VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* hur ska man göra för att kunna njuta av sin arbetslöshet?

Forum > Allmänt > Allmänt > hur ska man göra för att kunna njuta av sin arbetslöshet?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av Aztec 29 aug 2008 22:00
Skriv ut Direktlänk

Aztec

Ospec medlem

Jag har varit arbetslös nu ett tag jag har känt en hel del stress. stress för vad ams ska säga och sånt.
Stress för att jag är orolig för akassan.

Jag oroar mig aldelse för mycket jag vet :/ och det hindrar mig från att njuta av den stora fritiden jag har. Jag har vänner som också är arbetslös och kan inte njuta av fritiden pga att dom bara blir inaktiva och gör ingeting istället för att använda all sin fritid till saker som man borde göra.

så har ni några råd? hur löser ni det?

Skrivet av Harryupp 4 sep 2008 16:26
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Hej Aztec,
Jag känner igen detdär med känsla av stress och en känsla att bli bara mera låst i ett "limbo-läge" för att man tappar sitt kontaktnät från gamla jobbet, yrkeskunskapen man har blir inaktuell och det känns omöjligt att ta små jobb för att hålla uppe kompetensen och humöret ( för då ryker a-kassan).
Problemet med att vara arbetslös är att gränsen mellan arbetslöshet och fritid suddas ut. Det finns människor som har turen att ha jobb, som tycker att man som arbetslös inte har någon fritid utan att du skall vara på ständig jakt efter jobb.
De vet inte att som arbetslös har man verkligen "jobbet" med sig hem. Man blir ett enmans-företag som alla tider försöker göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Du ska skriva personliga brev till de arbetsgivare du söker jobb hos, du ska åka på intervjuer och personliga besök till arbetsplatser och ams och när du hackat upp "fritiden" med 10 till 15 inplanerade moment så märker du att du plötsligt inte har så mycket fritid kvar, kanske är det så att du knappt hinner ta en fika och samla dig vissa dagar.
Sedan hör det ju till saken att det känns som man mest får negativa besked i form av "tack för visat intresse-brev", jobbiga samtal med Ams-personal och ibland riktigt suger man åt sig alla negativa nyheter i media.
Jag tror att du måste ge akt på dina tankar och försöka bryta de tankebanor som är negativa. Försök ta en eller två fridagar i veckan och ha 2-3 intensiva jobbaktivitetsdagar i veckan.
Och ta en fridag med gott mod när du tycker att du har gjort bra dag i arbetssökandet eller varför inte göra detdär positiva som du annars gör på fritiden för att pigga upp dig efter en deppig dag med många nej-besked. Men var aktiv efter en fridag - låt inte en vecka gå utan något aktivt jobbsök.
Det är viktigt att bryta negativt tänk och viktigt att vara ute och träffa människor. Det är också bra att försöka börja någonting helt nytt, för inget fördriver stress och negativa tankar så bra som något som man verkligen måste vara koncentrerad för att klara.

Kämpa vidare! Hälsar 52 årig arbetslös grafiker

Skrivet av ste7fan 29 sep 2009 11:30
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Glöm detta med jobb ett tag.
Vad gör du på din fritid.

Du har just nu fantastiskt fina möjligheter att vara hockyproffs eller konstnär eller författare eller cyckelreparatör.

Arbetslöshetsförmedlingen kan hota och hålla på. De kan inte skada dig

Skit i att jobba.

Plocka lingon och ge bort till dina vänner.

Samla ett gäng och spela kort.

Gör något snällt.

Av jobb får man löss.

< [1]  >