VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Coaching ger fler jobb?

Forum > Allmänt > Allmänt > Coaching ger fler jobb?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
< [1]  >
Skrivet av Harryupp 23 feb 2009 09:25
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Både i Sverige och Finland är det senaste att "hjälpa" arbetslösa med coaching. Det skulle väl då vara bra om några arbetslösa blev anställda som jobb-coacher, men så fungerar det inte!

Att ha en mentor eller en tränare eller överhuvudtaget några andra personer som bollplank kan vara bra för vem som helst. Så länge som du kan fritt kan välja att tillämpa, eller att inte tillämpa, helt eller delvis denhär personens råd. Utan direkta påföljder för dej i AMS-systemet.

Jag vet att jag som människa inte har mindre värde fast jag råkar vara arbetslös. Men inte känner du som du direkt skulle få ett mervärde efter att ha sökt hundratals jobb och bara fått "tack för visat intresse" till svar nästan lika många gånger.

Det går inte nödvändigtvis bättre efter "coaching" att tvinga eller charma arbetsgivare till att ge dig jobb när du har långtidsarbetslöshet, ålder och låg utbildningsnivå med dagen mått mätt, emot dej. Över trettio års arbetslivserfarenhet värderas inte mycket efter ett par års arbetslöshet.

Många arbetstagare har i åratal blivit satta att konkurrera mot maskiner om jobben, och arbetsgivarna har kanske nedvärderat och felanvänt deras yrkeskunnande och underlåtit att hålla vissa yrkesgruppers kunskaper ajour, då de lätt kunnat anställa yngre arbetskraft med mera aktuell skolning.

Låga löner och taskigt bemötande skapar inga vinnartyper, lika lite som några timmars "coaching" kan åstadkomma en metamorfos som gör en desillusionerad arbetslös till en vinnare på arbetsmarknaden.

Kanske tror du det själv en vecka, men det är fortfarande samma arbetsgivare och arbetsmarknad där ute som ska finna dej anställningsbar.

Skrivet av kicsun 26 feb 2009 09:49
Skriv ut Direktlänk

kicsun

Ospec medlem

Nä, inte får man lättare jobb efter att ha haft hjälp av en coach. De enda möjligheter man har är om man råkar ha tur och ha en kompis som har företag och kanske kan tänka sig att anställa en. Eller om man har tur och prickar rätt genom att söka jobb på ett företag som inte åldersdiskriminerar utan ser kompetensen i stället.

Jag tycker - å andra sidan - att det känns bra för självförtroendet när man har lyckats komma till en intervju. Om man sedan inte lyckas ända fram så har i alla fall den ev. arbetsgivaren sett något av värde i ens ansökan. Men sen är man ju tillbaka i den "gamla vanliga" jobbsökarkvarnen igen.

--
Kicsun

Skrivet av milton 2 mar 2009 10:12
Skriv ut Direktlänk

milton

Ospec medlem

Jobbcoach till vilka jobb ???? Coaching till jobb som inte finns !!

Skrivet av kicsun 2 mar 2009 12:03
Skriv ut Direktlänk

kicsun

Ospec medlem

Vi är väl ganska så många i Sveriges avlånga land som tycker att regeringen satsar pengar på fel saker när det gäller arbetslösheten. Men vad ska vi göra åt det???

Den här regeringen ser ju inte verkligheten för vad den är och jag kan inte förstå varför man väljer att försämra för människor som av en eller annan anledning hamnar i utanförskap. Alla andra länder försöker förbättra för de drabbade men Sveriges regering försämrar i stället. Vore inte det vettigare att ett lands styrande försökte förbättre försäkringarna? Som det är nu så har Sverige lägst a-kasseersättning i skandinavien och den inbjuder inte till konsumtion precis. Läs gärna TCO:s utredning som är baserad på 8 länder i Europa som visar a-kasseförhållandena. Om vi ska fortsätta att hålla någon slags konsumtionsnivå så måste a-kassan höjas!!

Vore det inte bättre att satsa pengar på arbetsmarknadsutbildning för arbetslösa i stället för coaching?? Dom flesta lite äldre arbetslösa har inte råd att ta dyra lån för att utbilda sig då man redan har lån sedan tidigare. Vore det inte bättre att kunna förkovra sig under lågkonjunkturen med hjälp av motsvarande a-kasseersättning och dessutom bibehålla en viss konsumtionsnivå??

Bara mina tankar o idéer på "kammaren" i lågkonjunkturens förlovade land Sverige medan jag väntar på att arbetsmarknadsgurun ska gynna mej med ett jobb!

--
Kicsun

Skrivet av Dengoe 7 mar 2009 13:14
Skriv ut Direktlänk

Dengoe

Ospec medlem

måndag 23 februari 2009, kl 09:25 skrev Harryupp
"Att ha en mentor eller en tränare eller överhuvudtaget några andra personer som bollplank kan vara bra för vem som helst. Så länge som du kan fritt kan välja att tillämpa, eller att inte tillämpa, helt eller delvis denhär personens råd."

Det är just detta som skall vara kärnan i coachningsarbetet. Jag vet att coachning fungerar för de allra flesta, även på en kärv arbetsmarknad, men den måste alltid bygga på att du som arbetssökande själv sätter upp målen, får stöttning i att göra målen realiserbara, och själv har makten över processen.
Tyvärr ser jag alltför ofta att de s.k. jobb-coacherna ikläder sig rollen som guider som "vet" mer än den arbetssökande och därför alltid har rätt och de backas också ofta upp av ett system som bygger på att den som inte följer coacherna råd straffas genom ekonomiska sanktioner.

