VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Ger praktik något?

Forum > Allmänt > Allmänt > Ger praktik något?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av bernese 22 jul 2010 00:18
Skriv ut Direktlänk

bernese

Arbetssökande

Är "egentligen" arbetslös men läser nu under sommaren lite sommarkurser på distans och tar studielån. Jag har en högskole-examen uttagen men inom ett lite "udda" område som är svårt att få jobb inom. Förra hösten och alltså nu i somras har jag läst kurser igen för att göra något och för att återuppliva minnet lite. I våras var det tal om att jag skulle ut på arbetspraktik. Jag har pratat med en arbetsgivare och det är nu ok för dem att jag börjar en praktik till hösten när jag läst sommarkurserna. Men det kunde AF inte lova så jag vet inte hur det blir med den saken.
Nu funderar jag på om jag ska läsa ytterligare kurser till hösten eller om jag ska försöka mig på praktiken. Jag har kommit in på kurser till hösten också och en av dem är till nytta för mig som det känns. Känner mig ganska tveksam till praktik egentligen. Har småbarn och det blir ju heltid på dagis med extra barnomsorgstaxa mm mm. När man har en anställning kan man ju förhandla om tider, har rätt att gå ner till 75% osv. Som praktikant kan man inte påverka! Har ni erfarenhet av praktik och gav den er något? Jobb, kontakter osv?

Skrivet av Sigvard 23 jul 2010 22:40
Skriv ut Direktlänk
Det är nog generellt så att en utbildning med praktik smäller betydligt högre än en utan. Det gäller de flesta yrken.

Min äldste son är utbildad kock. Men utan den (betalda) praktik han just nu genomgår, skulle han få nöja sig med ett underbetalt jobb som mat-"tant" på någon skolbespisning.

Ta en ordentlig funderare på detta. Läs för övrigt gärna min tråd ang. att vända på ALLA "stenar".

M.v.h.

--
Närking med glimten i ögat

Skrivet av bernese 25 jul 2010 23:52
Skriv ut Direktlänk

bernese

Arbetssökande

Jo det är klart att i så praktiska utbildningar som till kock är det nästan en själklarhet. Men den praktik som ev är aktuell för mig är på gränsen till mitt utbildningsområde och inte alls så självklar som en kock-praktik. Så min fråga gäller nog mer om det generellt ger någon med praktik. Någon som har erfarenhet av att gå på arbetspraktik från arbetsförmedlingen och sedan få jobb?

< [1]  >