fel håll dessutom.
Efter intervjun blir det fika med bästa vännen (vi brukar fika sådär i 4H) Sedan blir det middag med annan kompis och bio! Hon har fått gratisbiljetter till filmen Cocktail!
Hoppas att den är bra!
Torsdag har jag en till intervju, blev chockad att jag kom på intervju då jag inte har någon som helst erfarenhet.
Är som kriminalvårdare.
Skriver mera senare, ska med tåget snart.
Snart är det vår tur!! :-)
Skrivet av Vilsen 8 maj 2012 16:52
Hur gick din intervju?
Låter gôtt också med 4 timmars fika, middag och bio! Wow, det blir en heldag som heter duga!
Jag blev så irriterad i morse, lindrigt sagt, men sen kom jag på att jag kan fråga om jag får hoppa in och jobba vid behov istället. Då får jag ju in en fot i alla fall, och det kan ju leda till något längre fram.
Vet ju att man bara kan jobba så 75 dagar per ersättningsperiod innan ersättningen sänks, men det kvittar. Bara jag får en chans att komma in där jag gärna vill få ett jobb, eller i alla fall får göra något medan jag väntar på ett annat jobb.
Coctail såg jag nog i slutet på 80-talet första gången, och då var den ju mäkta populär ( ungefär som Dirty Dancing ) Har också sett den på tv för några månader sen faktiskt. Jodå, den håller väl rätt bra fortfarande, om man inte stirrar sig blind på "80-talsstuket" :))
--
På Gång
Skrivet av jenfer 9 maj 2012 15:24
hahaha skrev fel på FB med. Cockpit menar jag, inte Cocktail *s* Den var rolig! Handlar om en manlig pilot som blir av med jobbet pga nedskärningar och klä ut sig till kvinna då ett bolag söker kvinnlig pilot.
Jobbintervjun...hm... svårt att säga hur det gick. det dumma är att det blir bara 75% och iom det är via bemanning så får man inte stämpla upp. Hon sa det inte direkt men indirekt att
"jag fattar att du kommer söka heltidsjobb även om du får detta" Hon sa det i stil med "jag vet att du vill arbeta heltid så jag kommer ha det i åtanke"
Sänks ersättningsperioden efter 75dagar?
vad jag fattat som så har man rätt att säga upp sig från
deltidsjobb och lönen är lägre än a-kassa ersättningen.
Dock framgår det inte om ersättningen sänks, men det kanske den gör?
Pluggar företagsekonomi vid sedan av och har prov på måndag.
Får ångest, är så rädd för att misslyckas ännu mera än vad jag redan har gjort :-(
Idag pissregnar det ute, bra för mitt humör.
jag som måste handla mat *suck*
bör ge mig av nu innan alla mocklisar som jobbar kommer.
Är den gamla filmen Cocktail sevärd förresten? Tror jag sett den men är inte säker.
Två nej från sökta jobb idag. suck! Ingen som tror på mig??
Skrivet av jenfer 9 maj 2012 15:51
Läste följande i en jobbannons för arbete på Landvetter
"Efter avslutad och godkänd grundkurs erbjuder vi en intermittent anställning. Du kommer att genomgå en tre veckor lång utbildning, där det under de första 48 timmarna inte utgår någon ersättning. "
Seriöst?? Ingen ersättning på sex dagar??
får man göra så?
tycker det är riktigt illa!
Skrivet av Vilsen 10 maj 2012 11:34
Ha ha...ja det var ju en viss skillnad på film antar jag.
Coctail handlar ju om två spritflaskejonglerande ( långt ord det där) bartenders, varav den ena är Tom Cruise.
Det är inte lätt det där med att ta ett deltidsjobb, men man får ju säga upp sig utan att bli av med ersättningen. Men å andra sidan får man väl knappast jobbet om dom vet att man vill söka heltidstjänst.
Så här står det i alla fall på A-kassans sida om deltidsregeln:
Om de 75 dagarna tar slut
Alternativen för dig om din ersättningsrätt på deltid skulle löpa ut är:
• att fortsätta att arbeta deltid utan arbetslöshetsersättning, eller
• att sluta ditt deltidsarbete för att söka heltidsarbete och under tiden vara arbetslös på heltid.
Den som slutar ett arbete av detta skäl blir inte avstängd ifrån ersättning förutsatt att din inkomst från deltidsarbetet är lägre än ersättningen från HRAK. Avstängning är annars den vanliga påföljden för den som väljer att sluta ett arbete. Skulle du sluta ditt arbete när du fortfarande har deltidsdagar kvar blir du i normalfallet avstängd.
Lämna arbete: En person som lämnar ett arbete som understiger hans eller hennes arbetsutbud efter att ha förbrukat sina 75 ersättningsdagar vid deltidsarbetslöshet anses ha giltig anledning att göra detta, om inkomsten av deltidsarbetet kommer att understiga fastställd dagpenning som heltidsarbetslös.
Avvisa arbete:En sökande som har förbrukat sina 75 ersättningsdagar vid deltidsarbetslöshet och som avvisar ett erbjudet arbete/uppdrag som understiger hans eller hennes arbetsutbud anses ha godtagbara skäl att göra detta, om arbetsinkomsten från deltidsarbetet understiger 90 procent av den fastställda dagpenningen.
Själv har jag i alla fall ställt mig till förfogande för att hoppa in som extrahjälp i den matsalen jag skrev om. Dom ska ha mig i åtanke. Men hur mycket det kan bli vet jag ju inte, men jag känner att jag ju vill göra något i alla fall.
Jag ska hålla tummarna för ditt prov i företagsekonomi! Men jag håller med om att man verkligen tappar tron på att man platsar någonstans för ingen tycks ju vilja ha en...
Har sett andra här i vår lilla stad, som gått arbetslösa länge och som hamnar på Röda Korset och liknande. Känns inte jätteinspirerande precis...
Pissväder här med. Men dock rätt varmt. Men jag blir så låg av sånt här väder. Blir en dag till vid datorn...
--
På Gång
Skrivet av Vilsen 10 maj 2012 11:36
onsdag 9 maj 2012, kl 15:51 skrev jenfer
Läste följande i en jobbannons för arbete på Landvetter
"Efter avslutad och godkänd grundkurs erbjuder vi en intermittent anställning. Du kommer att genomgå en tre veckor lång utbildning, där det under de första 48 timmarna inte utgår någon ersättning. "
Seriöst?? Ingen ersättning på sex dagar??
får man göra så?
tycker det är riktigt illa!
???????
Låter inte riktigt klokt!! Men samtidigt kanske man gör det om man blir lovad jobb. Man hamnar i en rävsax där man blir utnyttjad som arbetslös.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 11 maj 2012 15:29
Nä, de fattar ju att man vill ha heltid så de som får deltid är väll studerande, de som är mammalediga på deltid, sjukskriva på deltid osv.
Hoppas att du kan få hoppa in lite extra iaf! Är bättre än inget alls.
Det regnar som bara den idag med, trist!
