"Kvitta" kanske man inte ska säga bokföringsmässigt. Det låter lite som att man raderar eller låter bli att bokföra någon händelse, och det är inte tillåtet. Dock, vad man än kallar det, så är det inte nödvändigtvis fel att en transaktion sker mellan två konton i bokföringen istället för att gå ut och komma in igen via bankkontona. Det är ju bara det att för ordnings skull och för att enkelt kunna följa varje betalning in och ut så vill man nog att går den vägen. Det kan om inte annat se misstänkt ut vid en skatterevision så att det blir ett stort besvär med att förklara hur det ligger till, och det besväret vill man ju helst inte ha. Jag har, som många andra, två företag. Jag brukar inte "kvitta" på det sätt som du beskriver utan låta allt gå via bankkontona, det blir bäst så.
I i ett sådant här fall, då jag har en kund som inte har betalt den faktura jag har skickat skulle jag helt enkelt vänta med att betala den faktura som den kunden har skickat till mig. Ett mycket enkelt påtryckningsmedel. I det fallet så bokförs inget tills vidare.
--
Admin på Vi Mellan Jobben