Förr speglade jag mig i den blankande ramen på tavlan med familjefotot. Då trivdes jag inte med medelsvenssonlivet utan såg bara en suddig bild av mig själv i den blänkande ramen. Nu ser jag mig själv och inser hur bra det är med ett inrutat liv.
Jag har lärt mig uppskatta myten: villa, vovve, kombi. Jag bor inte i villa, men jag har tak över huvudet, jag har ingen vovve, jag men jag har en katt, jag kör inte kombi, utan coupé. Jag är inte där, men nästan.
Så därför vill jag visa att jag har arbetsmoral. Både när det går lätt och när det går tungt att arbeta. Både under stress och tristess, när jag chefen är nöjd eller arg, under den varma solen eller under snön som ramlar denna Luciadag. Under korta dagar, såväl som långa arbetsveckor. Inte för att jag vill bli ihågkommen om hundra år, men om jag blir ihågkommen om hundra år så ska de säga om mig; den där Tomas var en tråkig arbetsmyra! Då är jag nöjd
Det är min inställning. För att uttrycka det i klartext: Min ambition är att bli en lojal städare som städar bra, kanske bäst i hela världen. Är denna inställning väl sedd bland arbetsgivare?