Köpte mig en begagnad cykel igår! en grön :-)
Hade tänkt köpa cykelhjälm och olja idag men skippar det, vill inte ge mig ut i ovädret om jag inte måste.
Var på intervju på Kriminalvården som vårdare! Lite annorlunda jobb (sommarjobb). De vill ha mångfald men jag har ingen som helst erfarenhet så man får se vad det leder till.
går jag vidare så blir det andra intervju, fystest osv.
Låter himla mycket för ett sommarjobb.
Imorgon lördag ska vi ner till min mans syster och grilla. Länge sedan jag träffade dem så det ska bli roligt!
Måste verkligen få pluggat med men känns som om jag inte vet vad jag ska plugga på. Känslan att man pluggat för lite men det man läser nu har jag fattat. Alltid rädd att missa något.
Mitt mål är mvg så kommer bli besviken om jag bara får G även om godkänt är helt ok.
Får hoppas på sol i helgen!
Skrivet av jenfer 14 maj 2012 14:34
fy attan vad dåligt provet gick!
fick sätta mig och lipa då jag kom hem :-(
skällde på dem för övningarna i boken och övningar på övningsprovet låg på helt annan nivå än provet idag.
övningsprovet hemma gjorde jag på 45 min, provet idag satt jag nästan 4 timmar med! då orkade jag inte ens gå igenom frågorna igen.
Regnet öser ner utanför, jag kan inte ta mig till gymmet för maken ska ha bilen och den andra är på service (självklart den vi nyss köpte, varför ska saker gå felfritt?)
blir att köpa godis och kolla på film istället för att träna.
känns ju himla vettigt.
Huvudet bultar efter allt fokuserande på provet, allt tänkande osv. Jag är känslig som få och började lipa då min man tilltalade lite tyket av den anledningen att jag snäst åt honom, e ju inte hans fel att provet gick dåligt)
har mejlat min lärare som ska rätt provet och skrev vad jag tyckte och tänkte. skrev att hon gärna får göra kommentarer på provet så jag vet vad jag ska öva mera på.
Tydligen är det fler som klagar på att provet är svårt och de som gör provet i företagsekonomi A är de som alltid sitter tiden ut. Då är något fel!
Helgen var annars helt ok men veckan börjar som sagt piss.
Fick mejl om nej till jobb, som vanligt.
Nä, tur maken jobbar sent för jag behöver verkligen vara själv. blir att kramar på katterna istället för idag behöver jag närhet mer än någonsin och katterna har ju tålamod att lyssna iaf *s*
Skrivet av Vilsen 14 maj 2012 14:53
Helgen har varit riktigt fin även om det ju inte är någon värme att tala om. Men grilla gick nog bra gissar jag. Men idag återkom det trista, grå och regniga och det är jobbigt. Hela veckan blir väl likadan...
Här finns det också sommarjobb på kriminalvårdsanstalten, men vårdare skulle inte passa mig alls ( både min mormor och mamma har jobbat som fångvårdare dock ). Min syster fick sommarjobb nu som produktionsledare i verkstaden på anstalten, och det passar nog henne jättebra.
Hade jag vetat att dom sökt folk till köket på anstalten så hade jag sökt dit, men det stod inte utsatt någonstans tyvärr. Kom inte ens på tanken att ringa dit, trots att jag vikarierat i det köket -90. Och nu är det försent för denna sommaren. Så jag har ju bara jobbet på äldrevården att "se fram emot". Nu känner jag inte för något alls eftersom jag inte mår bra. Tänkte testa med folsyra till att börja med, för se om det blir bättre. Men det kan ju ta sin tid att få effekt gissar jag.
Har du kunnat provcykla den nyinköpta pärlan i helgen?
--
På Gång
Skrivet av jenfer 15 maj 2012 12:22
hej!
lite bättre väder idag iaf, det är grått men inte som gårdagens hällregn iaf :-)
har kommit hem efter att härligt pass på gymmet vilket oftast piggar upp mig lite granna.
maken har jobbat natten och ligger och sover får kan inte bröta lika nu som jag annars kan göra.
I eftermiddagen blir det fika med kompisar, kul att komma ut lite och göra något även om jag saknar jobbkontakten.
Träffade några från Facebook som jag pratat med och det var hur kul som helst! Bara att få komma ut, träffa nytt folk (ingen fel på ens vänner så förstå mig rätt) kändes så himla härligt!
har inte hört något från Krim vilket jag tolkar som att jag inte har gått vidare. De skulle höra av sig samma vecka egentligen. De ringer väll till de som de vill ha och tackar någon nej så kanske de ringer mig. Min tolkning av det hela iaf.
ska begära omprövning för min ersättningsnivå i a-kassan, ska skicka in papprena idag. Sedan har jag sökt om att läsa företagsekonomi B med, hur det nu ska gå när jag knappt klarade av A kursen. Hoppas jag får svar snabbt på provet.
Cykeln är inte testad ännu, men har fått köpt cykelhjälm och olja till kedjan så när maken vaknar till liv så får han hjälpa mig med att sänka sadeln till rätt nivå.
kommer bli en skräckfärd då jag ger sig på att cykla igen, haha :-)
Du får återkomma med hur folsyran fungerar men som du säger, du får nog ge det ett tag, minst en månad tror jag.
Skrivet av Vilsen 18 maj 2012 10:39
Nu först såg jag att jag missat det inlägg där du skrev hur dåligt det gick på provet..Fyyyy så trist :(( Håller tummarna för att det går bättre på omprov! Man blir ju så himla deppig när det händer en sån där sak, för det blir ju så viktigt för en.
Känner mig själv rätt mycket under isen just nu.Så förbaskat kämpigt att försöka hålla modet och självkänslan uppe. Klarar det inte och det handlar ju om en depression, det förstår jag ju. Kan inte känna glädje över något och det känns ju knappt som någon mening med att gå upp på morgonen.. också vädret är kallt, grått och trist.
Ja du vet med all säkerhet hur det känns...
Trist med alla nej man får från jobbsöken. Sen ska man komma till AF och känna sig som att det beror på en själv att man inte lyckas få jobb. Och ha skuldkänslor för att man sade upp sig från den tjänsten man fått...
Vad menas med omprövning av ersättningsnivån i a-kassan?Hur kan man få det?
Oj, blir nästan chockad när solen faktiskt lyckas kika fram några sekunder. Måste ge mig ut en sväng så jag kanske får lite energi.
Lycka till på första cyckelturen!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 22 maj 2012 16:12
halloj!
vilket väder!! antar att det är lika fint i stort sett hela vårt avlånga land.
Borde gå ut och sätta mig men är så nere idag så orkar inte.
gick inte vidare på jobbet inom krim vilket sänkte mig totalt då de sökte så många och inte ens då lyckas jag.
fick nej från ett annat jobb men ska på intervju på torsdag men fortfarande många fler nej än ja.
Många av jobben man söker är via bemanning, de är deltid så man får inte stämpla. Sedan har många jobb att man måste regga sig på deras sida och fylla i erfarenheter med mera.
