Efter att sökt arbete en längre tid började jag uppmärksamma jargongen i media och platsannonser. Här används det mest förljugna och infantila språkbruk av vad som förväntas och utlovas.
Det roligaste med att vara arbetslös är att läsa alla fånerier om vad som krävs av dig som arbetssökande. Kalla inte en spade för en spade och en hink skit för en hink skit utan använd ord och språk som är positiva och förmedlar spirit och engagemang. Jag såg en annons där ”Supermotiverad växeltelefonist sökes”. Innan du läser vidare, alla arbeten är hedervärda arbeten, allt arbete som gör nytta och som någon betalar för är hedervärda och riktiga arbeten så jag hyser inget förakt för de arbeten som ska utföras. Men ”Supermotiverad växeltelefonist”? Jag hyser däremot förakt för det språk som så okritiskt används i hela arbetsförmedlarbusinessen. Det var nog inte meningen men de som jobbar med arbetsförmedlig har fått både arbetsgivare och arbetssökande att anlita dem eftersom kommunikationen mellan arbetsgivare och arbetstagare numera inte sker på normal svenska.
Drömjobbet
Redan när du tittar på Stepstone eller läser Metrojobb.se så är du bara ”några klick från drömjobbet”, Arbetsförmedlingens hemsida nöjer sig med rubriken ”Hitta drömyrket” och hos Manpower frågar man: ”Letar du efter ditt drömjobb?”. De flesta arbetssökande vill ha ett arbete, det ska helst vara något man vill arbeta med, men därifrån till drömjobbet är det långt, de flesta når aldrig dit. Är det något fel i att utföra ett arbete och vara nöjd med det? Är det så hemskt att inse att väldigt många av de arbeten som utförs, utförs för att de måste göras inte för att någon drömmer om att få göra det?
Vem är du? Hur utstickaren blir mainstream
Personalchefen eller den numera inhyrda rekryteraren får några hundra mail att ta ställning till där alla uttrycker sig så som brukligt är, -det gäller ju att sticka ut! Alltså är alla självgående, kan hålla många bollar i luften, brinner för, tävlingsinriktade, har driv… gäsp. De som söker arbete besitter så många egenskaper att en lojal och hårt arbetande person är att betrakta som förlegad och inkompetent. De flesta större rekryteringsföretag kan ju av förklarliga skäl inte läsa igenom flera hundra likartade ansökningar, där alla sticker ut till den grad att rekryteraren redan efter andra mailet stuckit fingrarna blodiga eller åtminstone blivit fullständigt avtrubbad bland de vassa CVn och ansökningarna.
Så vad gör man då, jo rekryteraren låter datorn söka igenom dokumenten och letar efter vissa nyckelord och de dokument som fjäskat fram flest brinnande och självgående driv bollandes i luften kan läsas igenom manuellt. Så för att få träff gäller det att sticka ut lika mycket som alla andra, d.v.s. använd sökorden som är på modet som alla andra gör och du sticker ut som den mest mainstreamsamma av alla och har du tur blir dit CV blir läst.
Nedan en lista jag klippt från DN.
Hur ska du vara
Vanligaste jobbannonsorden
Ord
1 Strukturerad (1)
2 Självgående (3)
3 Prestigelös (4)
4 Initiativrik (15)
5 Ansvarstagande (

6 Utåtriktad

7 Positiv (5)
8 Serviceminded (7)
9 Flexibel (9)
10 Säljinriktad (Nytt)
11 Stresstålig (2)
12 Pedagogisk (Nytt)
13 Entusiastisk (Nytt)
14 Analytisk (Nytt)
15 Kommunikativ (Nytt)
16 Kreativ (Nytt)
17 Disciplinerad (17)
18 Resultatinriktad (Nytt)
19 Noggrann (10)
20 Tävlingsinriktad (Nytt)
Källa: Saplo och Monster
Nedan visas en annons från en skola i Höganäs som söker en ”Mat och miljöansvarig” och vist sticker den ut när man inser vad dom söker.
Du som söker:
. tar en aktiv del i att förverkliga skolans mål
. är en lagspelare
. är intresserad av att utveckla idéer
. ser möjligheter och är öppen för flexibla lösningar
. är självgående
. är en tydlig och pedagogisk ledare
. fungerar tillsammans med elever och personal
. har mycket humor och arbetsglädje
. är stresstålig
Arbetsuppgifter:
Du ska sköta städningen på vår ena enhet PS Höganäs. Du ska leda arbetet som utförs av våra mentorsgrupper under lunch med mat och disk samt eftermiddag med städning.
Behöver jag nämna att arbetsgivaren ”fäster stor vikt vid personlig lämplighet”.
Ett klick från drömjobbet var det! Men varför inte skriva ut att skolan söker städpersonal?
Manpower: Registrera ditt CV idag – imorgon kan drömjobbet vara ditt!