Det har nu gått nästan två år sedan jag startade den här tråden och min situation har inte blivit bättre.
Jag har följt Dettans råd att "slå näven i bordet". Det har inte fungerat. Jag har haft fyra (!) olika handläggare bara under 2013 (en av dem hann jag inte ens träffa personligen innan han blev utbytt). Jag har fått en av handläggarna (för övrigt ett intressant faktum att de numera inte kallar sig för arbetsförmedlare utan handläggare ...) att erkänna att hon gör ett dåligt jobb, med påpekandet att det inte är min sak att korrigera det.
Nähä, vad ska jag göra då? Klaga hos chefen? Det har jag gjort, både hos sektionschefen och kontorschefen som båda två är lika hjärntvättade, nonchalanta och de bara håller sina medarbetare om ryggen medan jag straffas med "automatiska" meddelanden till a-kassan att jag inte söker jobb aktivt etc.
Sektionschefen höll t ex på med några befängda hårklyverier när jag under en månad hade arbetat 19 dagar och därför inte sökt mer än 1 jobb under den perioden. Det var inte godkänt enligt sektionschefen: "för normal genomsnittlig arbetstid under en månad är 21 dagar" (!)
Han har sagt rakt ut att jag inte ska ta några kortare projektanställningar för att jag då kan missa ett "riktigt" jobb. Jaha, och hur ska jag då försörja mig?
Jag har gått vidare uppåt i kedjan och försökt kontakta Mattias Buvari "marknadschef för Arbetsförmedlingen i Skåne och Blekinge" (utan framgång). Jag har pratat med Pia Gustavsson, chef Arbetsmarknadsområde Malmö - hon lyssnade med ett halvt öra och lovade återkomma (det har hon inte gjort).
Jag har gjort JO-anmälningar och polisanmälningar om tjänstefel, men inte har det hjälpt. Framförallt är det hopplöst när det handlar om muntliga överenskommelser. Då står ord mot ord, och en ljugande tjänsteman på arbetsförmedlingen är alltid mest trovärdig ...
Det verkar för övrigt vara en medveten strategi från förmedlingens sida att så mycket som möjligt ska avhandlas muntligt, så att det i efterhand inte finns några bevis på vad som sagts.
Detta har lett till att jag spelar in alla telefonsamtal med de lurifaxarna och att jag alltid filmar alla personliga möten. Faktiskt ganska effektivt, för då vi vill de plötsligt inte ta det muntligt längre, om de gör det, så har bevis på vad som sagts.
Hanteringen av alla ljud- och filmfiler, allt byråkratiskt tjafs och arbetsförmedlingens oförmåga att sköta sitt uppdrag på ett åtminstone någorlunda acceptabelt sätt, tar otroligt mycket tid - tid som man skulle kunna använda till att söka jobb ...
Alla Sveriges skattebetalare som är med och finansierar eländet, borde protestera i samma stil som de franska bönderna brukar göra: skattebetalarna borde köra fram och dumpa ett rejält lass gödsel fram dörren vid varje arbetsförmedling - för snacka om skitmyndighet!