Jag orkar verkligen inte fylla i fler sådana sidor!! har säkert fyllt i 30st! Musten bara sjunker för inte har man fått jobb ändå.
borde njuta av solen men orkar verkligen inte.
känner mig otroligt depp, svullen tjock och ful.
Det enda positiva är att det gick långt över förväntan
på provet i företagsekonomi så nu kan jag hoppa på B kursen om a-kassan godkänner.
Hur har du det? Har du testat folsyra?
Skrivet av Vilsen 23 maj 2012 12:01
Hej där!
Ja här är vädret också fantastiskt!! Det känns så himla härligt att det äntligen blivit soligt och varmt!
Men så tråkigt att du känner dig så nere så du inte orkar gå ut! Solen och värmen kanske piggar upp dig lite med sina vitaminer.
Annars kanske du ska testa att köpa B-vitaminkomplex ( Ica- Friggs 44:-/120 st. Väldigt bra pris!)Det ingår folsyra i det, så dom första tabletterna med folsyra som jag köpte gav jag till dottern. Nu har jag tagit dessa i en vecka och jag känner mig redan piggare. Nu är ju visserligen vädret också bättre, så det påverkar ju. Men vi får se om det sitter i, för det märker jag ju under kommande veckan.
Har fått mer energi, så jag har fixat i trädgården och börjat gjuta betongfat,krukor och annat som jag ska ha i rabatterna i stället för enbart blommor. Vill göra det så lättskött som möjligt, men ändå snyggt. Riktigt roligt!
Förbaskat tråkigt att du inte fick jobbet på krim!!
Att det ska vara så himla svårt när man t o m är så ung som du! Jag funderar på att åka till Jobzone för att prata med dem. Det ska tydligen vara ett mindre bemanningsföretag som finns i grannkommunen, och de var bra att ha att göra med, sade min syster.
Försöker att släppa skuldkänslorna över min situation, men de återkommer väl när jag varit hos handläggaren i mitten av juni...
Försök att sätta dig i solen och sug åt dig allt det härliga, och lukta på alla goda dofter av syrén och annat!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 24 maj 2012 17:30
Tänk vad härligt att vädret håller i sig! Underbart!
Inte fått solat så mycket idag dock men har iaf varit ute på gården och pratat med grannarna. Med mina "unga" år så sänker jag medelåldern rätt så bra hihi.
var på intervju idag! kändes riktigt bra men bara för det så kommer jag inte få det. som receptionist, ett mamma vik fram till feb/ mars. Så där fick jag poängterat att jag varit runt mycket via bemanning och är van vid korta anställningar.
Känns lite bättre idag iaf än vad det gjorde igår.
Tar regelbundna prover för sködskörteln så funderar på om man ska ring dem och be dem att ta lite extra prover. Men sådant kostar säkert pengar så de kommer de väll inte att göra.
Härligt att du fått fixat i trädgården! Tänk så mycket mysigare det blir att sitta där på dagarna och kvällarna när du kan se allt fint som du har gjort!
har fått åka till Jobzone? Kollade dem på nätet, synd att de inte finns i göteborgstrakten.
jag får inte full ersättning av a-kassan och kan inte fattar varför då jag har jobbat konstant i ett år och inte tjänat mindre än vad jag har gjort tidigare då jag fått a-kassa.
Vet du har det fungerar om man vill arbeta ideelt?
Funderar isf att jobb på kattpensionatet som finns inte så långt ifrån där jag bor.
Måste väll ändå se bra ut på pappret?
Kanske ska kolla med Röda korset och jobba där ngn dag i veckan med isf om man får det. Bara gör något.
Sedan jobbar jag extra som kontaktperson så helt tomt är det inte iaf (+ att jag pluggar nu då)
Ikväll jobbar maken på fotbollen så blir själv hela kvällen om jag inte går ut på gården och tjötar med grannarna igne.
tydligen skulle de ut igen vid sju tiden.
Idag rök två av tanterna ihop och oj vad de skriker på varandra *s* Kan inte annat än att garva.
Minuten senare är de bästa vänner igen. :-)
Skrivet av Vilsen 30 maj 2012 13:05
Så var det slut på värmen för denna gång...suck suck...
Har funderat över detta med bemanningsföretag, och att försöka undvika det så långt det går. Det är ju väldigt påfrestande och stressigt att vara i bemanningsbranschen så jag kommer inte klara det. Vet inte om AF kommer tvinga mig till det, men jag får se vad som händer.
Sökte igår på en tjänst som kokerska/lokalvårdare på ett daghem, men får det väl säkerligen inte. Har ju inte utbildning men har jobbat med skolmat och ju även lokalvård. Dock inte heltid heller, men det ligger inte så långt härifrån i alla fall. Tror det skulle vara kul om jag bara får en chans att lära upp mig. Men har dock inga större förhoppningar.
Krångligt med din a-kasseersättning. Kanske borde du fråga din a-kassa hur det funkar.
När det gäller ideellt arbete så får man säkert ingen ersättning eftersom det inte ger någon lön. Ideellt är väl frivilligt gratisarbete, vad jag förstår.
Här har jag bara sett långtidsarbetslösa, förmodligen i Fas 3, som jobbar på Röda Korset och liknande ställen. Tror inte man får jobb där om man skulle söka.
Vid ett tillfälle hörde jag mig för om jobb på Barnens Hus, men det är samma där. Bara en anhalt för långtidsarbetslösa.
Men om du vill jobba ideellt på kattpensionatet kan du ju göra det samtidigt som du söker jobb. Ingen kan ju säga något om det, bara du är tillgänglig på arbetsmarknaden samtidigt.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 31 maj 2012 23:32
Gah så trött man blir då man är trött men ändå inte kan sova.
tredje natten i rad. Jag är som ett kolli på dagen då jag ändå tvingar upp mig i tid (vid sju) för att inte förvärra problemet för att sedan gå över trötthetsstadiet in i något annat stadie.
Håller med dig om att undvika bemanning så gott det går, så länge man är ute på längre uppdrag är det bättre men det är aldrig någon garanti att det håller. Dessutom så beror det på stället man är uthyrd till hur de är.
NÄ,ersättning för ideellt arbete får man inte, var snarare om man fick jobba ideellt och det verkar man ju få om man skickar in "handlingar" (vad för handlingar det nu är)
Röda korset borde väll även ta in de som jobbar ideellt och inte bara långtidssjukskriva?
Får kolla med grannen imorgon ang. kattpensionatet.
Helgen var riktig pissig.
Morfar gick bort på lördagen och på söndagen får jag veta att kompisarnas (två systrar) mamma ramlade i trappen i fredags, slog i huvudet, fick blödningar och avled på söndagen :-(
Mamma grälar med sina syskon ang. morfars begravning då de tänker ekonomiskt och mamma tänker på morsfars vilja.
Att pengar ska styra en sådan sak!! Hemskt! Hjärtlöst.
Fasar för begravningen då ingifta fröken perfekt kommer med sitt låtsats medlidande och hånleende.
