VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* meningslösa åtgärder

Forum > Allmänt > Allmänt > meningslösa åtgärder

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 1 av 1.
< [1]  >
Skrivet av karix 29 maj 2010 16:28
Skriv ut Direktlänk

karix

Arbetssökande

Jag upplever många av de åtgärder som man får delta i som meningslösa, vare sig det gäller praktik eller CV-skrivning m.m.

Har en idé hur praktiken skulle kunna fungera bättre.

Som det är idag så får man som praktikant inte ta ordinarie arbetsuppgifter på det sättet blir praktiken mindre värd både för praktikant som arbetsgivare.

Min tanke/idé går ut på att praktiken ska betraktas som ett riktigt jobb genom att arbetsgivare får använda dig som en fullvärdig medarbetare men med villkor att han fyller upp glappet mellan a-kassa till ordinarie lön och att detta arbete också då blir a-kassegrundande.

På detta sätt får praktikanten nytta av praktiken, något värt att ta med i CV:et !
Arbetsgivaren får en person som gör ett verkligt jobb inte ett konstruerat och att efter exempelvis max 6 månader är det lättare att låta samma person bli fullständig medarbetare utan a-kassa i botten.

Staten förlorar ju inget då personer redan har ersättning ...

Jag kan inte se att någon part förlorar på denna idé !

Kanske har jag missat något fakta någonstans på vägen, men det upptäcker ni säkert i såfall.

Ena nackdelen kan ju tänkas vara att arbetsgivaren utnyttjar systemet men det gör dom ju redan idag.

< [1]  >