VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Behöver råd

Forum > Allmänt > Allmänt > Behöver råd

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 19.
< [1] 2  > »
Skrivet av nilome 13 aug 2008 12:45
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Såhär ser min situation ut:

Jag har studerat en hel del. Ekonomisk historia, Humanekologi, Afrikakunskap, Sociologi, Litteraturvetenskap och biblioteks- och informationsvetenskap. Alla kurser är inte fullständiga och det saknas en uppsats för att jag ska få examen i biblioteks- och informationsvetenskap. För att göra det klart redan från början så är det inte aktuellt att skriva uppsatsen nu.

Jag är alltså inte riktigt riktigt färdigutbildad inom ett yrke som sällan leder till jobb. Det är segt. Men, det är inte heller viktigt för mig att arbeta just på ett bibliotek, även om jag tror att jag skulle kunna trivas. Jag har praktiserat på ett bibliotek och även jobbat extra så har i alla fall endel erfarenhet.

I övrigt består min arbetslivserfarenhet mestadels från vården. Och vården kan jag inte arbeta i pga astma.

Nu under våren april-juli så praktiserade jag på Ekocentrum och där strukturerade jag upp deras förråd, sökte information till pedagogderna och hoppade emellanåt in i receptionen och kopplade samtal.

Nu behöver jag både pepp och råd. Jag har varit från och till arbetslös i ett och ett halvt år och jag börjar bli fasligt trött på det. Och ångesten tränger sig på, de negativa tankarna etc.

Vad finns det för jobb? De som inte annonseras ut, vad sjutton skulle jag kunna jobba med där de behövs folk. Jag har funderat på lager, men då behöver man nästan alltid truckkort så en fråga är också om någon vet ngt om hur man fixar det.
 
Skrivet av Dengoe 13 aug 2008 13:22
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Dengoe

Ospec medlem

Om du bor på en ort där arbetsförmedlingen fortfarande har pengar till insatser kan du få utbildningen via af, men då kräver de oftast att du redan har kontakt med en arbetsgivare som kan anställa dig när du har ditt truck-kort.

Har du någon speciell arbetsgivare i åtanke när du tänker på lagerjobb?
 
Skrivet av nilome 13 aug 2008 14:18
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Nej, jag har ingen speciell arbetsgivare i åtanke. Jag brukar söka de flesta lagerjobb jag ser om de inte betonar fysisk styrka extra mycket, eller säger att truckkort är ett absolut krav. Jag ska prata med arbetsförmedlignen då och fråga om det finns några möjligheter. I och med att jag inte kan ta alla jobb så har jag hamnat på arbetsförmedlingen rehab och det verkar som att jag har rätt till många fler åtgärder då.
 
Skrivet av nilome 13 aug 2008 15:11
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Jag satt och tittade runt lite på ams.se och de hade kommit en ny prognos för olika yrken. Konkurrensen om bibliotekariejobb i västragötaland, där jag bor, är på max. Och det finns inga framtidsutsikter överhuvudtaget. Tjoho?

Till det ska tilläggas att när jag sökte mig till utbildningen så hade jag läst att det var ett framtidsyrke, eftersom så många skulle gå i pension snart.

Jag får väl hoppas att vinden vänder...
 
Skrivet av kicsun 13 aug 2008 15:46
Skriv ut Direktlänk
Avatar

kicsun

Ospec medlem

Hej!

Jag har provat på att jobba som industriarbetare. När man kollar Platsbanken så finns det mycket jobb inom industrin där man inte behöver ha någon speciell utbildning. Finmontering, montering, osv. Om jag bodde i södra Sverige så skulle jag def. söka dom jobb som finns inom industrin, det är inte helt fel att jobba inom detta område. Sedan kanske det finns möjligheter för dej inom museivärlden.

Vi ska inte ge upp!

--
Kicsun
 
Skrivet av nilome 13 aug 2008 15:50
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Jag har faktiskt inte sett så mycket jobb inom industri. Finmontering skulle jag gärna syssa med. Kanske får hålla ögonen lite öppnare. Tack för tipset. Och nej, ge upp ska vi inte.
 
Skrivet av Dengoe 13 aug 2008 19:22
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Dengoe

Ospec medlem

Hej igen nilome!

Jag tittade in på din blogg och såg att du hade en dröm om att starta en bokaffär. Håll den drömmen vid liv!

Du skriver här ovan att du är inskriven på af Rehab. Om du har en bra socialkonsulent där och en vettig arbetskonsulent på kommunen så borde det gå att ordna en tidsbegränsad anställning på ett bibliotek i Göteborg. Det skulle kunna vara ett bra avstamp inför en fortsättning mot att starta eget i "branschen" eller rentav slutföra dina studier.

Jag kan hjälpa dig med argument, om du behöver, inför mötet med af och kommunen.
 
Skrivet av nilome 14 aug 2008 11:55
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

På af har de sagt att det inte är någon idé att ge mig praktik på ett bibliotek eftersom det inte leder till något jobb - inga bibliotek har pengar att anställa folk för. Fast jag vet ju att folk har praktik på bibliotek...

Ge mig argumenten!

Och tack.
 