Inte nog med att begravningar är jobbiga i sig, att behöva träffa henne gör det ännu värre. Avskyr människan!
Hon ser så mycket ner på arbetslösa, som om vi vore något "pack att skämmas över"
Hoppas att du får jobbet du sökte! Någon gång måste det ju lossna tycker man.
Jobbar extra som kontaktperson och idag var det träff för de som jobbar som kontaktperson. I kommunen jobbar 840st som kontaktperson och det kom 7. Seriöst, sju!! Riktigt dåligt.
Där träffade jag iaf en som jobbar som arbetsförmedlare men då mot de som har handikapp, men han sa att arbetsmarknaden är svår och att uttrycket "det finns jobb för alla, bara man söker" är ren bullshit. Helt underbart att höra, en bekräftelse på att man inte är helt slut i huvudet.
Skulle kunna skriva massa men blir så långt att läsa så får spara lite till nästa gång :-)
Ha en skön helg! eller hoppas helgen var bra, om du läser detta efter helgen.
Skrivet av Vilsen 1 jun 2012 13:56
Jag hoppas verkligen att inte Af tvingar mig till bemanningsföretagen, men då kanske man behöver prata med arbetspsykologen i så fall.
Fruktansvärt jobbigt med allt som hänt, med din morfar och hans begravning, bråk och annat trist! När någon dör drar det ofta med sig en massa tråkigheter utöver att personen dött. Relationer sätts på prov och många blir giriga, och då känns det ju som inte människan som dött betyder något.
Och jobbigt att behöva träffa folk man avskyr på begravningen. Hoppas du kan ignorera den trista fröken präktig!
Fruktansvärt också med mamman som ramlat i trappan! Usch så hemskt!
Jag förstår inte att man erbjuder sig att bli kontaktperson när man egentligen inte vill. Jag lovar aldrig att ställa upp på något jag känner att jag inte har lust till eller orkar med. Men många är ju sådana tyvärr.
Tror också att det är rena skitsnacket att det finns jobb för alla om man bara söker. Varför är det så många arbetslösa kan man ju undra. Men det blir väl snart så att det krävs högskoleutbildning för varenda skitjobb eftersom det är så många arbetssökande på varje jobb. Man undrar hur det har kunnat bli så här!
Hoppas du också får en fin helg!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 3 jun 2012 11:15
Tror det dröjer ett tag innan de tvingar en till saker. AF är nog mest på de som varit arbetslösa längre som är inne i FAS 2 och 3. Gissar jag iaf. Det är nog om man har någon specialistkompetens som gör att de tvingar en flytta.
En bekants kollega dog i lördags i en trafiolycka :-(
Hon var i 30års åldern.
En annan kompis mamma fick dåligt resultat på EKG.
Hon föll ihop igår pga dåligt blodtryck med.
Det går bara utför :-(
Min pappa har KOL så livrädd att något ska hända honom nu.
Ska någon dö kan väll jag stryka med? Vad för liv har jag ändå? Offrar mig gärna så någon med mer värdigt liv får leva.
Ang. kontaktperson så kan jag inte annat än att hålla med dig. Det är inga stora pengar man får, långt ifrån men många kanske känner att de inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt ?
Själv är jag snarare tvärtom och får samvete då jag inte spenderar de pengar som man får som ersättning och bjuder isf min brukare på mat, bio etc för att hon inte har råd.
igår var jag med några kompisar, käkade mat, tjötade osv. Jättetrevligt, visst men kan inte låta bli att bli avundsjuk när de pratar om sina jobb. Samtliga (4st) är högutbildade med fina jobb och samtliga har avancerat på sitt jobb.
Jag vill bara gråta. Jag känner mig en disktrasa.
Använd sådan, skiten och äcklig som inte längre än användbar.
Dags att skaffa ny.
Ikväll ska vi grilla hos min syster med familj. Hon bjöd även in mamma och pappa. P är ok men M klarar jag inte av. Hon vill fortfarande styra över mitt liv och har försökt med detta i hela mitt vuxna liv. Sagt till henne flera gånger men hon ger sig inte. Hon klagar på mig för att jag inte vill ge henne något barnbarn, hon klagar på min syster för hon bara vill ha ett barn. Hon sitter och gråter över hur orättvist livet är för alla andra har massa barnbarn och hon bara har ett. Drar hon kortet att det synd om henne nu när morfar dött så kommer jag inte kunna hålla mig. Jag kommer bokstavligen be henne fara och flyga åt helvete och bryta kontakten helt.
Eller är man sådan som mamma? Besviken på sina barn?
För mig är det helt oförståeligt hur man kan vara det.
Vaknade med huvudvärk idag igen så får ser hur dagar artar sig.
hoppas din helg är bättre än min. :-)
Skrivet av Vilsen 4 jun 2012 14:46
Måste börja med att säga att jag hoppas att du inte ska ge upp och tycka att du är värdelös, för det KAN du omöjligt vara!! Vill verkligen ge dig allt stöd! Du är fortfarande ung och har ännu chans till något mycket bättre, även om det kan se mörkt ut i nuläget. Jag tror att dina möjligheter ligger där på lur och väntar. Men jag förstår absolut din känsla av att vara en begagnad disktrasa, eftersom man känner sig sån i sällskap av dem som har bra jobb och inte kan visa lite medkänsla. Tycker dina vänner borde vara lite finkänsliga och inte prata om sina jobb när du är med, faktiskt.
Har du fått någon jobbcoach? Jag fick brev från AF idag, om att jag ska skaffa mig en jobbcoach... som om det skulle hjälpa. Ska bli intressant att höra vad en sådan kan göra för mig!
Fy vad mycket tragiska saker det händer i din omgivning just nu! Allt tycks hända samtidigt. Hoppas mycket på att något roligt ska hända för din del, för omväxlings skull!
Hoppas att grillkvällen blir bättre än du tror. Jobbigt med mammor som inte kan respektera sina barn! Man måste ju inse att ens barn är kapabla att fatta egna beslut. Jag skulle aldrig någonsin kunna bli besviken på mina barn, som ju är det allra bästa som finns här i världen!
Din mamma kan ju kanske också vara besviken på sig själv på något sätt, och att det visar sig på fel sätt. Men jag tycker faktiskt du gör rätt i att konfrontera henne om det behövs. Men hoppas att det inte ska behövas, utan att du får en trevlig grillkväll, trots allt.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 5 jun 2012 12:14
Igår kändes det bättre men idag är det en tung dag igen. Känner mig tung i andningen,huvudet,kroppen osv.
Var på intervju igår, kändes ok men så svårt att säga.
Ett deltids jobb men bättre än inget, iaf ett tag tills 75 dagarna är slut.
Sedan fick jag samtal igår med om ett jobb jag sökt som inte blir av men att de hade en annan tjänst som jag kanske var intresserad av! Deltid det med men kan man kombinera dessa jobb så hade det varit bra! Det ena är butiksjobb på Hemmakväll så blir nog mest kvällar, de andra är som administrativ assistent på en skola vilket jag gissar bara är dagtid och kanske flexibelt.
