Jag har varit arbetslös nästan konstat två år, efter en gymnasieutbildning har jag bara fått några korta sommarjobb, inte tillräckligt för att få ihop till a-kassa. Fick börja på uga (jobbgarantin för ungdomar) fick en ersättning på 2800kr men då jag fick sommarjobbet på tre månader blev jag utskriven, därefter arbetslös igen, under några månader levde jag på lönen efter sommarjobbet, fick då inga pengar nånstans. Fixade själv en lärlingsutbildning i en butik här i stan, och hoppades på fortsatt där, fick lite extra jobb men inget mer..
Arbetsförmedlingen skickar mig till aktivitetcentret. Började en ny praktikplats, då det rent ut sagt är totalt värdelöst att sitta framför en dator i ca sex timmar om dagen fixade jag på tredje dagen en ny praktikplats denna gång som målare, fick lite extrajobb men inget mer..
Trots att jag på dem jobben jag haft fått jättebra respons, extrajobb, nöjda kunder och medarbetare så blir det inte mer, det är så frustrerande! Jag blir tokig! Vad ska man göra? Har bra betyg från gymnasiet, är inte sugen att studera då jag inte är riktigt säker på vad jag vill göra i framtiden. Förutom att stå i butik.
Nu sitter jag här på aktivitetcentret igen, förstår inte systemet, det har inte kommit något nytt jobb att söka idag endå ska man sitta häri sex timmar till.
Tänk om man visste det här från början, när man gick i skolan, kan känna att det inte var värt det. Man kämpade på med prov och läxor, men inte fan gav det något resultat efteråt, om man inte vill plugga mer?
Varken arbetsförmedlingen eller centret har gjort någonting för mig, jag får en ynka ersättning på 2800 i månaden, och har en hyra på 1700, lever under levnads-standard. Vad fan hände?