Hej Maso11
Fick själv en anvisning att söka jobb 130 mil ifrån min bostad. Det blev ett himla ståhej och jag vart avstängd från min a-kassa. Denna anvisning fick jag innan regeln att man de första 100 dagarna har rätt att söka i sitt närområde var borttagen (Juli 2007?) Min handläggare på ABF brydde sig ej ett dugg om mig, det var bara att söka, annars..
Jag kände mig verkligen jagad och hotat. Jag gjorde då såhär, jag skickade iväg massor av ansökningar även de som jag blev anvisad att söka, men började med att presentera för arbetsgivaren var jag bor, att jag ej har någonstans att bo och vad min avsikt att bo är. EN enda hörde av sig och bad mig komma för intervju, jag förklarade mig jätteglad för erbjudandet men att jag hade lite svårt att komma just "den" tiden, de hade bråttom med anställningen. När arbetsgivaren fick höra om att jag måste hitta lgh, skilja mig från familjen mm. så blev de mäkta förvånade och nästan bad om ursäkt, de förstod verkligen mitt dilemma. De var även irriterade på alla hundratals ansökningar de fått, jag förklarade varför de fått de, hur det går till, att vi är tvungna att söka jobbet men i verkligheten inte kan fast vi vill.