VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Ska inte arbetsförmedlingen hjälpa en att hitta jobb?

Forum > Arbetslöshet > Arbetsförmedlingen > Ska inte arbetsförmedlingen hjälpa en att hitta jobb?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
< [1]  >
Skrivet av Angelicajansson 1 sep 2009 09:44
Skriv ut Direktlänk

Angelicajansson

Ospec medlem

Jag har varit arbetslös nästan konstat två år, efter en gymnasieutbildning har jag bara fått några korta sommarjobb, inte tillräckligt för att få ihop till a-kassa. Fick börja på uga (jobbgarantin för ungdomar) fick en ersättning på 2800kr men då jag fick sommarjobbet på tre månader blev jag utskriven, därefter arbetslös igen, under några månader levde jag på lönen efter sommarjobbet, fick då inga pengar nånstans. Fixade själv en lärlingsutbildning i en butik här i stan, och hoppades på fortsatt där, fick lite extra jobb men inget mer..

Arbetsförmedlingen skickar mig till aktivitetcentret. Började en ny praktikplats, då det rent ut sagt är totalt värdelöst att sitta framför en dator i ca sex timmar om dagen fixade jag på tredje dagen en ny praktikplats denna gång som målare, fick lite extrajobb men inget mer..

Trots att jag på dem jobben jag haft fått jättebra respons, extrajobb, nöjda kunder och medarbetare så blir det inte mer, det är så frustrerande! Jag blir tokig! Vad ska man göra? Har bra betyg från gymnasiet, är inte sugen att studera då jag inte är riktigt säker på vad jag vill göra i framtiden. Förutom att stå i butik.

Nu sitter jag här på aktivitetcentret igen, förstår inte systemet, det har inte kommit något nytt jobb att söka idag endå ska man sitta häri sex timmar till.

Tänk om man visste det här från början, när man gick i skolan, kan känna att det inte var värt det. Man kämpade på med prov och läxor, men inte fan gav det något resultat efteråt, om man inte vill plugga mer?

Varken arbetsförmedlingen eller centret har gjort någonting för mig, jag får en ynka ersättning på 2800 i månaden, och har en hyra på 1700, lever under levnads-standard. Vad fan hände?

Skrivet av Harryupp 4 sep 2009 09:56
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

En bra fråga!
AMS verkar existera mera på arbetsgivarnas och regeringens villkor, än för att hjälpa arbetssökande få till positiva möten med potentiella arbetsgivare.

Det skulle minsann göra gott åt karriärnissarna att själv få smaka på "aktivitetscenter" och 2800 spänn inkomst per månad (med frysta övriga tillgångar).
Istället för 10% lönelyft och "tvångsbonus" varje år, om så företaget officiellt går på hörntänderna och får en hel del samhällsstöd för att kunna verka vidare.

För min del kan jag säga att AMS har varit bra till 33% fast de nu inte verkar kunna göra så stor nytta när inte det finns några jobb att förmedla.

Tyvärr tillsätts många jobb internt eller genom kontakter redan före de anmäls till AMS.

Eftersom jobbproducenterna tycks lägga i system att erbjuda så korta jobb-perioder att de inte berättigar till A-kassa, borde villkoren för A-kassa ändras så att A-kassa åtminstone betalas ut så länge som man jobbat! Det skulle kännas mycket bättre för dom som har en svårare start in på arbetsmarknaden mitt i en lågkonjunktur.

Skrivet av Angelicajansson 7 sep 2009 10:54
Skriv ut Direktlänk

Angelicajansson

Ospec medlem

Jo jag håller med, a-kasse reglerna borde ändras, det kan inte vara rimligt att man ska överleva på så lite pengar. Är man dessutom sjuk några dagar blir det ju ännu mindre att leva på. Man drar sig in till det sista för att gå till sjukhuset och tändläkaren. När man blir sjuk måste man ringa aktivitetcentret, försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Har man ingen vanlig telefon utan bara mobil så drar kostnadera för det också iväg då det kan vara väldigt lång kö och väntetid.

Och någon som varit på rekryteringsmässkorna som brukar anordnas då och då? Helt värdelöst! Det är tokmycket folk, alla trängs överallt och det är mest jobb som man måste ha flera års erfarenhet ifrån, man måste ha körkort, jobba eget hemifrån (aloe vera) eller vilja studera...

Att jobben blir tillsatta innan dem kommer ut på tex ams är något som verkligen syns i den här lilla staden, nästan alla på en arbetsplats är släkt eller vänner, bekanta som har fixat in dem på jobbet. Jag själv fick mitt första sommarjobb på det sättet, och jag kan tycka att det är orättvist! Alla borde få en ärlig chans att söka jobben!

En sak till som jag tycker är konstig, jag har ju varit arbetslös till och från sen jag tog studenten för två år sen, och jag har inte märkt någon skillnad alls från arbetsförmedlingens sida nu när det är lågkonjuktur.. Varken åt det bra eller negativa hållet. Det är precis lika.

Skrivet av rolferikson 15 sep 2009 10:37
Skriv ut Direktlänk

rolferikson

Ospec medlem

Du har bra gymnasiebetyg säger du. Du har varit uppskattad när du haft jobb. Trots detta har du inte haft någon lycka med ditt sökande fast du borde vara en intressant person.

Som du så klokt insett kan arbetsförmedlingen bara förmedla jobb, de kan inte skapa dem. På de jobb som förmedlas är det många sökanden antar jag. Vad tror du det beror på att du antingen inte får komma på intervju eller få ett erbjudande?

Skrivet av Angelicajansson 9 okt 2009 10:07
Skriv ut Direktlänk

Angelicajansson

Ospec medlem

Jo, det är inte bara jag som tycker det är konstigt att jag inte fått jobb, har många som läst min ansökan, som tycker att det är konstigt, till och med personer i chef-positioner har sagt att om dom fått in min ansökan hade dom tagit in mig på iintervju..

På alla praktikplatser jag haft, inom butik och till och med som målare så tycker dem att det är konstigt att jag inte fått jobb eftersom jag är så framåt, posetiv och gör det jag ska plus lite till!

Arbetsförmedlingen vet ju vilka jobb som finns, vissa får ju jobb hur lätt som helst, speciellt när dem får bidrag av a-kassan :P då går det undan minsann! Då finns det helt plötsligt en massa jobb! konstigt.

< [1]  >