Träffade en gammal arbetskollega igår med, hon har verkligen lyckats i sin karriär och med allt annat i livet men hon är så otroligt varmhjärtad och förstående så man bara vill krama om henne hårt och länge. Dock e hon så smal så risken finns att hon faller isär *s* :-)
Hon får mig att må bra iaf, för hon skryter inte på samma sätt som andra kan göra.
Det är svårt när ens vänner lyckas på jobbet, visst ska man vara glad för deras skull och de måste ju får berätta allt kul som händer dem samtidigt som jag känner mig oduglig.
Min KBT har sagt till mig att jag ska förklara det för dem men alla kommer inte att förstå. En av dem är så otroligt kallhjärtad och ändå har hon själv varit arbetslös (längre än mig) Men nu när hon har jobb och pengar så har hon ingen som helst förståelse då man själv inte har.
Klagar då jag väljer att vara nykter fast då hon själv väljer att vara det så är det en annan femma.
NÄ, ingen som jag anförtror mig åt och ingen som jag träffar själv, träffar henne bara då de andra är med och man har "gruppträff" (eller vad man nu ska kalla det)
Idag bli det fika med en kompis och kolla på de som tar studenten. Båda avundas dem och tycker synd om dem på samma gång.
Inget vidare väder ute, småkallt och ingen sol alls.
Får svar i veckan från Hemmakvälls jobbet, håll tummarna!
Svarar på dina frågor i nästa mejl, blir så långt annars så du kanske tröttnar på att läsa :-)
Skrivet av Vilsen 7 jun 2012 09:13
Ja visst kan det pendla mycket från dag till dag hur man känner sig. Men jag känner mig iaf bra mycket bättre med B-komplexet för min del. Hoppas det är bättre idag för dig.
Åkte igår Vättern runt med mc, jag(satt bak) och min gubbe, på nationaldagen. Roligt, men lite för kallt och blåsigt även om solen lyste av och till. Men något kul ska man ju ta sig för.
Idag ska jag hälsa på en kompis i grannstaden, och shoppa lite tyg till en väska, om jag hittar något.Vill helst ha något med små pepitarutor.
Håller med om att det är svårt när det går så bra för kompisar men inte för en själv. Ganska naturligt att man känner sig oduglig. Visst måste de ju kunna berätta om sina jobb, men det går ju att ha förståelse för den som inget har tycker jag. Man är ju så sårbar i den här situationen.
Men härligt då att du träffade en varmhjärtad ex-kollega som i stället hjälpte dig att må lite bättre. Det är ju det man behöver.
Jag har med tiden valt mina vänner med stor omsorg. Har mycket hellre ett par nära vänner än en massa ytliga. Kvalitet går före kvantitet, som man säger.
Åh tänk vad roligt om du får båda jobben du sökt och kan kombinera dem! Om inte, så i alla fall något av dem. Håller givetvis mina tummar!!
Själv ska jag ringa till Kriminalvårdsanstalten idag och höra mig för om jobb i köket. Dom har ju inte satt ut någon ledig tjänst, men jag kan ju höra mig för och skicka in en intresseanmälan. Finns ju inte så mycket mer man kan göra...
Läste på nätet igår om orsaker till varför man inte får drömjobbet.. Där stod att man t ex aldrig ska skriva "hej" i sin ansökan (???). Man ska tydligen skriva namnet på kontaktpersonen, om man vet det. Suck suck...
Frågan är väl inte varför man inte lyckas få drömjobbet, utan varför man inte får något jobb överhuvudtaget! Inte fanken kan det bero på att jag skrivit hej i ansökan, hoppas jag!
Sköt om dig!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 7 jun 2012 21:13
WOHOOO!!! jag ska provjobba måndag och tisdag!
Fick jobbet under intervjun :-)
Jobbet som administrativ assistent på ett äldreboende.
50% men som kan bli mer och jag kan jobba lite hur jag vill så hittar jag annat deltidsjobb så är det inga problem :-D
Blir bara fram till hösten men bättre än inget, tror att jag kommer att lära mig massor!! Men livrädd att inte klara av det, tänk så pinsamt! Kommer inte tala om för någon att jag ska provjobba, mer än för maken och bästisen :-)
Jobbet på Hemmakväll fick jag inte men det gör inte så mkt.
Nu slipper jag jobba helg och chansen att få heltid fanns tydligen inte. Tror de tjänar på att ha deltidare, gissar att arbetsgivaravgiften blir lägre.
Hon kunde heller inte svara på varför jag inte fick det.
Kan bara gissa att de gillar yngre, dels är de billigare sedan är de lättare att utnyttja då de inte kan sina rättigheter. När jag tänker efter så är det flesta som jobbar på Hemmakväll yngre.
Fick du hittat något tyg?
Något bra svar från Kriminalvården?
Mer än att ringa och fråga kan man inte göra som du säger.
Vadå inte skriva hej?
Jag skriver inte hej i själva CV:et men jag skriver hej i mejlet där jag bif. CV.
Kan dock inte fatta hur ett hej kan göra att man inte får jobb. Vad är drömjobbet förresten? När vet man om man har det? Kanske finns bättre än det man har?
I helgen blir det ev. att grilla annars inget planerat.
Ha en dunderbra helg!
Skrivet av Vilsen 8 jun 2012 13:24
GRATTIS!!!!!!!! Vílka goda nyheter!!
Du kommer nog att piggna till betydligt under den tiden och som sagt lära dig massor som du kommer att ha nytta av senare. Känns väl väldigt bra just nu?! Det kommer att gå jättebra ska du se, även om du är nervös nu för att inte klara av det. Men du får väl gå bredvid först?
Jag ringde ju Krim, men fick till svar att dom inga söker just nu och när dom behöver folk så sätter de ut lediga tjänster under offentliga jobb. Så det lönar sig inte att ringa och fråga, med andra ord. Vid något tillfälle, för länge sedan, ringde jag för att höra om jobb inom kommunen, men då blev damen sur och sade att de sätter ut annonser om det blir något ledigt.
Så vad som än skrivs i media om hur mycket man ska ringa runt och söka jobb, så gillas det inte utan man ska skicka in en intresseanmälan till företagen och vänta på att lediga tjänster annonseras ut på offentliga jobb.
Jag tänker också att man inte ska skriva hej i sitt CV, men man måste ju göra det i sitt personliga brev, som ju annars blir rätt opersonligt i min mening.
Jag hittade ett gulligt tyg till en sommarväska, så nu har jag sytt sammanlagt tre stycken, plus en nessesär, i olika färger och mönster. Två blommiga och en rutig. Himla kul!
Men det är ju lätt att få dille på något som är kul...
Jag kommer aldrig att bli syssloslös som pensionär i alla fall! Det tråkiga är att när man jobbar heltid försvinner all inspiration och ork så då blir det inget sådant. Hoppas nog mest på ett deltidsjobb här på hemmaplan, så jag slipper pendla. Det skulle passa mig perfekt.
