Känner igen fenomenet från mitt eget område. Helt omöjligt att få in en fot. Har få kontakter ute på företagen, mina tidigare arbetsplatser har antingen gått kk, lagt ner verksamheten eller flyttat verksamheten. Har gått enklare ingenjörsutbildning där jag satsat 100.000-tals kronor och en massa energi på, men det ger inga jobb.....
Dessa utbildningar var jättebra, man stärker sin konkurrensförmåga sa man då jag började, det snabbaste sättet att komma in på arbetsmarknaden, sa man också...
Sedan lade ett par företag inom pappersbranchen ner verksamheten i området,(ett bilföretag brottas med överlevnadsproblem....gissa vilket....), men det startades företagsparker och nya företag etablerades. Men vem sitter där och är personalrekryterare?....jo där sitter fackliga förtroendemän från nedlagda pappersbruk och sköter rekryteringen (hur har det gått till???)....vem tror ni man anställer....
Helt plötsligt är det inte så noga med utbildning och formell kompetens längre....
Kompetensen att "ha arbetat på bruket", "har gått en kurs i hydraulik i brukets regi", "är bra på att skruva",.... !??, är bättre att ha i bagaget...... (kanske även att vara rätt partimedlem också är ett bra bagage att bära på, troligt, men svårt att bevisa)
Man häpnar...........!!!!!