VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Så mycket kunskap det finns

Forum > Allmänt > Allmänt > Så mycket kunskap det finns

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av A_Er 19 aug 2009 12:00
Skriv ut Direktlänk

A_Er

Ospec medlem

Det är märkligt att det finns arbetslöshet, när det finns så mycket vi kan göra. Ett problem är att man inte får göra något för då passar man inte i de ramar som finns uppsatta på hur man skall göra när man är mellan två jobb.

Det som egentligen är förvånande är att alla som är mellan två jobb inte samlas och gör något ihop som kan ge jobb på sikt. Det finns massor som är ogjort och nya idéer kommer varje dag. Själv har jag 10-15 på hyllan men saknar något bollplank eller någon som kan vara med. Visst man kan gå till Almi, nyföretagare mm men då skall det till affärsplaner, finansiering, produktionslokaler, bokföring (jag kan räkna upp massor av saker som är ett måste).

Internet är väl bra men lite för publikt, en bra idé på nätet och det finns många som vill vara med som kanske har bättre förutsättningar än jag, just nu.

Och detta med ålder, idag vill man anställa säljare som nyss har slutat skolan och har 5-10 år erfarenhet. En säljare över 40 år får inget jobb, normalt sett har man 20-30 år kvar på marknaden och all denna erfarenhet som inte utnyttjas.

Hur kommer vi vidare?

/Anders

Skrivet av blueeye70 24 aug 2009 13:31
Skriv ut Direktlänk
Hej Anders!!

Det sista stycket du skriver om anställa ngn runt 40 stämmer sååå väl. Själv är jag 39 och har många år i ryggen inom handel men jag får inget där och har gett upp det ända sen jag fyllde 30. Det är för att vi är fullbetalda som vi inte är intressanta längre, helt enkelt för dyra. Även om vi blir kvar längre än ungdomar så är vi iallafall för dyra. De byter hellre personal än anställer redan kompetent och kunnig.

Jag håller också med i ditt resonemang ang att samla arbetslösa för aktiviteter, ja inte sådana som bara är till för statistiken utan vettiga, t ex kurser i språk, fotografering eller andra lite roligare saker, sådant som fanns på 90-talet när det var djup lågkonjunktur senast. Jobbsökar kurser för ungdomar som aldrig sökt jobb tidigare.

Men över lag måste inställningen till arbetslösa ändras. Vi är inte något som katten släpat in.

--
Blueeye70

Skrivet av Harryupp 25 aug 2009 07:28
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Hej Anders,
Du har rätt, när man blivit utskickad "i kylan" är det mycket som man inte kan göra för att inte helt sabba ut sig från det "officiella trygghetssystemet".

Jag känner mej bakbunden av systemet i frågan om att kunna utnyttja alla möjligheter att hitta på en ny födkrok.

Trots att även företagarna medger att många bra företagsideér har startats upp "vid sidan av" under något år innan de börjat ge så mycket intäkter att de bär sig, så förutsätts arbetslösa kasta sig ut i eget företagande på vinna eller försvinna basis, ofta med sämre stöd och villkor än de som arbetar eller redan har ett fretag som de lever bra på.

AMS känner inte till några bisysslor. Det slutar med att du betalar för att du har jobbat och anmält det till AMS.

Stiftas det om några speciella "förmåner" som bara ska gälla arbetslösa så har snart heltidsanställda och företagen fått samma förmåner,för inte kan man diskriminera dem.

Det skulle väl vara att börja bojkotta alla företag som åldersdiskriminerar och starta upp "40+ enterprises" för att ge oss med "kort datum" jobb, bra service och valuta för pengarna.

Skrivet av ste7fan 29 sep 2009 10:43
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Du kan gärna berätta lite mer om dina ide´er för oss.

Så hemliga är de väl inte.

Alltid kan vi tjäna pengar ihop om så skulle vara.

< [1]  >