Ikväll blir det bio- Snow white and the huntsmen. Kul!
Ha en superhärlig helg du med!!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 10 jun 2012 13:04
JO. lite bredvidgång blir det. Hon som jag ska hjälpa är jättestressad så jag kommer nog att få sitta mycket själv.
Det är en fot in iaf och jag tror att är man väl inne i kommunen så kanske det är en fördel. Om man gör ett bra jobb vill säga. Sedan tror jag att mitt jobb kontaktperson hjälpte mig att få jobbet.
Det är så olika när man ringer till företag. Vissa blir glada att man tar initiativ medan vissa skäller ut en efter noter
"det står ju i ansökan att vi hör av oss, kan du inte läsa?"
Sedan har man det där med foto i cv:et som vi pratat tidigare om. ska man ha med foto eller inte?
Vad roligt att du hittade tyg!
Nu har du väskor som ingen annan har :-)
Ska se Snow white filmen ikväll! hoppas att den var bra!
Håll tummarna för mig imorgon! Börjar kl 10 :-)
Skrivet av Vilsen 12 jun 2012 10:16
Hur har det gått på nya jobbet? Alltid en massa nytt att komma ihåg, men det brukar ju falla på plats. Jag brukar anteckna för att komma ihåg..
Jag tror att de flesta företag inte är jättepigga på att man ringer, och speciellt inte att man kommer personligen, därför att det tar upp för mycket av deras tid. Nu för tiden är det ju så många arbetslösa att det skulle förmodligen vara ett heltidsjobb för dem att enbart prata med alla som kommer och söker jobb.
Jag tänker också att när man ringer och söker jobb så får man ju aldrig chansen att berätta något om sig själv, utan man kanske bara får ett nej och där slutar ju samtalet.
Skickar jag in en ansökan med personligt brev kan de ju läsa det i lugn och ro och kanske komma ihåg mig till rätt tillfälle ( förhoppningsvis).
Jag brukar ha med foto, för det blir ju mer personligt när dom ser vem jag är. Tror det är mer positivt än negativt, även om inte alla gillar det.
Ja nu har jag väskor som ingen annan har :) Nu ska jag testa att sy Tilda-tofflor..
Gillade du Snow White? Jag tyckte den var bra. Gillar science fiction, och det kommer ju mycket bra sådana filmer nu för tiden.
Ha det gott och lycka till med nya jobbet!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 14 jun 2012 20:18
Hej!
Jodå! Tre dagar har jag varit där nu. Det blev 6-7H/dag men kommer nog att lobba för att göra två 8H dagar och en 4H om det går.
Känns som man får mer ut av dagarna då, en timme hit eller dit gör inte så mkt (8H ist för 7H) däremot gör det mer att jobba 6H- 7H ist för 4H. (Totalt 20H)
Ska ringa ansvarig imorgon och prata med henne, ang. lön och sånt med.
Lernia ringde mig på måndagen och vill träffa mig för intervju, kändes jättedumt att be om ledigt (de ville jag skulle jobba på onsdagen) men hon förstod.
Det var ett jobb jag sökte för länge sedan, ett heltidsjobb, dock bara 4veckor (och då hade det jag har nu varit bättre)
men de hade även en till tjänst, heltidsjobb fram till nyår.
När jag kom på intervjun på onsdagen så hade dock den kunden ångrat sig så då var det bara det korta jobbet som var aktuellt. Får se hur det går. Förklarade läget för henne och att de på mitt nuvarande jobb (om man kan kalla det det) visste om att jag var på intervju.
På onsdag eftermiddagen ringde Komet om att heltidsjobb där jag bor. Ett jobb där man först är anställd via bemanningsföretaget och går det bra blir man anställd av företaget. Intervju imorgon (fredag) så hoppas att det är något vettigt! Var lite som allt i allo på kontoret.
Det hade varit så bra!!! Slippa pendla och ett tillsvidare jobb!! Har inte haft det sedan 2006! Bara varit runt via bemanning hela tiden.
Känns helt ok på jobbet annars. Rörigt med nya chefer, folk som fått nya uppgifter och ingen vet exakt vem som ska göra vad. Hade varit skönt att komma till en organiserad plats någon gång. Men folket verkar vettigt :-)
Snow white filmen var jättebra!! Över min förväntan!
Åt middag ute med vänner innan, riktigt trevligt.
I helgen har jag inga planer alls. Mannen jobbar på Way Out West så jag är gräsänkling. Orkar inte dra igång något heller, är nästan bara jag som drar igång saker.
Men det brukar lösa sig i slutändan även om det bara blir att sitta hemma själv med lite godis och en bra film.
Vad är Tilda-tofflor? nyfis!
Ha en skön helg!
Skrivet av Vilsen 15 jun 2012 16:21
Det låter ju onekligen som att saker och ting kommit i rullning för din del! En hel del folk som ringer och vill att du kommer på intervju osv. Inspirerande!
Jag hoppas trots allt att du får det du helst vill ha och slipper pendla, som sagt. Gör ju så mycket om man kan slippa det, för det kostar ju mycket extra både ekonomiskt och energimässigt.
För min del ringde dom från det första sommarviket jag sökt på idag, jobb i köket på ett äldreboende här i stan. Jag fick ju inte det först, för det gick till någon annan. Men den personen kunde inte ta det nu, så då undrade de ifall jag fortfarande är intresserad. Såklart jobbar jag ju mycket hellre i köket än med gamlingarna på en avdelning,så jag sade ja tack!
Jag kunde ju också ändra mig eftersom det var mitt förstaval och äldreboende samarbetar också med varandra, så det var inga problem att byta. Sååå skönt!!Äldrevården är ju inget för mig, utan jag är jätteglad att få mer erfarenhet i kök eftersom jag absolut kan tänka mig att jobba mer med det.
Var på infomöte om jobbcoaching idag, och jag ska få en jobbcoach som jag hoppas kan hjälpa mig på den vägen som jag önskar.
I morgon ska vi börja med golvläggning i tv-rummet, vilket inte blir helt lätt då man måste ta bort det gamla först... Bor i en gammal villa som satt sig så golvet har sjunkit på vissa ställen. Så det blir nya golvskivor innan laminatgolvet kan läggas. Sen blir det omtapetsering oxå...Puh...ingen semester här inte :)
Du kan googla bilder på Tilda-tofflor, så ser du hur dom ser ut. Bra att ha med sig när man åker bort t ex, eller ha ett gäng tofflor till gäster som kommer.
Ja, visst var Snow White bra!
Ha en häääääärlig helg!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 16 jun 2012 16:50
Jaha, det var inte många dagar jag fick ha hopp om livet.
Jobbet som var heltid fram tills årsskiftet via Lernia blir troligtvis inte av.
Det som de har då är ett heltidsjobb på 4veckor.
Vet inte om jag ska ta det eller ha kvar deltidsjobbet.
Vet fortfarande inte hur länge som deltidsjobbet är eller vilken lön jag får.
