VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* kollektivavtal

Forum > Allmänt > Allmänt > kollektivavtal

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av replicardo 9 okt 2008 13:59
Skriv ut Direktlänk

replicardo

Ospec medlem

Hej! Jag har en fråga angående kollektivavtal. Det är så att jag kanske kommer att få ett jobb nu snart.

Jobbet är som säljare i en vanlig sportbutik på heltid. Jag frågade om löner, då sa han att de har kollektivavtal och att han inte visste vad som gäller för min ålder, jag är 19 år och har ingen erfarenhet som säljare.

Man kan ju kolla på handels vad som gäller, men man måste vara medlem osv. Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig, någon som har koll på kollektivavtal inom handels.

Tack på förhand
/ Rikard

Skrivet av blueeye70 9 okt 2008 21:18
Skriv ut Direktlänk
Hej!

Kontakta Handels i din region, vart de finns finner du på www.handels.se de vet vilka löner som gäller i din ålder och vilka företag som är anslutna till dem.

Mvh blueeye70

--
Blueeye70

Skrivet av Bengt 9 okt 2008 22:55
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Mja, visst kan man alltid höra med den aktuella fackföreningen hur deras avtalade löner ligger - Men, den som anställer ska alltid kunna tala om vad lönen blir i samband med att anställningen skrivs under (om inte förr). De ska ha avtalet de också, det är ju som alla avtal ömsesidigt, d.v.s. det är inte bara fackets avtal utan även arbetsgivarens. Dessutom bestämmer arbetsgivaren lönen, om den vill kan den betala mer utöver vad avtalet anger som lägsta lön (men som ny och grön kan man förstås sällan räkna med mer).

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av blueeye70 10 okt 2008 08:46
Skriv ut Direktlänk
Hej igen!

Du kan även om du inte är medlem i Handels ringa dem och fråga. Det är alltid bra att ta reda på fakta hos respektive fackförbund innan man tackar ja eller nej till ett arbete.

Jag har alltid blivit rekommenderad att kontakta facket för att få veta ungefär var löneläget är, även om det är upp till arbetsgivaren att bestämma lönen. Facket är till för dig om du blir medlem. Eftersom du redan fått veta av arbetsgivaren att de tillämpar kollektivavtal så är det nog inga problem.

Har just kollat handels hemsida, under "ung i handels" finner du något som heter sommarjobb, där står det lite om löneläget. Då vet du iallafall lite mer om löneläget.

Lycka till!

--
Blueeye70

< [1]  >