VMJ.se > Forum > Arbetslöshet > Arbetsförmedlingen > Anvisat jobb på en flykting boende

Du hittar denna tråd på http://www.vmj.se/forum/f13t651s1.html

Not Anvisat jobb på en flykting boende

Skrivet av Amazonka 17 nov 2015 20:12
 
Hej alihoppa,

har varit arbetssökande ett tag. Själv har jag en rejäl utbildning och ca 15 år (med några pauser) erfarenhet av att jobba inom ekonomi. Nu har jag flyttat till ett annat län av privata skäl och sedan två månader anmälde mig på en lokal AF. Det finns jobb att söka inom ekonomi&administration här som jag har flitigt gjort också. Åldersmässigt närmar 60 snart.

Vid första kontakt handläggare på AF visade sig vara mycket maktlusten och oförsämd människa som skrek och hotade mig olika saker per telefon när jag ringde och ställde några frågor kring mitt arbetssökande. Jag reagerade också starkt och han lugnade ner sig. Sedan dess skickade han mig massa anvisade jobb inom mitt yrkesområde och förmoga som jag sökte då.

Men nyss har jag fått plötsligt ett jobb som typ "assistent" på en flykting boende som gäller att ta emot nyanlända, ta hand om dem på olika sätt, lokalvård bl a osv Själv är jag minst sagt förvånad att sådana jobb anvisas bara så där. Det känns lika som att man är tvungen att arbeta inom typ kriminalvård utan någon som helst vilja och ork och behörighet.

Utöver det att jag fysiskt sätt klarar inte av för mkt sådana anstränginar och psykiskt har jag nästan sociofobi och är tillbakadragen och inte social knappast alltså passar till sådan jobb. Blir svettigt och får panik efter 10-15 minuter vid stora folksamlingar. Desto mer nu efter terrordådet i Paris kan ej låta bli och tänka på det när man träffar skäggiga muslimska människor på gatorna. Jag är skiträdd helt enkelt. Vi, hoppas jag, ska ej diskutera ideologi eller främlingsfientlighet här. Nu är jag ärlig och BARA skriver om mina egna känslor och problem. Så detta jobb passar inte mig hur som helst.

Men över huvud taget även om jag skulle vara hur social som helst... kan man tvinga folk att jobba på sådana ställe?????!!!! Det finns ju platser typ fängelse eller kriminalvård eller polis som man måste ju ha behörighet osv Det är ju ingen hemlighet att 90% av kriminella har invandrar bakgrund. Samt som man läser i medierna att många som kommit nyss till Sverige har kopplingar till IS osv Jag vill BARA vara realist.

Vad tycks? Ska jag prata med handläggaren och förklara allt detta? Tror att han ska hota att "meddela a kassa" osv Men han i fortsättningen då ska igen skicka sådana jobb till mig..... Eller?