Jobbet där jag bor som var via Komet blev tillsatt på torsdagen (dagen efter hon ringde och dagen innan jag skulle på intervju) men de hade ett liknande jobb i Göteborg men det ger mig en timmes extra resväg, enkel väg.
Suck! Det var det.
Men jag har kvar deltidsjobbet iaf, inte ens säkert jag får något av de andra jobben ändå. Klantade mig på en av intervjuerna och sa fel namn på henne jag skulle träffa. Total blackout. Vet inte hur mkt de går det på. Visar ju att man inte har någon koll. Även om det är lätt att säga fel ibland så är det nog stort minus på en intervju.
Igår så blev det att dränka mina sorger i en stor portion pasta med krämost, skinka och soltorkade tomater. Till detta vitt vin! Gott!!
Efterrätt blev jordgubbar, vindruvor och popcorn.
Livrädd att bli tjock(are) igen. Har gått ner 15kg men brukar ta till mat, godis etc som tröst. Gjort sedan jag var liten så det är som en drog för mig.
Ikväll blir det att äta ute med två vänner. Spontant så inte många som kunde. Fattar inte varför det ska vara så svårt att vara lite spontan, måste man veta allt en månad innan?
Snart blir det ett glas vin, blev kvar från igår och en dans med golvmoppen.
Ena katten är totalt livrädd för dammsugaren så när den kommer fram springer han som en tok- oftast utan att se sig för så han brukar fara in ngn dörr eller vägg innan han kommer till sovrummet och kan gömma sig under sängen.
Ända gången den katten springer *S*
Lite soligt idag iaf! :-)
Skrivet av Vilsen 17 jun 2012 16:44
Men det är väl konstigt att man inte ska få lov att vara glad alltför lång stund i taget..
Men det är ju bra att du ändå har deltidsjobbet kvar, för det kan du väl köra på tills vidare.
Men ärligt talat kan jag inte tro att du ska känna dig körd för att du sade fel namn på den du skulle träffa. Man tittar nog på mycket mer än så, även om du själv känner att du inte har koll. För visst blir man nervös på intervjuerna. Inte konstigt heller eftersom det känns som att intervjerna hänger på liv och död numera...
De flesta tröstar sig med det som är ätbart, eller drickbart eller ger någon upphöjande effekt av något slag! Du har ju dock gått ner 15 kg, vilket är en bedrift!
Men man måste få unna sig något, och behovet av det blir ju större när man saknar något.
Inte mycket sol här idag, men det spelar ingen roll Vi håller på med golvläggning så man är ändå inte ute.
Hoppas du annars haft en skön helg!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 19 jun 2012 20:57
De som har deltidsjobbet vägrar att släppa mig om jag tackar ja till att vara där vilket innebär att jag antingen får chansa eller så får jag hoppas på nytt.
De kommer att skriva i kontraktet att ingen av parterna får avsluta anställningen.
Tycker det är lite elakt, kommer meddela dem minst en månad innan om jag får jobbet eller inte.
Mejlade hon på Komet som ringde upp och sa att hon gärna ville ha med mig i processen iaf och bad mig ringa facket.
Facket sa att arb. givaren får skriva i kontraktet att man inte får säga upp sig. Sjukt!!
Men detta innebär iaf att det inte gjorde ngt att jag sa fel namn :-)
Hon ringde idag med men svarade inte iom begravningen så får ringa henne imorgon. Kanske var att jag inte fått jobbet, att kunden inte ens vill träffa mig, min vanliga otur isf.
Lördagskvällen var trevlig och söndagen var helt ok dag med.
Idag var begravningen :-( Den var fin men begravning är alltid begravning. Hälsade inte ens på hon som är ingift. Kan tyckas barnsligt men hon gick inte heller fram till mig och sa hej så då är väll hon likadan. Tur det iaf.
Imorgon är det halvdag på jobbet. Efter det ska jag jaga efter ljuslyktor som man kan ha ute, tänkte kolla på Jysk och ÖB, där brukar man alltid hitta något.
Hur var helgen annars? Förutom golvläggning?
Skrivet av Vilsen 20 jun 2012 12:35
Låter ju inte klokt att man inte får säga upp sig... Tänk om jag inte hade fått säga upp mig på städfirman! Det är ju inte säkert att man passar för en viss sorts jobb eller man kanske äntligen får det jobbet man önskat.
Jag börjar mitt sommarvik i köket på onsdag nästa vecka, och ska gå bredvid i 3 dagar till att börja med. Sedan blir det säkert ett rullande schema. Fick 5 veckor, men det är ett uppehåll v 29 och v 30, om inget händer så man får rycka in.
Känns bra i alla fall, tycker jag.
Har nu också pratat med min handläggare om att gå en utbildning för storkök, som AF har. Känns som det är den vägen jag vill gå. Och så får jag bara hoppas att jag ska orka. Vet ju inte alls vad jag klarar efter att jag var så nära att gå in i väggen ( eller om det var precis det jag gjorde. Vet inte om gränsen går vid total kollaps och sjukhusvistelse, för så långt hann det ju inte gå).
Men jag känner mig just nu som att jag klarar det, men det lär ju visa sig efter sommaren.
Helgen har varit jättebra! Golvet är nu lagt och det blev jättebra :) Så nu väntar målning av lister och fönster i midsommar. Sedan tapetsering. Ser mycket fram emot att få ett ljust och luftigt vardagsrum! Det påverkar mig väldigt mycket rent psykiskt.
Idag är det soligt, härligt och varmt! Har solat lite på förmiddagen men nu måste jag väl åka iväg och handla lite innan min "gubbe" slutar sitt första skift.
--
På Gång
Skrivet av jenfer 24 jun 2012 09:09
Nu fick jag övertalat dem om att skriva annat kontrakt.
Nu ska jag jobba aug ut och får jag inte jobbet som börjar i sep så ser vi då vad som händer och sker. Skönt!
Tre dagar kvar nu då innan du börjar jobba! Hur känns det?
Hoppas verkligen du får gå utbildningen via AF, de e lite knepiga.
Var gränsen går när man går in i väggen är svårt...
var nära förra sommaren man hade kanske pallat mycket mer, eller nästan inget mer alls, svårt att veta.
Vill aldrig veta heller.
Vilket pissigt midsommar väder vi har haft på västkusten. Regnade hela dagen, vissa perioder lite lättare regn, andra gånger har det bara vräkt ner. Slutade framåt elva tiden...
Vi hade fått låna ett tält som visade sig sakna tak...
två presenningar och ett parasoll i mitten av taket för skarven fick lösa problemet. Såg riktigt roligt ut!
"förfest" hos ena grannen först, var 7st och på kvällen var vi nog uppåt 20st grannar som åt, drack och tjötade.
På kvällen blev det spel med tjejerna mot killarna och tyvärr vann killarna, men det får man väll bjuda på ibland, eller hur ?
Nu e det träning och i em blir det middag hos mamma, återstår att se om hon sköter sig, känns som hon utnyttjar situationen med morfar då jag kniper o inte säger ifrån.
Hur var din midsommar?
