VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Arbetslös utan A-Kassa

Forum > Arbetslöshet > Arbetslöshetskassan > Arbetslös utan A-Kassa

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av Lisa-Marie 15 sep 2008 21:32
Skriv ut Direktlänk

Lisa-Marie

Ospec medlem

Jag kommer att bli arbetslös för första gången i mitt vuxna liv och vet inte vad det finns för ersättningar som finns om man inte är medlem i ngn A-kassa.

Ngn som vet?

Skrivet av Bengt 16 sep 2008 12:09
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Det är verkligen ett misstag att inte vara ansluten till någon a-kassa. Detta med att så många struntat i den försäkringen numera är ett stort problem, inte minst för dem själva, småningom. Att vara med i en a-kassa rekommenderas alla!

I din situation, Lisa-Marie, finns "Grundersättning" från ALFA-kassan:
ALFA-kassan
Den allmänna grundförsäkringen är till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen.
---
Grundersättningen är högst 320 kronor per dag.
Tala med din arbetsförmedlare om detta, så bör du få all information den vägen.
Som du ser blir ersättningen svår att överleva på, dock. Så är det bara - du har ju struntat i att försäkra dig.
Det blir sedan att söka socialbidrag om du ligger under existensminimum.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av Johannas 4 sep 2014 11:39
Skriv ut Direktlänk

Johannas

Arbetssökande

Jag gjorde också misstaget att inte vara medlem i en a-kassa när jag väl förlorade jobbet. Kan rekommendera alla att hitta en a-kassa i god tid medan du är anställd/blir anställd. Kan också vara värt att försäkra sig har jag nu förstått, speciellt om man tjänar lite mer än 20 000 kr i månaden.

320kr per dag är inte speciellt mycket, inte om man har familj och bolån etc. Hoppas detta hjälper någon!

/Johanna
Uppdaterat: 4 sep 2014 11:43  

< [1]  >