VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* juristhjälp mot arbetsförmedlingen

Forum > Allmänt > Allmänt > juristhjälp mot arbetsförmedlingen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
< [1]  >
Skrivet av Kritisk 9 feb 2011 03:32
Skriv ut Direktlänk

Kritisk

Arbetssökande

Definitionsmässigt har jag varit arbetslös sedan sommaren 2000, vilket känns lite märkligt eftersom jag i realiteten kontinuerligt hela tiden har olika begränsade projektanställningar och däremellan är hänvisad till arbetsförmedlingen, som jag för övrigt måste vara anmäld hos för att inte förlora min sjukförsäkring (annars hade jag nog bett AF ta sig i ...)

Under åren som gått har de mest märkliga saker hänt: jag blir avanmäld på oklara grunder utan att själv få kännedom om det, handlingar jag skickat in slarvas bort, AF möter mina skriftliga frågor med ompakt tystnad, vägrar helt enkelt att svara etc etc.
Och nu senast har min handläggare på AF fått en ny tjänst och därmed har jag blivit hänvisad till "alla" handläggarna på kontoret där jag är inskriven samt "handläggarna" på AF:s Kundtjänst. Vad är det för trams?! I mina ögon är det en självklarhet att man har kontakt med EN tjänsteman på AF.

Nu känner jag att måttet är rågat och jag tänker inte längre acceptera alla dessa dumheter som AF håller på med. Jag har dock inte själv tid att sätta mig in i de rättsliga reglerna, att läsa och tolka svensk författningsamling, att skriva tjänstefels- och JO-anmälningar etc (det är mer än ett heltidsjobb).
Därför undrar jag om det finns nå´n som har tips på hur man bär sig åt för att engagera en jurist som kan bevaka ens rättigheter gentemot AF och a-kassa.

Jag har letat en massa på nätet, men hittar ingen vettig information, utan jag får en känsla av att man är HELT rättslös i dessa sammanhang - möjligen om man är med i facket (vilket jag inte är) att man kan få juristhjälp.
Alla arbetslösa tycks helt ha gett upp och bara accepterat att bli hunsade av de nyckfulla tjänstemännen. Folk ger utlopp för sin frustration på diverse forum, men ingen tycks ha ork, tid och råd till att ta tag i saken och anmäla alla dessa tjänstefel och övergrepp. Eller har jag fel?

Skrivet av Henni 15 feb 2011 10:02
Skriv ut Direktlänk

Henni

Arbetssökande

Nej, du har så rätt! Här sitter vi och gnäller i forum, men gör inget radikalt åt situationen. I morse bestämde jag mig för att jag vill demonstrera mot detta förtryck. Varför gör vi inte det? Det gör dom ju i andra länder, varför kan inte vi? Att vara arbetslös gör ju att självförtroendet får en rejäl knäck, men det hjälper inte att bara sitta och gråta. Kan vi inte gå ut på gatorna och kräva ett stopp för denna behandling vi får? Fas 3 verkar ju vara direkt slavkontrakt. Snälla alla andra arbetslösa: hjälp mig så vi kan demonstrera att vi har fått nog! Kom med tips om hur vi ska arrangera detta, please!

Henni

Skrivet av Dettan 24 feb 2011 06:47
Skriv ut Direktlänk

Dettan

Arbetssökande

Jag har lärt mig en sak när det kommer till AF.

Är du from som ett lamm och inte klart och tydligt säger vad du tycker/vad du vill så får du ingen hjälp. Går du däremot ner och slår näven i bordet och bestämt talar om att du inte går med på detta, nere i disken kan vara bra att göra detta. Då tror jag att du får hjälp, för då blir du obehaglig.

Jag har för många år sedan ställt till ett rent h***te nere på AF. Man erbjöd då arbetslösa olika utbildningar, såsom t.ex. bussförarutbildning. Jag ville absolut inte bli busschaufför, därför bad jag om att få en annan utbildning betald för att kunna arbeta med det yrket. Icke då. Nu blev det liv i luckan kan jag säga(från min sida). Jag gav mig inte och det slutade med att jag satt i möte med tre eller fyra olika arbetsförmedlare inkl. en chef. Jag fick min utbildning, som då kostade 30.000:-

Man måste vara saklig och mycket, MYCKET bestämd! Samtidigt som det såklart oxå är viktigt att man inte bär sig åt som ett svin. Jag gjorde aldrig det och det är nog mest viktig.

Klart du ska ha en egen kontaktperson! Dt är helt självklart för det har du rätt till. När du väl får det så kanske denna är bättre än din förra och kan hjälpa dig med att få rätsida på sådant som har blivit fel. Så börja med att se till att få EN arbetsförmedlare. Hade jag varit i din sits så hade jag gått till den allmänna disken, det som här kallas för centrum här tror jag. Berätta kortfattat om dina problem och tala om att du har rätt att få en enda kontaktperson och att du kräver det för att du har fått mycket problem.

Hjälper inte det så kan du alltid kontakta en chef eller samordnare på AF!

