VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Klantat till det.

Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > Klantat till det.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
< [1]  >
Skrivet av luntantuntan 6 feb 2015 13:24
Skriv ut Direktlänk
Avatar

luntantuntan

Arbetsgivare

Hej, bedriver verksamhet som är momsbefriad, mestadels utomlands. Oftast kontant betalt, dock från företag.

Nu är det så att jag inser att jag gjort fel. Har ett faktureringsprogram som jag skrivit "vanliga" fakturor i, men inser nu att jag skulle gjort s.k kontantfakturor istället.

Har väldigt låg omsättning och har tänkt göra mig av med faktureringprogrammet, det är dyrt och fakturorna blir inte snygga.


Kan jag helt enkelt sätta mig ner och göra om alla fakturor manuellt (via mallar) och göra de som var kontant betalda till kontantfakturor och låtsas som det regnar?

Följdfråga då : Kan man ha separata löpnummer på kontantfakturor och vanliga, eller ska båda typerna ligga i serie?



Uppdaterat: 6 feb 2015 15:47  
Skrivet av Bengt 6 feb 2015 15:53
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

fredag 6 februari 2015, kl 13:24 skrev luntantuntan
...Kan jag helt enkelt sätta mig ner och göra om alla fakturor manuellt (via mallar) och göra de som var kontant betalda till kontantfakturor och låtsas som det regnar? ...
Jag antar att du har bokfört fakturorna(?). Man kan aldrig "ändra" i en bokföringspost, man måste alltid göra en korrigeringspost som tar ut den föregående felaktiga och därefter göra en ny korrekt bokföringspost.

fredag 6 februari 2015, kl 13:24 skrev luntantuntan
...Följdfråga då : Kan man ha separata löpnummer på kontantfakturor och vanliga, eller ska båda typerna ligga i serie?
Du kan ha olika serier för olika fakturakategorier, det finns ingenting i lagen som reglerar det, bara det är tydligt vilken verifikation som hör till vilken bokföringspost.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 
Skrivet av luntantuntan 6 feb 2015 17:06
Skriv ut Direktlänk
Avatar

luntantuntan

Arbetsgivare

Hej och tack för svar.
Jag frågade min kollega som jag driver företaget med som har skött faktureringen, och han säger att han lagt in dem i fortknox, men inte bokfört en enda.

Som jag sa så behöver vi egentligen inget bokföringsprogram pga att det är så få fakturor, så finns det något som säger att vi inte kan göra om alltihop från början? Misstänker att det kanske inte ska gå till så egentligen, men…




 
Skrivet av Bengt 7 feb 2015 01:04
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

fredag 6 februari 2015, kl 17:06 skrev luntantuntan
... Jag frågade min kollega som jag driver företaget med som har skött faktureringen, och han säger att han lagt in dem i fortknox, men inte bokfört en enda...
Jag vet inte. Är inget bokfört så kan man tycka att det inte är något problem (förutom skyldigheten att bokföra). Annars är det ju så att man bokför fakturorna när man skapat dem och "låser", "stänger", dem.
fredag 6 februari 2015, kl 17:06 skrev luntantuntan
... Som jag sa så behöver vi egentligen inget bokföringsprogram pga att det är så få fakturor, så finns det något som säger att vi inte kan göra om alltihop från början? Misstänker att det kanske inte ska gå till så egentligen, men...
Ja, jag antar att ni då tänker bränna eller utplåna det ni tidigare bokfört, och låtsas som att bokföring aldrig skett. Då får ni förstås kvickt som ögat göra en korrekt bokföring därefter. En revision vid fel tillfälle skulle ju inte vara bra om ni sitter utan bokföring. Om bokföringen inte skötts inom rimlig tid från händelserna (som det då blir) är ju också i strid med "god bokföringssed", men mindre fel än om ni har bokföring alls.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 

< [1]  >