VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Vem är skyldig till utanförskapet

Forum > Allmänt > Allmänt > Vem är skyldig till utanförskapet

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
< [1]  >
Skrivet av tonkan 18 okt 2010 09:53
Skriv ut Direktlänk

tonkan

Arbetssökande

Hej
Jag är arbetslös sen ca. ett år tillbaka, och har samma förnedrande känsla över mig som många uttrycker här. Inte för att jag är arbetslös, utan för hur jag blir behandlad. Jag skrev ett inlägg på newsmill för ett tag hänvisar till den länken och vill gärna höra reaktioner.

Edit av admin: Länk raderad. Generellt gäller att det som behöver skrivas ska skrivas här, inte skrivas på andra ställen och länkas till. Forumet får inte utnyttjas som någon form av länkarkiv. En egen länk får dock läggas i medlemsinfon.
Uppdaterat: 18 okt 2010 11:23  
Skrivet av tonkan 19 okt 2010 14:53
Skriv ut Direktlänk

tonkan

Arbetssökande

Admin ville inte ha nått länkarkiv så här kommer mitt inlägg på newsmill i sin helhet.

"Hyckleriet om orsaken till de arbetslösas utanförskap och påstådda psykiska ohälsa"

Jag är arbetslös.
Jag har inte orsakat min arbetslöshet, utan fick gå pga arbetsbrist.

Jag var anställd i ett personaluthyrningsföretag i Norge, där ingen kan stava till ordet anställningstrygghet. Pga korta kontrakt och smarta skrivningar i kontrakten så kan företaget be mig gå samma dag som jag får besked om uppsägning. Tex. fick jag fyra olika kontrakt på samma arbetsuppdrag under en fyra månaders period.

Att jag som anställd i ett Personaluthyrningsföretag blir behandlad som en förbrukningsvara utan värdighet är i sig knäckande. Att sedan som arbetslös behöva utstå det hån det innebär, att indirekt bli straffad för att jag har fått sparken, knäcker självkänslan ytterligare.

Jag tog jobbet i Norge pga arbetsbrist i Sverige. I stället för att vara arbetslös så lämnade jag min familj veckovis, för att jobba skift i Norge. Jag jobbade 12tim/dag i 12dagar, sedan ledig 9dagar. (varav två dagar under ledigheten var resdagar). Efter varje 12 dagars period, levde jag, och mina kolegor i ovisshet om det skulle bli mer jobb. Men jag tog jobbet för att jag var hotad att bli utan arbetslöshetsersättning, och jag tycker inte det är roligt att vara i beroende ställning. Jag vill förtjäna mina pengar. Hur jag känner och ser på vilket sätt man ska förtjäna sina pengar är en annan fråga.

Oavsett mitt förhållande till arbete, så mår jag inte dåligt av att vara Arbetslös. Det är synen på mig, och hanteringen av mig som får mig att må dåligt. Arbetslinjens företrädare med Reinfeldt som härförare, har vid flera tillfällen utryckt att Arbetslinjen är till för den arbetslöses bästa. Att jag som arbetslös mår dåligt av utanförskapet?
Jag mådde mycket sämre att arbeta för uthyrningsföretaget. Att ständigt leva under hotet att få gå på dagen. Bli hunsad i ett hirarkisystem som liknar 1800-tal, där arbetsledare härskade med skrämsel. Aldrig kunna planera semester. En ojämn och osäker inkomst som gör det omöjligt att få ett lånelöfte hos någon bank. Leva med vetskapen, att trots en något högre lön än i Sverige, blir den i praktiken lägre pga att om jag blir arbetslös så ska den täcka minst 4månaders handläggningstid för A-kassan. (Om inte firman ringer och ber mig sätta mig i bilen och åka på jobb samma dag)

Kan ni sen föreställa er den sociala situationen med familjen som uppstår under dessa förhållanden?

-Jag mår inte dåligt av att vara arbetslös.
-Arbetslösheten får inte mig att känna utanförskap.
-Det som får mig att må dåligt och det som knäcker självkänslan är

-Att hamna i en beroende ställning dvs bli livegen.
-Att bli sedd som lat och bidragsfuskare.
-Att pga av byråkratisk hantering riskera att hamna i ekonomisk ruin.

-Att tvingas förnedras av att verkligen brinna för att få utarbeta en handlingsplan tillsammans med handläggaren, och att sen förstå att det utarbetandet är liktydigt med att acceptera det som handläggaren bestämmer utifrån direktiv som Han/Hon inte kan ta ansvar för.

-Att inte mina önskemål tas till vara hos arbetsförmedlingen.

För att ingen ska tro att önskemålen handlade om en Personlig utvecklingsvecka på seychellerna eller betald stuntmanutbildning i USA. Vill jag tydliggöra att det handlade om kompetenshöjning inom mitt yrke med väl underbyggda argument om hur detta skulle kunna öka mina möjligheter till en anställning. Den utbildningen skulle kosta Arbetsförmedlingen Ca 6000Kr. Jag lovade att själv stå för resa och boende. Jag visade också på obligatoriska säkerhetskurser för mitt jobb som jag betalat själv (Ca 25000Kr). Ställ detta i relation till att i det län jag bor har Af betalat ut 5000.000Kr! för Cocher som gett sex arbetstillfällen.

Vad vet ni som kräver tuffare tag mot mig som är arbetslös om vad som är det bästa för mig?

Det är inte arbetslösheten som ger mig ohälsa Det är hur jag som Människa blir hanterad av alla inblandade myndigheter och synen på mig. Har det tillkommit fler jobb och gjort det lättare för mig att bli anställd pga att handläggningstiden för min rätt till A-kassersättning har tagit Ca 4månader, och pågår fortfarande?

Till Fredrik Reinfelt (och alla andra) som går i spetsen för den sk arbetslinjen vill jag bara säga. Det är ett fritt och demokratiskt land vi lever i. Ni kan utarbeta vilken plan ni vill för hur vi bäst klarar försörjningen i Sverige, men jag ber er. Sluta Hyckla! Kalla saker vid sitt rätta namn!

Säg inte att ni sänker A-kasseersättning för att jag jag ska komma ur utanförskap och Psykisk ohälsa. eller för att det är synd om mig. Säg inte att arbetspraktiken är en väg in i arbete när den utnyttjas som billig arbetskraft. Påstå aldrig att jag behöver en coach som arbetsförmedlingen utser för att jag ska få jobb som inte finns. Påstå aldrig att uthyrningsföretag bara är till för att utnytjas vid ordertoppar. När det utnytjas för att slippa stå för anställningstrygghet.

Följande är vad arbetslinjen betyder:

Ni era latmaskar ska göra rätt för er! Ni skall icke driva omkring, slöa till, eller göra sysslor i ert eget hem på skattebetalarnas bekostnad. Ni skall banne mig ställa upp på företagarnas sida, visa er från den goda sidan. Ni kan inte kräva lön av företagen. Ni får ju en betald utbildning. Nöj er med det för mer är ni inte värda.

När vi nu ser Arbetslinjen i klartext blir följdfrågorna.

Ger detta fler jobb?
Stärker det min position på arbetsmarknaden?
Ger det mig självkänsla och energi att aktivt söka arbete?
Ger det mig respepkt och värdighet som människa?
Kommer ni åt bidragsfuskarna?

Skrivet av JJ_Devel 20 okt 2010 12:33
Skriv ut Direktlänk

JJ_Devel

Arbetssökande

Förbannat bra skrivet, framför allt detta med regeringens hyckleri på slutet!

--
Det är varje förbannade människas plikt att bli ett original ...

< [1]  >