VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Vänd på ALLA "stenar"

Forum > Allmänt > Allmänt > Vänd på ALLA "stenar"

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
< [1]  >
Skrivet av Sigvard 21 jul 2010 21:13
Skriv ut Direktlänk
Hej!
Som det ser ut nu är jag väl inte längre kvalificerad att vara kvar som medlem i VMJ. Nej då, jag har inte misskött mig här på sidan. Det är bara det att att jag har fått jobb!

Låt mig berätta hur. När jag blev av med förra jobbet kändes det naturligt att söka liknande jobb. Det visade sig vara enklare sagt än gjort. Jag har tappat räkningen för länge sedan på alla jobb inom mitt område (lager/godshantering) som jag sökt.

Lösningen i mitt fall var att tänka om helt och hållet. Svaret blev politiskt arbete. Det började med en halvtid som politisk sekreterare. I dag har jag en heltid som valarbetare, som visserligen av förklarliga skäl går ut sista september.

Men själva grejen är att lära sig tänka i helt nya banor. Fastna inte i traditioner som: "I vår släkt har alla varit lokförare i många generationer". Som rubriken säger: Våga testa det som kanske inte är alldeles uppenbart eller självklart.

Till sist vill jag önska dig lycka till i ditt jobbsökande. Om jag som som är 62 fyllda kan få ett jobb, så kan du också greja det.

M.v.h. Sigvard Blixt, moderator VMJ.

--
Närking med glimten i ögat

Skrivet av Bengt 21 jul 2010 21:37
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

onsdag 21 juli 2010, kl 21:13 skrev Sigvard
Hej!
Som det ser ut nu är jag väl inte längre kvalificerad att vara kvar som medlem i VMJ ... jag har fått jobb!

Grattis till jobbet, Sigvard.

Ett förtydligande angående medlemskapet här på VMJ:
Det går utmärkt bra att fortsätta som medlem av VMJ även då man har fått jobb!
Gå in i "Inställningar" och ändra medlemstyp bara, det blir då alternativet "Inget av detta" (om ni inte har startat eget företag).
Anledningarna att vara kvar kan vara flera:
1. Du kan vara ett stöd för andra jobbsökande.
2. Du kan upprätthålla PM-kontakter inom VMJ som du kanske har.
3. Ofta får man ju ett tillfälligt jobb eller provanställning, du kan behöva VMJ snart igen och då rekommenderar vi att man har kvar sitt medlemskap.
4. Att söka jobb är ju inte bara förbehållet dem som är arbetslösa, det kan finnas flera anledningar att fortsätta med det även om har fått en anställning.

I fall man söker jobb ska medlemstypen vara "Arbetssökande", även i det fall som man har en anställning för tillfället. Den medlemstypen är alltså inte enbart för den som är formellt arbetslös.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
Uppdaterat: 21 jul 2010 21:41  
Skrivet av Sigvard 23 jul 2010 22:10
Skriv ut Direktlänk
Hej Bengt!

Inledningsraderna i tråden var väl inte allt för allvarligt menade. Jag väljer tills vidare att stå kvar som arbetssökande.

Valresultatet är förstås en avgörande faktor för min eventuella framtida politiska karriär.

Om det går bra har jag jobb i 4 år och kan sedan, med lite "övertid" tillgodo, dra mig tillbaka som pensionär!

--

Skrivet av Mariann48 31 jul 2010 09:48
Skriv ut Direktlänk

Mariann48

Arbetssökande

Grattis till jobbet. Blev glad för din skull. Även jag är 62 år och mellan två jobb. Att någon lyckas vid vår ålder ger hopp.
Hälsningar Mariann

Skrivet av osklan 6 okt 2010 11:28
Skriv ut Direktlänk

osklan

Ospec medlem

grattis och hur gick det nu i och med detta omtumlande val? blev det dina 4 år och sedan en pension :)

Skrivet av Sigvard 23 okt 2010 17:39
Skriv ut Direktlänk
Jag är nöjd med valresultatet. Vi (SD) fick in 4 mandat vardera i Örebro kommunfullmäktige och Örebro läns landsting. I praktiken innebär det 4 halvtidstjänster, varav jag har chans på 1, nämligen som politisk sekreterare i kommunen.

Utöver detta tillkommer sammanträdesarvode för mina ersättareplatser i kommun- och landstingsfullmäktige. Vidare finns möjlighet till arvoderade nämndeplatser i tingsrätt, förvaltningsrätt (tidigare länsrätt). För att inte nämna social- skol- tekniska- fastighets-...

Den arbetstid jag inte kan täcka upp ersätts av aktivitetsstöd från jobb & utvecklingsgarantin!!! Det som fortfarande är lite oklart i skrivande stund är den slutliga fördelningen av tjänster och nämndeplatser.

På det hela taget ser dock min framtid tämligen ljus och angenäm ut. Det man måste ha klart för sig är att den här typen av tjänster och uppdrag är undantagna från de regler och villkor som vanligen gäller för arbetsmarknaden.

Glöm bort LAS, turordningsregler, reglerad arbetstid, löneförhandlingar m.m. Man tar tjänsten som den är. Och man får gå hem när det som måste göras för dagen är klart.

--

Skrivet av Sigvard 29 mar 2011 19:13
Skriv ut Direktlänk
onsdag 6 oktober 2010, kl 11:28 skrev osklan
grattis och hur gick det nu i och med detta omtumlande val? blev det dina 4 år och sedan en pension :)

Både ja och nej! Ja, Det blev 80% tjänst i stället för 50. Men efter ett överklagande har valnämnden beslutat att det skall göras ett omval i valkretsen Örebro nordöstra. Detta äger rum 15/5. Samtliga 8 partier måste således starta upp en ny valkampanj, låt vara i mindre skala än förra gången...

Nej, jag vet inte hur omvalet påverkar min situation. Skulle vi förlora ett eller flera mandat i kommunfullmäktige (i dag fyra) så minskar med automatik de politiska tjänster vi blivit tilldelade. Med lite oflyt skulle det kunna bli hela eller delar av min nuvarande tjänst som "ryker". Om vi behåller våra mandat eller rentav ökar med ett eller flera så är det lugnt!

M.v.h. Sigvard.

--

< [1]  >