Skrivet av Vilsen 25 jun 2012 09:47
Vår midsommar blev riktigt bra, med sol på förmiddagen. sedan försvann solen men det var ändå bra väder så vi kunde sitta ute i trädgården och äta tillsammans med min syster.
Senare på kvällen började det regna men då satt vi på altanen under tak. Vår granne kom också och med honom kom ett par andra också. Jag är väl egentligen inget för den typen av fester längre eftersom jag själv inte dricker något numera. Men det gick lugnt till.
Förmiddagen på midsommarafton och midsommardagen ägnade jag åt att måla lister, fönster och element inför tapetseringen nästa helg. Så nu är det avklarat!
Ja nu börjar jag snart jobba och jag ser farm emot det även om det känns lite nervöst då man varit hemma såpass länge och man kommer in i något nytt. Men det känns roligt och fantastiskt att slippa jobba med städ!
Rätt skönt också att det blir 75 %, så man är lite ledig mellan varven nu när jag dessutom är lite osäker på hur mycket jag orkar. Men trött lär man ju bli ändå eftersom det var 5 månader sedan jag jobbade. Men jag tror att sömnen blir mycket bättre när man jobbat.
Ser bra ut för din del med nytt kontrakt och allt! Jag är glad för din skull!
Din midsommar låter också rolig och precis vad du behövde, gissar jag!
Hoppas inte det blir något krångel med utbildningen genom AF, men det kan ju vara för sent för mig att söka till hösten. DEt trista sedan är ju att man måste fortsätta söka jobb och även ta ett kortare jobb om man får ett. Då måste man avsluta utbildningen och sedan börja om den på nytt. Surt!!
Nu öser regnet ner och det ser ut som det ska vara trist den närmaste tiden. Typisk svensk sommar...
--
På Gång
Skrivet av jenfer 26 jun 2012 19:58
Härligt att ni hade uppehåll på midsommar och att du hade trevligt! Det är vi välförtjänta av båda två!
Det är väll imorgon eller torsdag du börjar jobba om jag inte fattat fel?
Kommer att gå bra, man är lite trött i början men man vänjer sig fort. Kroppen anpassar sig lätt.
På torsdag har jag min intervju för jobbet som är på heltid. Efter det blir det fika (om jag inte ska promota mat ist) med bästisen som jag inte hade klarat mig utan.
Idag är det strålande väder och jag har mummsat massa jordgubbar! Det kostade bara 10kr/aska på Maxi och folk var som tokiga *S*
Imorgon blir det ev bara halvdag men då kan jag åka och träna på gymet utan att knö bland massa andra.
Så om du går en utbildning via AF måste du ändå söka jobb? Att fullborda utbildningen är inte målet alltså? Jisses!
Ska hålla mina tummar för dig imorgon! (och på torsdag om det var då första dagen var)
Du kommer att klara det galant!
Skrivet av Vilsen 27 jun 2012 18:01
Ja idag var min första arbetsdag och det var jättekul! Man får göra en massa olika saker och tiden går fort. Arbetskamraterna jag träffat idag verkar alla bra och stämningen är trevlig. Guud så skönt!! Nu kommer det ju en del nytt folk senare, som jag ännu inte träffat, när ett gäng snart går på semester. Men det är verkligen en stor skillnad på hur jag haft det i mina jobb tidigare!
Så detta känns absolut helt rätt val för mig!
Lycka till med din intervju i morgon! Funkar det inte så har du ju i alla fall det du har nu.
Ja det låter ju rubbat att behöva abryta en utbildning men vi får väl se hur nitisk min handläggare är om jag nu skulle hamna i den sitsen. Hon måste ju ändå tänka på att jag inte har så stor chans om jag inte får gå klart utbildningen. Men man får ju se som sagt. Kanske är det för sent att söka in nu till hösten ändå. Min handläggare har inte hört av sig om det än.
Väldigt billiga jordgubbar!! Då skulle jag nog köpa på mig några lådor. Har inte sett så billiga här tyvärr. Inte än i alla fall.
Nu ska jag slappa i tv-soffan!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 2 jul 2012 19:38
Åh så härligt att det funkar bra på jobbet!! Härligt för dig!
Jag har börjat känna mig rejält rastlös på jobbet. Är mer van att det händer lite granna iaf och att man kan styra upp sig egen dag. Trodde jag skulle få lära mig massa nytt men är snarare att jag har gått ner istället. :-(
Men det är ett jobb och det är bättre än att gå hemma!
Orkar inte skriva så mycket mera nu, helt slut o massa saker som måste göras om jag inte orkar (men som jag skjutit fram i flera dagar)
Intervjun gick åt skogen iaf. Blev skickad till fel adress så blev 30min sen vilket ledde till en intervju på 10min. Skit!
Strålande väder ute iaf! Så skönt att slippa regnet!
Skrivet av Vilsen 6 jul 2012 09:47
Synd att det inte blev så att du får lära dig en massa nya sker på jobbet, men som sagt ett jobb i alla fall.
Ja man får väl ta det som det kommer med allting.
Jag hoppas i alla fall att det ska gå bra för dig och att du ska slippa arbetslösheten!
Sköt om dig nu!
--
På Gång
Skrivet av jenfer 8 jul 2012 14:11
Hej,
nu är det söndag redan, helgen bara springer iväg och då har jag ändå långhelg då jag var ledig fredag också.
Helgen har varit helt ok förutom att det varit tråkigt väder.
Tycker allt bli så bökigt med regn. Skulle till kompisen i fredagskväll och hade massa att bära samtidigt som regnet vräkte ner. Blir jobbigt att bära på allt och samtidigt hålla i paraply. Gick och svor för mig själv.
Inte blir de bättre men skönt att få ur sig saker och ting.
Ikväll ska vi bjuda min mans morföräldrar på restaurang då hans morfar har fyllt 90år. Att köpa saker är ingen vits då de har allt och wiskey hade han redan fått i mängder.
Fick självklart inte jobbet som var tillsvidare :-(
Skickade in en spontan ansökan till ett företag efter tips från en bekant till min man.
Ringde dem förra veckan och nu i sommar behövde de ingen men de kunde eventuellt behöva någon till hösten. Dock blir det nog bara på timmar och det funkar ju inte hur länge som helst pga de nya a-kassa reglerna med de 75 dagarna.
Hur går det för dig med allt? Jobb, fixande med huset, stickning med mera?
Skrivet av jenfer 18 jul 2012 20:01
hallo,
hur går det för dig?
hoppas att du har fullt upp med nöjen så att inget har hänt.
Här är det ok, nu är "själv" på jobbet så det är lite roligare med lite mera ansvar och att man själv kan lägga upp dagarna.
På fredag bär det av till Ullared, får se om man hittar något vettigt :-)
den 1aug har vi 3årig bröllopsdag och då bär det av till Side, Turkiet. Ska bli såååå skönt :-D
Mycket gladare nu, även om jag oroar mig för framtiden på tok för mycket.
soligt men blåsigt idag, men utan regn :-)