VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Bifirma

Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > Bifirma

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av snowwhite 21 nov 2010 18:25
Skriv ut Direktlänk

snowwhite

Ospec medlem

Hejsan!
Hoppas på att någon här kan hjälpa mig att få svar på en fråga.
Har enskild firma men har tänkt starta en sk "bifirma".
Hur gör jag när jag ska deklarera detta.
Bokföringen kör jag åtskilt men kan man kvitta vinst/förlust mellan de båda eller hur gör man då man deklarerar?
Tacksam för svar.

Skrivet av Bengt 21 nov 2010 23:52
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Så vitt jag vet är bifirma bara ytterligare ett företagsnamn. Om någon vet bättre får de rätta mig.
Alltså; du deklarerar all ekonomi som vanligt, som inkomster av näringsverksamhet, i en klump utan uppdelning på olika "firmor". Så länge det är enskilda firmor du har kommer alla dessa att ha ditt personnummer som organisationsnummer och beskattningsmässigt slås ihop även om de skulle vara deklarerade på flera blanketter.
Kom ihåg att "firma" betyder företagsnamn, en benämning under vilket du bedriver näringsverksamhet. Det betyder alltså inte nödvändigtvis olika företag och framförallt inte olika personer. Firma registrerar man hos Bolagsverket, så många du behöver.
Om det är olika inriktningar ska dock Skatteverket meddelas det för att du inte ska få problem med avdrag med mera.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av snowwhite 22 nov 2010 12:21
Skriv ut Direktlänk

snowwhite

Ospec medlem

Bengt; tack så mycket för svaret.
Nu vågar jag (nog) satsa mer ;-). Ska kontakta Skatteverket då det är lite olika inriktningar på dem.
Ha det bra!

< [1]  >