VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Idéer för att skapa fler jobb?

Forum > Allmänt > Allmänt > Idéer för att skapa fler jobb?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av Bengt 23 jan 2013 15:49
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Har du någon smart idé om hur fler jobb kan skapas i samhället?
Skriv ditt förslag till regering och riksdag om vad de borde göra som skulle skapa fler jobb åt oss.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av blueeye70 3 apr 2013 14:37
Skriv ut Direktlänk
Kanske dax att sänka kraven på arbetsmarknaden? Dagens krav på arbetsmarknaden när det gäller kompetensnivån som det är nu räcker det inte med gymnasiekompetens längre utan helst högskoleutbildning med spetskompetens eller specifik yrkeserfarenhet. Vilket gör att det blir svårare för merparten av de arbetslösa att komma in. Får man inget jobb får man heller ingen arbetslivserfarenhet/yrkeserfarenhet det säger sig självt. För alla yrken finns det inte högskoleutbildningar. Samt att alla är inte lämpade eller skapta för att läsa på högskolan.

Även attityden mot arbetslösa måste ändras för som det är idag kan jag uppleva är att man ses som en lat j*** (ursäkta svordomen) som bara vill glassa runt på bidrag vilket absolut inte är sanningen.

Kanske dax att inte slimma organisationerna så hårt som man har gjort under flera år? För på många arbetsplatser har det blivit så att man dragit ner på folk och de som blivit kvar fått ta över även andras uppgifter vilket i sin tur gör att de som arbetar kvar får högre krav på prestation som i sin tur kan leda till den berömda väggen om det vill sig så illa. Låter kanske som jag målar f** på väggen men det är realismen i mig som talar. Förstår att företagen måste få vinster på sin verksamhet men ibland måste investeringen ligga i frisk personal och då inte bara fysisk friskhet utan även mental. Det är en stor miss att att tänka att om vi slimmar organisationen så sparar vi si och så mycket, att sen folk blir sjuskrivna p g a hög arbetsbelastning/stress kostar mer har man inte tänkt på eller så är det inte så stort bekymmer. Har själv varit arbetslös i omgångar och nu är jag tillbaka till den ångestcirkusen igen men jag är inte den som ger upp så lätt men det var inte frågan bara en parantes.

Bara lite tankar från mig.

--
Blueeye70

Skrivet av Harryupp 4 apr 2013 00:08
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

”Free enterprise is not a hunting license.”
Det sade USA:s president Ronald Reagan i ett tal han höll under sin presidentperiod. Vinstjakten har skruvats upp betydligt sedan dess. Det finns människor som ibland pratar om moral och etik som arbetslösa, facket och de anställda sägs sakna.
Men våga inte beskylla dem för usel företagarmoral när deras företag inte uppfyller sina åtagaden mot Svenska Staten, och det visar sig att några har lyft ut 50.000.000 SEK på tumanhand in på sina egna konton på ett par år, utan att uppfylla kvalitetskraven som sats på deras skattefinansierade verksamhet.

Skrivet av madamehussein 13 dec 2013 14:41
Skriv ut Direktlänk

madamehussein

Arbetssökande

@Bengt

Antar du menar vad regeringen/det offentliga kan göra för att skapa fler jobb

Mitt förslag:

Inför en tillåtande praxis vad gäller beskattning, med betoning på vilken konsekvensen blir.

För ett år sedan gick jag på socialbidrag. Kommunen betalade mig 6000 kr bara för att existera. Jag fick då erbjudande om ett jobb, som independent contractor på åt ett företag i USA.

Kruxet var bara det, att jag fick betala både arbetsgivareavgift och skatt själv. Det landade således på 5500 i månaden.

Varför kunde jag inte bara betala skatt på lönen, och skita i arbetsgivareavgiften? jag skulle då landa på 8000 i månaden, dessutom får kommunen 2000 kr i skatt.

Antingen tjänar jag 2000 i månaden, och kommunen 2000 i månaden (jobb utan arbgivareavgift) eller så förlorar jag 2000, och kommunen 8000 (förlorad inkomst plus socialbidrag!).

Nu skulle det visserligen underminera svenska modellen men...arbetsgivareavgift betalas knappast på socialbidraget heller!

< [1]  >