Följande tänkvärda rader skrev bloggaren BOKMALEN i sin blogg för något halvår sedan:

"Ordet "Coach" kommer via tyskan från ungerskans kosci (vagn), i sin tur bildat efter namnet på byn där vagnarna tillverkades - Kocs. Från samma håll kommer också ordet Kusk.

Så det gäller att vara noggrann när man väljer vilken kusk som skall hjälpa en att köra/styra ens egen stora vagn."

Uppdaterat: 8 mar 2009 10:44  
Skrivet av blueeye70 17 apr 2009 08:51
Skriv ut Direktlänk
Jag har gått hos en coach gick hela hösten -08 innnan jag började studera i januari i år. Jag fick hjälp att formulera ansökningsbrev till arbetsgivare. Kanonbrev blev det, men inte gav det något jobb eller ens anställningsintervju!!! Jag uppfyllde enligt annonsen de kriterier som ställdes på den sökande och fick hjälp av coachen att formulera ett "Säljande" brev. Men tyvärr gav det ingenting. Jag är snart 40, två halvvuxna barn, och alla säger att jag är i perfekt anställningsbar ålder!!! Även coachen sa samma sak. Men vad har hänt, jo jag studerar med studielån och har ingen aning om jag överhuvudtaget kommer att få jobb efter det här. Visst kunde jag ringa eller maila coachen och stöta och blöta allt mellan himmel och jord om arbetsmöjligheter men det hjälper inte. Kanske det gör med en som är helt ensam eller nybörjare som behöver hjälp att skriva CV och så vidare som den där gamla "jobb-sökar-kursen" som af ordnade på 90-talet. Det enda sätt att få jobb i dag är att man har kontakter som någon ovanstående skriver. Men om man inte har det???? Börjar bli rätt trött på arbetslösheten, visst jag studerar men på distans så jag träffar inte en människa.

--
Blueeye70

Skrivet av Arbetsmyran 23 jun 2009 12:16
Skriv ut Direktlänk

Arbetsmyran

Ospec medlem

Hej, ny här, så jag hoppar in eftersom jag själv precis har haft ett möte med en "coach" hos AF.

Jag har sökt jobb en längre tid och eftersom jag inte har rätt till a-kassa så har jag inte vänt mig till AF förrän nu. Och det var mest för att få hjälp att skriva mitt CV bättre och få struktur.

Så jag har bara haft 1 möte med en jobbsökarcoach hos AF och fått den hjälp jag behövde, att få ihop CVt. Han glömde visserligen bort mig och jag fick påminna om hjälpen han lovat mig och mötet var väl kanske inte vad jag hade hoppats på. Jag hade hoppast på en "coach" men han var nog mer av en annan sort.

Men för övrigt tycker jag att de möten jag haft med AF-personal har varit positiva. Så nu ska jag bara få ihop CVt som känns som ett berg att bestiga. Sen så.

/Arbetsmyran

--
En kvinna i mina bästa år, junior och senior i samma paket. Söker IT-jobb.

Skrivet av anders_g 11 aug 2009 13:14
Skriv ut Direktlänk

anders_g

Ospec medlem

Hej,

Jag fick hjälp av en coach på ett företag i Stockholm som heter mindatlas. Det var en ung kille som studerat på Handelshögskolan i Stockholm och var väldigt trevlig, lyhörd och hjälpsam. Han hjälpte mig med att skriva CV, presentationsbrev, intervjuteknik samt att marknadsföra mig själv.

Tack vare sitt nätverk har han satt mig i kontakt med potentiella arbetsgivare och jag känner att han verkligen vill hjälpa mig att finna ett jobb.

Jag antar att frågan gällande jobbcoacher är subjektiv och beroende på coachen. Vissa är omtänksamma och värnar om ens bästa andra ser en som en inkomstkälla.

Personligen rekommenderar jag coaching starktt.

Anders
Uppdaterat: 11 aug 2009 15:15  
Skrivet av Harryupp 7 dec 2012 18:07
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Nu är det då bekräftat att jobb-coachning inte gett den effekt som Moderatmupparna trodde att den skulle göra.

http://www.dn.se/ekonomi/begransad-effekt-av-regeringens-jobbcoachning

"Ungefär 273.000 arbetssökande deltog 2009–2011 i jobbcoachning till en kostnad av cirka 2,6 miljarder kronor." skriver DN.

Helt värdelös har inte coachningen varit. 7 av 10 har upplevt att de haft viss nytta av den, och vissa säger att den förkortat arbetslöshetstiden med 2 till 10 veckor för dom som har fått jobb.

"Coachningen har inte hjälpt män, de som varit arbetslösa länge eller deltagare över 50 år, enligt IFAU." skriver DN.

Visserligen hade 2,6 miljarder delat på 273 tusen bara gett ca 9500 spänn per man. Nu har däremot 273 jobb-coacher kunnat kvittera ut 24 månadslöner á 396825 spänn (i realiteten kanske 23000 i handen), så några har inte gått lottlösa ur projektet.

Varför kasta pärlor alternativt pengar åt svinen när man kan håva in dom själv?

< [1]  >