VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Politik mot oss arbetslösa

Forum > Allmänt > Allmänt > Politik mot oss arbetslösa

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
< [1]  >
Skrivet av Oscar_II 13 nov 2006 18:13
Skriv ut Direktlänk

Oscar_II

Ospec medlem

Får man skriva om politik här, om det gäller arbetslösa?

Jag tycker att nya regeringen bara sparkar på dem som redan ligger. Vi ska få mindre i ersättning, färre ersättningsdagar och samtidigt betala mer till a-kassan.

Om de tar arbetslöshetsersättningen ifrån oss, då hamnar vi alltså som socialbidragstagare istället. Är det bra? Förutom att vi då får lite mindre pengar att röra oss med, så undrar jag om det alls är bra för samhället med den utvecklingen?

Sen tycker jag, att a-kassan är ju en försäkring som vi har betalat försäkringspremie till hela tiden då vi har jobbat. Nu ska plötsligt villkoren för att få ut något från denna försäkring kraftigt försämras. Kan vi begära att få en del av den inbetalda premien tillbaka då?

O

Skrivet av Thorium_b 13 dec 2006 20:39
Skriv ut Direktlänk

Thorium_b

Ospec medlem

Med risk att bli avstängd redan i mitt andra inlägg:
Gör din röst hörd: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?RorinteAkassan

Skrivet av Bengt 13 dec 2006 23:51
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

onsdag 13 december 2006, kl 20:39 skrev Thorium_b
Med risk att bli avstängd redan i mitt andra inlägg:
Nej, det är ingen risk. Att du framför din politiska uppfattning är ju knappast fel, det är varje människas rättighet (borde vara). Men du får förstås tåla om någon annan kommer att skriva att de har radikalt motsatt uppfattning.

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av tedlindfors 8 dec 2008 11:18
Skriv ut Direktlänk

tedlindfors

Ospec medlem

varför GNÄLLA? det e endast DU som avgör vad som skall hända i ditt liv! Tänk stort så får du likså en större plånbok..

Skrivet av blueeye70 9 dec 2008 10:13
Skriv ut Direktlänk
Jag kan inte annat än att hålla med Oscar_II i hans argument angående a-kassa. Särskilt nu i dessa tider då varslen haglar över landet.

Visst är det jag själv som måste göra en del i mitt liv för att förändring ska kunna ske men när det inte finns tillräckligt med arbeten att söka varför ska vi då straffas extra? Som han säger har vi ju betalat "premie" till a-kassan under den period vi arbetat så varför ska vi inte kunna få ut något vettigt av det för att överleva tills vi får ett nytt arbete? Jag tror du tedlindfors inte riktigt förstår vad Oscar_II menar. Han gnäller inte utan gjorde ett konstaterande. Har du själv a-kassa eller har du fått nytt jobb men ändå är här och diskuterar?

Det är inte lätt att vända och vrida på varje krona man lyckas få i a-kassa och hur det än är blir man inte fetare av det. Tycker det luktar lite blått....

Själv ska jag ta studielån och börja plugga, visserligen bara en termin men jag försöker hitta på något radikalt för att lösa min situation, hoppas bara det ger utdelning senare.

Hoppas det blir förändringar på toppen angående a-kassan nu när det är massvarsel och uppsägningar. Lågkonjunkturen kommer att bli tuff för många.

--
Blueeye70

Skrivet av evamark 9 dec 2008 11:31
Skriv ut Direktlänk

evamark

Ospec medlem

måndag 13 november 2006, kl 18:13 skrev Oscar_II
Om de tar arbetslöshetsersättningen ifrån oss, då hamnar vi alltså som socialbidragstagare istället. Är det bra? Förutom att vi då får lite mindre pengar att röra oss med, så undrar jag om det alls är bra för samhället med den utvecklingen?

Dessutom beräknas socialbidraget på hushållets totala inkomst, vilket betyder att om man lever tillsammans med någon som har en inkomst, även om den inte är stor, får man ingenting alls från soc. Arbetslöshetsersättningen är åtminstone individuellt beräknad.

Skrivet av Harryupp 9 dec 2008 18:25
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Ja jag har också funderat hur lätt det är för dem som sitter på högt betalda poster med makt och inflytande, att alltid tycka att vi vill vara arbetslösa för att våra förmåner är för bra.

Tänk om arbetslöst folk verkligen skulle börja fara illa, bli kriminella i sin desperation eller annars helt droppa ur på grund av ökat missbruk eller mentala problem. Vilka kostnader skulle det inte betyda för samhället?

Är dessa bankstöd och andra understöd som bara går till makteliten någonting som är effektivt att bevara samhälls-strukturen under svåra tider?

Kanske det skulle vara bättre att de arbetslösa skulle få bättre arbetslöshetsunderstöd och möjlighet att göra förbättringar hemma och relevant utbildning och få samma avdragsmöjligheter som de med pengar har gällande köp av hushållsnära tjänster.

Tänk om det istället för att arbetslösheten som nu känns som en björnkram som sakta kramar livslusten ur dej skulle det kunna bli ett lyft uppåt så att man är i bra form fysiskt och psykiskt när det igen börjar finnas lediga jobb.

< [1]  >