Att bygga relationer har alltid varit nyckeln till framgång inom all affärsverksamhet, främst genom att det hjälper dig att bygga ett förtroende mellan dig, dina samarbetspartners och möjliga kunder. Att ha en massa kontakter och ”vänner” på de sociala nätverken som t.ex. Facebook, YouTube, Myspace, flickr, Twitter, MyBloglog, Linkedin, Technorati kan vara intressant ur jobbsynpunkt om det leder till relationer och inte bara ett ytligt utbyte av ointressant information.
Ägna en begränsad tid för att bygga relationer på sociala medier. Välj de som passar dig bäst och akta dig för att drunkna. Rätt utnyttjat kan du den vägen bygga upp ditt nätverk där du kan få idéer, kan ”bolla” idéer med andra som har samma intresse som du, du kan få uppdrag eller ett nytt jobb, du kan få hjälp med allt möjligt, du kan skaffa dig referenspersoner som kan rekommendera dig inför nya uppgifter, du kan bilda en referensgrupp att luta dig emot när du genomför ett uppdrag och du kan få tips om var du kan lära dig ännu mer.
Skriv generöst och intressant på de sociala medierna. Om du söker ett jobb eller försöker få ett uppdrag är det högst möjligt att din presumtiva arbetsgivare eller uppdragsgivare kollar dig på nätet. Det kan faktiskt betyda ännu mer än vad som står i ditt CV.
Att underhålla ditt nätverk via sociala medier kan aldrig ersätta att du träffar folk och skapar relationer ”på riktigt”. Genom de sociala nätverken kan du få tips om mässor, utställningar, show rooms och andra events där du kan knyta lite djupare kontakter. Bli duktig på att bygga relationer.
Lycka till med ditt nya jobb!
Holger Wästlund
--
Holger Wästlund ger tips om drömjobb i Sverige