VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Läsa till Elektriker.

Forum > Arbetslöshet > Arbetsmarknadsåtgärder > Läsa till Elektriker.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av PatricWahlberg 22 okt 2009 16:42
Skriv ut Direktlänk
Moderator: Flyttad tråd. Det som vi lite slarvigt benämnt "AMS-åtgärder" innefattar utbildning betald av Arbetsförmedlingen (dock ej KomVux), därför flyttat hit.

Skulle läsa till elektriker när jag är arbetslös och tyckte det var en bra idé,och tog kontakt med Komvux men dom köpte inte in den tjänsten men det gjorde arbetsförmedlingen.
Tog kontakt med dom och kontaktade Learnia som dom köper tjänsten av, och var in på abf nu idag och undrade när skolan som jag tänkt gå startar, men det fick jag inte gå pga att jag kunde hitta ett jobb som svetsare. Jag stog som ett frågetecken där och sa till abf det är väl bättre att göra något och få bredare kompetens.
Eller vad tycker ni?
Uppdaterat: 22 okt 2009 16:51  
Skrivet av Bengt 22 okt 2009 17:01
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

torsdag 22 oktober 2009, kl 16:42 skrev PatricWahlberg
Jag stog som ett frågetecken där och sa till abf det är väl bättre att göra något och få bredare kompetens.
Eller vad tycker ni?
Generellt är det givetvis bättre att utbilda sig än att inte göra någonting då man inte har jobb. Det här med vilka utbildningar som ska betalas av Arbetsförmedlingen och i vilka lägen är dock omdiskuterat och det är ju inte likhetstecken mellan det och det nyttiga med breddad kompetens. Regeln har varit, och jag antar att den är, att Arbetsförmedlingen bara betalar sådan utbildning som är nödvändig för att överhuvudtaget kunna få något jobb av något slag - att de inte ska agera allmän kompetenshöjare alltså, utan det ska leda till jobb och jobb ska annars inte gå att få. Andra delar av samhället ska ju hjälpa till med övrig utbildning. Om man nu inte kan få den utbildningen på annat sätt, och Arbetsförmedlingens regler är som de är, då är det ju olyckligt - som att du hamnar mellan två stolar.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av gandalfwhite 22 okt 2011 09:21
Skriv ut Direktlänk

gandalfwhite

Arbetssökande

VAd ska man säga? hoppas det har ordnat sig utbildningsmässigt för dig och arbetsmässigt, själv sitter jag i en liknande situation från AF:s sida. Har C-kort och löften från 2 företag om anställning på stående fot den dag jag har CE och truckförar kort.. Glad i hågen pratade jag med af.

Rådet från dem, ta ett lån och läs in, dem kan inte köpa in delutbildning och då jag har C-kort kan dem inte sätta mig på deras förarkurs.. tydligt är att man är för inbringande som arbetslös :/ och nu på vintern kan man inte ens leka grönsak
//Seppo

Skrivet av jenfer 29 okt 2012 14:36
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Ville också gå en kurs som då skulle vara via arbetsförmedlingen men lagd på Lernia och fick svaret att jag kunde för lite.
???
Är kursen mao till för att visa vad man kan?
Kan köpa att man ska ha vissa förkunskaper, det hade jag,
men tydligen var kursen till för de som jobbat fler år inom det som utbildningen handlade om.
Detta var grundutbildning!
Inte ger man grundutb. till de som har jobbat inom området i flera år? Vill man gå en kurs i det man redan kan?

Tji fick jag som ville höja min kompetens på ett lätt och smidigt sätt.

< [1]  >