Hej alla med arbetslösa!!
Känner att jag måste skriva av mig lite frustrationer över det här med att söka jobb och att vara arbetslös.
Nu har jag varit arbetslös i ett år, dock med uppehåll i 20 veckor då jag studerade. Jag är nu färdig ekonomiassistent/administratör och känner att nu j....är jag taggad för arbetsmarknaden. Ha! det trodde jag ja, icke sa nicke. Jag söker och jag söker de tjänster som finns och som inte kräver högskoleutbildning men får hela tiden "vi har gått vidare med andra sökande". Nu har jag hamnat i ett läge där jag inte har yrkeserfarenhet trots arbetslivserfarenhet på 20 år inom serviceyrke. Men hur i hela friden ska jag kunna får yrkeserfarenheten om jag aldrig får jobba med det?
Jag har arbetat i 15 år inom handeln. Där får jag inget jobb för jag är för "gammal", Jag är 39 år. Ja tro mig, jag är för gammal för handelsbranschen och jag vet vad det beror på; Jag är för dyr, jag kan mina rätt/skyldigheter och man kan inte köra med mig på samma sätt som med ungdomar (ta inte illa upp men så är det). Snacka om moment 22 läge.
Nej nu är jag både frustrerad, tappar sugen, deppig osv som man lätt blir i denna situation. Min familj försöker peppa men som läget är nu så är det inte pepping jag behöver, det är ett jobb. Det sägs att det är svårt för ungdomarna att komma ut på arbetsmarknaden och det vet jag för jag har en nybakad student här hemma som också är arbetslös, det jag vill säga är att det är precis lika svårt för mig på 39 år och lågutbildad. Men möjligheten och orken att plugga på högskolan finns inte för min del.
Hoppas det löser sig för er andra framöver, det gör det säkert för mig med, men just nu känns det lite hopplöst.
--
Blueeye70