Lycka till!
Uppdaterat: 24 feb 2011 07:02  
Skrivet av Kritisk 25 jan 2014 17:39
Skriv ut Direktlänk

Kritisk

Arbetssökande

Det har nu gått nästan två år sedan jag startade den här tråden och min situation har inte blivit bättre.
Jag har följt Dettans råd att "slå näven i bordet". Det har inte fungerat. Jag har haft fyra (!) olika handläggare bara under 2013 (en av dem hann jag inte ens träffa personligen innan han blev utbytt). Jag har fått en av handläggarna (för övrigt ett intressant faktum att de numera inte kallar sig för arbetsförmedlare utan handläggare ...) att erkänna att hon gör ett dåligt jobb, med påpekandet att det inte är min sak att korrigera det.
Nähä, vad ska jag göra då? Klaga hos chefen? Det har jag gjort, både hos sektionschefen och kontorschefen som båda två är lika hjärntvättade, nonchalanta och de bara håller sina medarbetare om ryggen medan jag straffas med "automatiska" meddelanden till a-kassan att jag inte söker jobb aktivt etc.
Sektionschefen höll t ex på med några befängda hårklyverier när jag under en månad hade arbetat 19 dagar och därför inte sökt mer än 1 jobb under den perioden. Det var inte godkänt enligt sektionschefen: "för normal genomsnittlig arbetstid under en månad är 21 dagar" (!)
Han har sagt rakt ut att jag inte ska ta några kortare projektanställningar för att jag då kan missa ett "riktigt" jobb. Jaha, och hur ska jag då försörja mig?

Jag har gått vidare uppåt i kedjan och försökt kontakta Mattias Buvari "marknadschef för Arbetsförmedlingen i Skåne och Blekinge" (utan framgång). Jag har pratat med Pia Gustavsson, chef Arbetsmarknadsområde Malmö - hon lyssnade med ett halvt öra och lovade återkomma (det har hon inte gjort).

Jag har gjort JO-anmälningar och polisanmälningar om tjänstefel, men inte har det hjälpt. Framförallt är det hopplöst när det handlar om muntliga överenskommelser. Då står ord mot ord, och en ljugande tjänsteman på arbetsförmedlingen är alltid mest trovärdig ...
Det verkar för övrigt vara en medveten strategi från förmedlingens sida att så mycket som möjligt ska avhandlas muntligt, så att det i efterhand inte finns några bevis på vad som sagts.
Detta har lett till att jag spelar in alla telefonsamtal med de lurifaxarna och att jag alltid filmar alla personliga möten. Faktiskt ganska effektivt, för då vi vill de plötsligt inte ta det muntligt längre, om de gör det, så har bevis på vad som sagts.
Hanteringen av alla ljud- och filmfiler, allt byråkratiskt tjafs och arbetsförmedlingens oförmåga att sköta sitt uppdrag på ett åtminstone någorlunda acceptabelt sätt, tar otroligt mycket tid - tid som man skulle kunna använda till att söka jobb ...
Alla Sveriges skattebetalare som är med och finansierar eländet, borde protestera i samma stil som de franska bönderna brukar göra: skattebetalarna borde köra fram och dumpa ett rejält lass gödsel fram dörren vid varje arbetsförmedling - för snacka om skitmyndighet!

Uppdaterat: 25 jan 2014 17:40  
Skrivet av Johan-Dahlman 24 dec 2020 10:29
Skriv ut Direktlänk
Märkligt att denna tråd inte växt mer än några fåtal inlägg då problemet som tas upp inte på något vis blivit bättre ,tvärt om vill jag påstå där handläggarna tidigare arbetsförmedlare inte ens handlägger ärendena så man iaf kan få ett beslut man kan överklaga eller nöja sej med,

En bekant blev avstängd från A-kassan under tiden dom utredde om han fuskat åt sej bidrag 3 dagar en vecka , det tog över 6 månader för dom att utreda detta där dom kom fram till att han skrivit arbetslös där han enligt arbetsgivarintyget hade arbetat, att det arbetsgivarintyget inte alls stämde med datumen som var ifyllda togs inte någon hänsyn till, så han blev återbetalningsskyldig och efter 6 månader utan ersättning av något slag där han inte klarade av att betala avgiften till A-kassan så blev han utesluten från A-kassan och således utan ersättning även fortsättningsvis dock med en skuld som kfm ska driva in om dom så får vänta på att han blir pensionär med en pension dom kanske kan ta nått av.

och som grädde på moset så sänkte socialen hans försörjningsstöd han tvingats ansöka om för att överleva pga att han inte hade några utgifter för A-kassan längre så då kunde dom dra av det från hans bidrag

Innan detta skedde hade AF skrivit av honom som arbetssökande eftersom han var sjukskriven 2-3 veckor och således inte arbetslös.

Han överklagade hans handlingsplan efter att blivit avstngängd ytterligare från att få ersättning pga dåligt ifylld aktivitetsrapport , till saken hör att han knappt är skriv eller läskunnig så att söka arbete och lämna rapport på nätet inte är så själklart i hans fall, då tog AF helt på egen hand och ändrade hans handlingsplan där dom med VERSALER förklarade att han måste lämna rapporter och söka arbete på nätet annars blir han utan ersättning,

allt detta har JO anmälts utan någon som helst resultat till hans fördel,

Hjälpte honom till en kurs på SFI men då han inte hade rätt till a-kassa så kunde han inte få gå på kursen heller.

AF fortsätter skicka hotfulla brev till honom att dom meddelat hans A-kassa (som han inte har någon eftersom han blev utesluten )att han inte följer handlingsplanen och kan missa sin rätt till ersättning därifrån, att han går på försörjningsstöd och har gjort i flera år har dom tydligen inte en aning om så ska dom skicka något någonstans är det väl till soc vilket man skulle kunna tänka sej att hans "handledare" borde kunna antas veta i.o.m dennes arbetsuppgift som just handläggare.

< [1]  >