VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* SPCS-skatt företag

Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > SPCS-skatt företag

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

< [1]  >
Skrivet av Bobben 13 apr 2007 08:14
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bobben

Ospec medlem

Hej
Vilket jättebra skatteprogram!

Undrar ändå lite över N6-blanketten. Tänker inte avsätta någe i expansionsfonden,bara räntefördelningen.
förra året avsatte jag 10000 i periodiseringsfond.

Detta program vill ha 10000 i kolumn 927,
och 10000 i kolumn 942-expansionsfonden och 10000 kolumn 951.


(och 10000 i kolumn 942-expansionsfonden och 10000 kolumn 951???????)
 
Skrivet av Bengt 13 apr 2007 11:53
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Jo, men det ser väl rätt ut? 927 är ju "Summa periodiseringsfonder vid beskattningsårets ingång" och 942 är "Summa periodiseringsfonder vid beskattningsårets utgång". Det blir ju samma summa i de rutorna om det inte är någon förändring gjord. 951 är bara summeringen av 935 till 949, så har man inget annat än de 10000 skrivet där blir det ju den summan även vid 951.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 
Skrivet av Bobben 13 apr 2007 13:07
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bobben

Ospec medlem

Hej och tack för svaret ovan
undrar om du vet nedan fråga? det gäller bokföringen för i år-2007. (inte förra året)

i år 2007 så exporterar jag uppgifter allt eftersom från administration 200 till kalkylen i skatt företag.
Kommer att fortsätta att exportera kanske 1 ggr/månaden.
Nu till f-skattefråga.
Jag har till skatteverket uppgett att jag ska tjäna ca 170000 och de har beräknat att jag ska betala f-skatt med 90516 kr hela 2007. jag ska betala det augusti och frammåt så det blir ca 15000/månaden då.
nu till min fråga


kan jag se nånstans i skatteprogrammet om jag betalar för lite i f-skatt? allt eftersom jag matar exporterar från administration till skatteprogrammet?

det kan ju va bra att veta så man inte åker på en skattesmäll.
Uppdaterat: 13 apr 2007 13:10  
Skrivet av Bengt 13 apr 2007 13:26
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Nej, jag vet inte det, men tror inte att den möjligheten finns. Det är så många om och men som gör så att det ändå aldrig skulle stämma exakt. Eventuella andra inkomster, som inte bokförs i företaget men som ska tas upp som inkomst i deklarationen kommer att kunna påverka mycket. Det skulle kunna byggas en sådan funktion som ger en fingervisning om man ligger ungefär rätt, men skulle då kräva att du för in kommunal skattesats, om du är medlem i svenska kyrkan, med flera personliga uppgifter. Det är klart att om man byggde ett system där du verkligen för in ALLA uppgifter av alla slag, även sidoinkomster, skattepliktiga arvoden etcetera, så skulle det gå att få till något som ger en ganska exakt visning. Men jag känner inte till att SPCS har någonting sådant. Ingen kan dock räkna ut vad den slutliga skatten ska bli med någon exakthet, även om man har tillång till alla slag av data. Det kan hända saker i december som gör att du då får en mycket större eller mycket mindre inkomst än beräknat, och då faller hela skatteberäkningen ihop som ett korthus.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 
Skrivet av Bobben 14 apr 2007 08:31
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bobben

Ospec medlem

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har hittat stället för uträkning av f-skatten.

Allt eftersom jag importerar från administraton till skatteprogrammet, så kan jag jag se hur skatten blir. Kan då i tid, tex i höst se om man ligger i riskzon.
Dock måste jag i programmet ta bort beräkningar för avsättning periodiseringsfond och expansionsfond, och om jag vill vid årets slut kan jag ta med det då om jag vill.
Vilket fantastiskt program!
 
Skrivet av Bengt 14 apr 2007 11:36
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

lördag 14 april 2007, kl 08:31 skrev Bobben
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har hittat stället för uträkning av f-skatten.

Vilket fantastiskt program!
Jaha, det var ju bra. Det är alltid bra med extra verktyg att använda.
Jag vill bara varna för att det kan förleda lika mycket som det hjälper, om man inte förstår hur skatt fungerar utan bara förlitar sig blint på det där. Särskilt för alla dem som har stor försäljningen i december, som kanske motsvarar halva årsinkomsten i extrema fall. För dem kommer en sådan kalkyl som du beskriver att visa vansinnigt mycket fel i november. Förstår man det fullt ut så går det nog bra, men för dem som inte förstår utan tror att de där siffrorna är någon slags sanning kommer ett stort bakslag sedan om de tillhör kategorin med mycket stor decemberförsäljning.

--
Admin på Vi Mellan Jobben
Uppdaterat: 14 apr 2007 11:36  

< [1]  >