Skrivet av Bengt 14 aug 2008 12:39
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

torsdag 14 augusti 2008, kl 11:55 skrev nilome
På af har de sagt att det inte är någon idé att ge mig praktik på ett bibliotek eftersom det inte leder till något jobb - inga bibliotek har pengar att anställa folk för. Fast jag vet ju att folk har praktik på bibliotek...
Ge mig argumenten!
Gå på arbetsförmedlaren igen om detta. Argumentet är att du visst anser att det kan ge dig jobb efter praktiken - det kan ge dig bättre möjlighet till anställning i bokaffär. Det andra argumentet är att du vill försöka starta eget inom böcker. I det fallet bör du kanske kunna argumentera om att du har eller tänker skaffa dig förutsättningar att starta eget. Det kan innebära dels att du går någon starta-eget-kurs på egen bekostnad och dels att du kan göra troligt att du kan klara finansieringen vid uppstart av en egen verksamhet.
/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 
Skrivet av nilome 14 aug 2008 12:49
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Jag har inga pengar alls, förutom det allra nödvändigaste då jag lever på försörjningsstöd nu. Det kanske gör situationen sämre? Samtidigt så ses det, om jag har förstått det rätt, som något positivt om man jobbar för att klara sin försörjning själv och att starta eget är något bra. Fast jag måste ju ändå kunna finansiera det. Starta-eget-bidrag från af finns väl?

Jag ska snart träffa arbetsförmedlare och arbetspsykolog igen och de är trevliga så kanske går det att ordna. Jag har inte nämnt bokhandelidén för dem. Jag har en annan idé också.
 
Skrivet av Dengoe 14 aug 2008 13:16
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Dengoe

Ospec medlem

Du skall inte ha mer praktik, du skall ha en anställning.

Via din arbetspsykolog på Af Rehab kan du få möjlighet till en lönebidragsanställning. Det är kommunen som idag har kostnaden för ditt försörjningsstöd och jag kan nästa garantera att det blir billigare för kommunen att anställa dig på lönebidrag istället för att fortsätta ge dig försörjningsstöd. Dessutom är jag ganska säker på att ett av socialförvaltningens huvudmål är att få klienter som idag lever på försörjningssstöd ut i egen försörjning. Fråga din ekonomihandläggare om det inte är så i din kommun. Biblioteken tillhör den kommunala sektorn så det borde inte vara omöjligt att du får anställning inom te.x. arbetsmarknadsförvaltningen eller socialförvaltningen och sedan lånas ut till något bibliotek. Jag känner inte tilll hur organisationen ser ut i din kommun.

Om du har en coach eller arbetskonsulent på kommunen så skall du snacka med honom eller henne om detta.

En vettig planering i en anställning skulle vara att du vid sidan av din huvudsakliga arbetsuppgift även på deltid ges möjlighet att utveckla dina idéer kring det här med att starta eget.

Starta-eget-bidraget skall du använda om du behöver det och inte förrän du har kommit så långt att du kan driva någon verksamhet. (Bidraget är inte högre än det bidrag du får under din praktik.) Innan dess finns det kurser att gå och massor att lära och tänka igenom.
 
Skrivet av nilome 14 aug 2008 13:22
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Ja, jag har möjlighet att få lönebidrag, men jag har inte riktigt fått grepp om hur det går till. Jag hoppas att lönebidrag är lite mer pengar än försörjningsstödet, jag är fasligt trött på att leva på existensminimum.

Jag har haft en coach, men det var under all kritik och fungerade verkligen inte coachande. Om jag kommer i kontakt med det stället igen, som erbjöd coachning så kommer jag slåss för att få en annan coach. Jag har redan påbörjat den striden.

Jag ska maila min arbetspsykolog och berätta lite om mina tankar och fråga om hon vet vem jag ska prata med. Henne har jag bra kontakt med och det var genom henne, och en till på af som jag fick min förra praktik.
 
Skrivet av Dengoe 14 aug 2008 13:47
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Dengoe

Ospec medlem

Lönebidragsanställning är egentligen som vilken annan anställning som helst, men uppgifterna och/eller arbetsplatsen skall vara anpassad för att passa dig och arbetsgivaren får ett ekonomiskt stöd av staten för att anställa dig.
Anstälningsvillkor följer kollektivavtal, och lönen ligger oftast på miniminivå, sällan dock lägre än 15000 kr/mån före skatt för en heltidsanställning vilket ger avsevärt mer i plånboken än försörjningsstödet.
 
Skrivet av Dengoe 14 aug 2008 13:53
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Dengoe

Ospec medlem

Det blev lite fel i ovanstående inlägg. Ett förtydligande kan vara på sin plats.

I de projekt som drivs som "arbetsmarknadsåtgärder" med lönebidragsanställd personal tillämpas oftast minimilön enligt kollektivavtal.

Majoriteten av alla lönebidragsanställningar finns inom den "vanliga" s.k. "öppna" arbetsmarknaden och där följer man förhoppningsvis den lönenivå som finns på respektive arbetsplats.
 
Skrivet av nilome 14 aug 2008 13:57
Skriv ut Direktlänk
Avatar

nilome

Ospec medlem

Tack för alla goda råd, jag tänkte nu fixa en tid med af och gå igenom allting. Och innan det skriva ner allt jag ska ta upp med dem så att jag blir tydlig.

* Långsiktig plan - starta eget - bokhandel
* Väg dit - anställning med lönebidrag på bibliotek eller bokhandel (det är ju inte kommunalt så kanske svårare?)
* Starta-eget-kurser

Har jag glömt något?
 

< [1] 2  > »