Nu påstår de fyra partierna i Alliansen att de ska lägga ned Arbetsförmedlingen om de vinner valet.
Se t.ex.
SR: Alliansen ska stänga Arbetsförmedlingen om de vinner valet
Jag är tveksam till uttrycket att "lägga ned" Arbetsförmedlingen. En stor del av deras arbete är ju sedan länge att vara "a-kassepoliser". Om man läser det finstilta i Alliansens förslag till "nedläggning" ser man att de vill samtidigt starta en ny myndighet som ska syssla med citat: "del av Arbetsförmedlingens jobb", vilket jag tolkar som just kontrollen av att alla arbetslösa följer a-kassereglerna fullt ut. Jag tror inte den nya myndighetens arbete som "a-kassepolis" blir så mycket lättare än det är för Arbetsförmedlingen idag. Jag tror alltså att mycket av kostnaden för Arbetsförmedlingen måste läggas över till den nya myndigheten.
Socialdemokraterna är inte heller nöjda med Arbetsförmedlingen, men de har valt att inte tala om "nedläggning" utan avsevärda förändringar och förbättringar inom nuvarande myndigheten.
Oavsett hur det kommande valet går kan vi alltså räkna med att det kommer att hända saker med Arbetsförmedlingen.
Skriv gärna din åsikt om detta.
/Bengt
--
Admin på Vi Mellan Jobben