VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* jobbcoaching

Forum > Allmänt > Allmänt > jobbcoaching

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av jojjan 1 sep 2009 22:05
Skriv ut Direktlänk

jojjan

Ospec medlem

Äntligen sker det något positivt för oss arbetslösa. Vi blir erbjudna en personlig jobbcoach hos Arbetsförmedlingen. Det finns ganska många aktörer att välja mellan, fått ett tips om ett företag...

Kram Jojjan

Edit av admin: På grund av det stora intresset från flera jobbcoach-företag att få gratis exponering här måste vi undvika de företagsnamnen i öppna forumet (så länge vi inte kan göra en komplett lista). Istället kan vi ta diskussionen om namngivna jobbcoach-företag i forum "Medlemsdiskussioner", där kan vi tillåta det.
Uppdaterat: 1 sep 2009 22:54  
Skrivet av ste7fan 30 sep 2009 00:23
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

coaching är skit.
Låta lura sig av vägledning till jobb som inte finns
Lycksökare kan hålla sig till aktier.

Skrivet av Bengt 30 sep 2009 10:27
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

ste7fan, enligt våra regler ska kritik vara konstruktiv. Det kanske inte alltid är så lätt att vara konstruktiv i sin kritik då man är missnöjd och frustrerad, men ditt inlägg 30 sep 2009 00:23 är för dåligt. Det innehåller inte ens försök till att säga vad som borde göras istället. Skärpning nu.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av ste7fan 30 sep 2009 21:49
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Kära Bengt.
Skärpt är jag så det räcker.

I den gamla tiden brukade staten låna pengar till att låta den offentliga sektorn när det var kärva tider.

Det var trygga anställningar med liten lön.

I den nya tiden låter Fader Staten anställa coacher.
Coacherna tvångscoachar arbetslösa på arbetsförmedlingens vuxendagis.

Man tvingas in i en mental arbetslöshet.
Man tvingas identifiera sig som arbetslös.
Man sitter och mår dåligt för att ge coachen hans levebröd.
Men inget jobb uppstår för det.
Pröva själv.
Men ta det försiktigt. Man kan behöva supa efteråt.

Däremot har Af gjort försök med uppsökande verksamhet hos företag med väldigt gott resultat.
Men de försöken ligger nu mer i träda.

Högaktningsfullt Stefan W
Uppdaterat: 30 sep 2009 21:54  
Skrivet av Bengt 30 sep 2009 22:45
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Politiska åsikter om jobbpolitik, från vänster till höger, är det tillåtet att skriva om här. Det är inte det min kritik mot ditt sätt att skriva gäller.
Det är just detta med konstruktivitet. För att kritik ska vara meningsfull behöver den vara konstruktiv. Sedan är det också det att man ska undvika att kränka enskilda människor, även om man är kritisk till ett system.
Du ger själv exempel på lite konstruktivitet här, som detta att du anser att mer pengar borde ges till offentlig sektor för att anställa fler där. Dock bör du tänka på att den som nu har jobbcoach till yrke också är en människa. Att kritisera regeringen och arbetsförmedlingen är en sak, om man går ner på personer kan det dock bli till kränkningar. Du uttrycker dig som att du anser att varje människa som är jobbcoach är en värdelös lycksökare. Jag är fullständigt övertygat om att det skiljer mycket mellan olika jobbcoacher beroende på person. Du borde uttrycka dig mer nyanserat. Du är ju skärpt, säger du, då ska du väl kunna klara av det.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av ste7fan 3 okt 2009 14:53
Skriv ut Direktlänk

ste7fan

Ospec medlem

Vi kan utbilda varenda människa i detta land att skriva ansökningar.
Jag skulle kunna tänka mig både kurser i psykologi och komunikation.
En kurs för skribenter.
Kurs i mera självkänsla.
Kurs för coacher.

Allt detta skulle kunna fylla högskolor i landet med en kader välutbildade arbetslösa som inte får arbete därför att inga arbeten uppstå av detta ,endast fler och bättre formulerade ansökningar som kan kastas i allt större papperskorgar av den miskande skara administratörer som ombesörjer nyanställningar hos sveriges arbetsgivare.

Att staten ,inte de arbetslösa, satsar pengar i sådan ,inte bara av mig, kritiserad veksamhet drar till sig oseriös verksamhet.
Bara det att staten inte ställt upp ordentliga kriterier för vad en coach är ...
Eller den ovetenskapliga NLP-coachningsmetoden.
Samt det faktum att jag aldrig hört någon från vare sig AMS eller regeringen eller arbetsgivarhåll eller LO-förbunden ta detta coach i försvar.

Min kritik kvarståt.

< [1]  >