VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Studera som arbetslös, konstiga regler "nya" tider...

Forum > Allmänt > Allmänt > Studera som arbetslös, konstiga regler "nya" tider...

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
< [1]  >
Skrivet av audiobell 15 dec 2011 01:58
Skriv ut Direktlänk

audiobell

Arbetssökande

Hej!

Som arbetslös och på A-kassa så är de möjligt att få studera på halvfart, man får ansöka och de beviljas som regel.
Om du blir inskriven i Jobb och Aktivitetsgarantin när din A-kassa är slut så försvinner denna möjlighet.
Jobba däremot går bra, på helger kvällar och nätter, men inte studera... När jag pratar om studier menar jag studier utan studiestöd givetvis.

Detta är enligt mig helknasigt!

Tyvärr går de i linje men många andra åtgärder från den nuvarande regeringen, de verkar som om de tycker att förkovring enbart är en personlig angelägenhet och inte tillför samhället något.
Sverige är troligtvis ett av de få länder som har laga förakt för studier från de styrande.
När den s.k. 3dje världen vurmar för just en utbildad befolkning så backar vi och sätter upp hinder och murar i stället... Att plugga upp betygen på KOMVUX anses numera som fusk och har förbjudits, inte som ambition att göra bättre som jag anser att de bör ses.

"Det sovande folket" är ju inte så bra, men uppenbarligen ”Det outbildade folket"…

Läste att Reinfeldt fått en fin tvättstuga i Sagerska, så han ska kunna tvätta sina skjortor...
Då drar jag mig till minnes Gösta Bohman som med förakt utryckte om tjänstesektorn som "att tvätta skjortor åt varandra" d.v.s. de producerades ju inget "riktigt"...Eller var de den offentliga sektorn han menade, den skattefinansierade?

Hursomhelst så har moderaterna flyttat ut delar av den skattefinansierade sektorn till det privata näringslivet (fortfarande skattefinansierad...) om de är bättre får väl framtiden visa.
Möjligheterna att göra klipp på skattepengar har ju uppstått och de får väl en och annan moderat att göra i brallorna av extas om inte annat.

Nystartsjobb är en annan variant där man med skattemedel ger privata företag skattefri arbetskraft, för företagen, men inte för de som betalar skatten företagen slipper… d.v.s. de som jobbar utan nystartsbidrag. För den enskilde är nystartsjobb en bra åtgärd, utan tvekan, och för företaget. Men är de inte lite "skjorttvättning" vi ser i förklädd skrud?

Ska man ha ett samhälle så kostar de, även för moderaterna, då undrar jag om de kommer att gå ihop i slutänden om man har som främsta mål att sänka skatten och redan gjort de med ca 70 miljarder… Njaeej... :|

Mvh

Lars

Skrivet av jenfer 16 dec 2011 18:39
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Vad dumt att rätten att studera försvinner!
Kan inte förstå hur de tänker.

Fast alla får inte studera med a-kassa.
Kompisen är med i kommunal och de säger blankt nej även om det så bara är en kvällskurs en gång i veckan.
Även hört (vet ej om det stämmer) att det finns a-kassor som tillåter dig att studera hur mycket du vill, bara det är efter kl 17, så där behöver du inte ens fråga!?

Tycker också att det är dumt att lärarledda undervisningar minskat och att man nu ska klara av att läsa in det mesta själv. Visst finns det lärarledda lektioner, men då kostar det ofta och har man de pengarna som arbetslös? Inte jag iaf.

Ang. Reinfeldt, tvättar han sina skjortor själv? Trodde han hade pigor till det. Inte så illa men förstå mig rätt, partifolket lever i en helt annan värld.

De kan testa att vara arbetslösa och leva på a-kassa ersättning.

< [1]  >