Hej!
Jag har varit sjukskriven på halvtid ganska länge och den andra halvtiden har jag studerat. Enligt försäkringskassans nya regler är jag frisk nu. det innebär att jag ska på ett möte med FK och AF. Jag var på ett sånt möte för ca ett år sen och det var inte bra. Arbetsförmedlaren var jättenegativ, han dissade varenda idé jag hade. Han sa att framtidsutsikterna för bibliotekarier såg dyster ut och när jag föreslog att jag kanske kunde vicka lite inom förskolan (det har jag gjort förut) så sa han att det var väldigt svårt och inom förskolan vill man bara ha utbildad personal och det tar fem år att bli förskollärare osv. Han sa att det skulle bli ännu svårare för mig att hitta jobb eftersom jag varit sjukskriven så länge och han suckade något om att förr i tiden fanns akademikerbidrag men det finns inte längre.
Jag kände mig helt sänkt när jag gick därifrån.
Även om jag har varit sjukskriven så har jag gjort mycket annat som kanske kan komma till användning. Tex är jag konstnärligt lagd och har drivit kurser i både teater och skrivande, samt att jag har skrivit en egen bok. Men då passade arbetsförmedlaren på att säga att inom konst finns inga jobb. Hursomhelst, jag har egentligen två månader kvar på bibliotekarieprogrammet, men AF vill att jag ska ta studieuppehåll om jag ska gå arbetslivsintroduktionen, så det har jag gjort nu. Men jag är så nervös att alla arbetsförmedlare är så där negativa och bistra som den killen jag träffade sist. Allvarligt talat, jag blir jättelätt deprimerad och om jag ska ha möten med en sån person flera gånger så kommer inte jag orka det rent psykiskt. Jag skulle hellre vilja att arbetsförmedlaren ljög för mig och sa att det är busenkelt att skaffa jobb i dagens läge, för då skulle jag åtminstone inte oroa mig.
Förlåt. Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Men jag är så rädd för att gå till arbetsförmedlingen. Jag har varit inne på flera gånger om jag ska ställa in mötet. Jag kanske kan skaffa mig en coach på egen hand och fixa det där med att skaffa arbete själv.
Ni som har haft kontakt med arbetsförmedlingen, är ni ändå nöjda med den hjälp ni får? Eller hade ni undvikit AF om ni hade haft ekonomisk möjlighet?