VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Personligt brev

Forum > Jobbmöjligheter > Söka jobb på egen hand > Personligt brev

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av nilome 14 aug 2008 13:47
Skriv ut Direktlänk

nilome

Ospec medlem

Jag har märkt att när jag kör fast i arbetssökandet så är det ofta för att jag vill skriva ett riktigt bra personligt brev till en tjänst som jag verkligen vill ha, men där konkurrensen är hård och därför är det personliga brevet viktigt. Då står det still i mitt huvud och jag kommer ingenstans.

Det brukar bli så att jag lägger det åt sidan och istället söker ett antal jobb som inte är de jag helst vill ha, men som jag tror är lättare att få. Då har jag inte svårt att skriva personliga brev, jag lägger inte ner min själ i breven, men de blir hyfsade ändå. Jag har ganska lätt för att skriva.

Det som händer är att jag allt för sällan återgår till de här breven till jobben jag verkligen vill ha så tiden går ut och jag missar att söka jobbet. Det känns ganska så onödigt. Så jag vill ha tips och råd om riktigt bra personliga brev till arbeten som man vill ha.

Jag har läst på otaliga ställen att det är bra att göra de personliga breven riktade och inte använda samma överallt.

Just nu har jag hållit på i några dagar med ett att-utgå-ifrån -brev till bibliotek. Det jag har gjort mest är layouten på brevet och det är jag nöjd med nu. Jag har exempeltext, inte alls den text jag vill ha, och det ser snyggt ut. Men innehållet, texten, är ju ändå viktig. Även om jag tror att unik layout kan vara bra för att sticka ut i mängden. Det beror på vilket jobb man söker skulle jag tro, om de tycker att det är positivt eller oseriöst med snygg layout - jag menar nu bilder och så.

Skrivet av Johan_D 11 jan 2011 19:12
Skriv ut Direktlänk

Johan_D

Ospec medlem

Jag håller med dig om dig. Det är ett dilemma det där, men samtidigt som man vill göra ett bra personligt brev så är det ju viktigt att få iväg många ansökningar dessutom.

Om det är någon som skulle behöva hjälp med att skriva personligt brev eller CV så skulle jag vilja tipsa om den här sidan som har en del intressant:

Edit av admin: Länk raderad. Läs våra regler.
Uppdaterat: 11 jan 2011 19:34  
Skrivet av Harryupp 15 jan 2011 21:43
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Jag känner igen problemet. Det är inte alla förunnat att själv kunna agera som sin egna "lobbare" när det gyllene tillfället kommer då du verkligen vill göra ett gott intryck för att komma med i första urvalet.

Arbetsgivarna är inte bara de som anställer folk utan de är människor också!

Idag är det viktigt att kort och slagkraftigt presentera sig själv. De som anställer har många ansökningar att ögna igenom så är det personliga brevet intetsägande kanske går de raskt vidare till nästa sökande.

Det gäller att framhäva bara ett eller två bra argument varför just du är den rätta personen för jobbet.
Layouten kan vara unik men välj inte alltför fantasifulla typsnitt som ger dålig läsbarhet.

Försök skriva grunder till några personliga brev före drömjobbet kommer. Då har du tänkt igenom det några gånger redan och behöver bara lägga till rätta adresser, datum och sånt som är relevant för att söka just den arbetsplatsen.
Skriv kort och kärnfullt. Det andra kan de läsa ur ditt CV.

< [1]  >