VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Hur sparkas folk i Sverige?

Forum > Allmänt > Allmänt > Hur sparkas folk i Sverige?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 1 av 1.
< [1]  >
Skrivet av Harryupp 16 jul 2009 22:14
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Jag har förundrat mej över de dubbla budskap som jag får av den finska arbetsmarknaden och de finska politikerna och tjänstemännen.

Det har funnits strävanden från finska myndigheterna att förlänga tiden som folk arbetar så att man premierar folk med högre pensionspoäng för ett eller två extraår efter den lagenliga pensionsåldern.

Samtidigt har finska företag nu i säkert 5 - 10 års tid sparkat äldre arbetstagare i 45 - 57 års ålder med hänvisning till "ekonomiska och produktionella orsaker".

Intresset för mej som är 50+ hos den finska arbetsmarknaden är inte stort, trots språkkunskaper, datavana och 33 års arbetslivserfarenhet. Inte ens till tidsbundna anställningar eller vikariat duger jag! För mej det blir ett glapp på ca fyra år innan jag kan hamna i det såkallade "pensionsröret" vid 57 års ålder.

Fram till dess är det då tänkt att jag ska leva på ca 5000 kr/månad netto grunddagpeng, min frus lön samt på att sälja av eventuella tillgångar tills jag blir medellös och kan söka socialbidrag och hyresbidrag.

Dessutom finns det en stor grupp ungdomar också i Finland som inte kommer in på arbetsmarknaden på ett bra sätt, trots att företagen sparkar äldre arbetskraft. För större företag kostar det lite att göra sig av med den äldre arbetskraften, medan de mindre företagen inte behöver stå för några kostnader vid uppsägningarna. Man hänvisar kallt till arbetslöshetsförsäkringen på 500 dagar, medan större företag måste ge en bättre avgångsuppgörelse till dem som sägs upp.

Det finns uträkningar på att det ska sparkas fyra äldre arbetstagare förrän det eventuellt anställs en ny arbetstagare. Chansen är också stor att den arbetsplatsen uppstår i ett annat företag eller utomlands.

Samtidigt som jobb försvinner och många känner sig utskuffade i kylan går det jättebra för vissa samhällsskikt, så bra att de inte riktigt tror på att det är snart 10 % av landets befolkning som är utan jobb och långtidsarbetslösa.

Sakta börjar det också klarna för politiker och tjänstemän att här är det nu flera hundratusen äldre människor som också kommer att kosta samhället en massa pengar, trots att deras arbetspension sjunker som en sten av några år på grunddagpeng.

Det måste ju vara nåt fel på dom som hamnat ut i kylan. Dålig arbetsmoral, för högt betalda, mycket sjukfrånvaro, icke socialt kompetenta, slarvat med att bygga upp bra nätverk, underlåtit att utbilda sig eller fel eller låg utbildning är skäl som de som just nu solar sig i karriärsracet vill ange till att somliga får varsel eller sägs upp.

Det har funnits omställningsskydd och AMS-utbildningar som sett rätt bra ut på pappret, men det har visat sig vara lika svårt att fixa praktikplats som arbetsplats hos arbetsgivarna.

Hur ser ni här på detta forum på det som sker i Sverige? Liknar det skeendet i Finland?

< [1]  >