VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Testa sin ide genom en ekonomisk förening?

Forum > Starta eget företag > Registrering och uppstart av företag > Testa sin ide genom en ekonomisk förening?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av sinned 27 feb 2009 05:30
Skriv ut Direktlänk
Många med mig som hamnar i arbetslösheten i dessa tider och då något annat arbete verkar vara mycket svårt att finna infinner sig tankar att försöka skaffa inkomst på egen hand, att starta eget.

Men en del osäkerheter infinner sig som man funderar på,
-Är ens företagside så bra att man kan försörja sig på det? Man vill ju inte äventyra A-kassan och hamna i ännu värre situation. Det skulle vara bra om det fanns något sätt att testa sin ide i verkligheten utan att man tar det stora steget över till att starta företag med egen verksamhet.

Då har jag funderat på möjligheten att man utnyttjar en ekonomisk förening som är en juridisk person där man kan 'testa' sin ide. Fördelarna med en ekonomisk förening som INGEN annan företagsform har är att man har föreningsstadgar. Dessa fungerar som 'lagar' och det är otroligt viktigt att de är skrivna för föreningens säkerhet och för 100% trygghet av den enskilde medlemmen. Som sagt så MÅSTE föreningens stadgar vara skrivna så att ingen annan i föreningen kan göra påverkan på den enskilde medlemmen eller att en medlem kan äventyra föreningens verksamhet.

Man kan säga att man påbörjar sin verksamhet genom att anställa sig själv genom den ekonomiska föreningen.

Jag tycker att det är underligt att man inte finner sån här möjlighet i dagens samhälle. Som en liten kommentar kan jag säga att just ekonomisk förening inte fanns med i kursprogrammet i den starta eget-kurs som jag själv gick och det verkar väl lite underligt, eller hur?

Själv tycker jag att detta verkar intressant och tycker det är väldigt underligt att man inte finner sådana här typer av ekonomiska föreningar i samhället idag. En fråga jag har är hur A-kassornas regler är för korttidsjobb typ en dag eller så, nån som vet?

Skrivet av sinned 3 mar 2009 05:13
Skriv ut Direktlänk
Hej igen, var på arbetsförmedlingen och fick där informationen att man kan ta tillfälliga jobb upp till 75 dagar under en 300 dagars stämplingsperiod. Då skulle det fungera att kunna testa sin affärside eller ideer med bibehållen a-kassa om man håller sig inom ramen för detta.

Skrivet av citygbg 19 mar 2012 11:02
Skriv ut Direktlänk

citygbg

Arbetssökande

Du skulle även kunna använda en hyrd F-skatt sedel. Jag vet inte om du kan göra det genom en ekonomisk förening. Det finns flera företag idag som hyr ut sin f-skatt till dig och sköter sedan fakturering, bokföring, försäkringar och annat. Du kan sedan även begära ett arbetsgivarintyg att visa för a-kassan. Ett bolag jag själv använt är www.bolagskraft.se . De tar ut 7,5% av faktureringen och du skickar själv in dina kvitton för diverse inköp, rum, logi, resor och så vidare.
Du hittar några tips på eget företagande på tips på eget företagande>>>
Kör hårt.

--
www.citygbg.se/goteborg/jobb/ -jobb i göteborg, tips på cv

< [1]  >