VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* hur bokföra?

Forum > Starta eget företag > Bokföring och Ekonomi > hur bokföra?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
< [1]  >
Skrivet av Bobben 5 aug 2007 09:49
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bobben

Ospec medlem

Om man får en räkning från någon på 20000 kr.
Men vederbörande är skyldig 5000 kr.
Så man betalar bara ut 15000 kr.
Jag använder inte kundfodringar och leverantörskulder eftersom jag redovisar enligt betalningsmetoden.jag går efter kontoutdragen då jag bokför.

Hur konterar jag detta?
räkningarna misstämmer ju, hoppas du förstår hur jag menar.
 
Skrivet av Bengt 5 aug 2007 11:23
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Jag förutsätter att det som du säger vederbörande är skyldigt finns på en faktura och är bokfört.
Jag är inte insatt i att bokföra utan kundfordringar och leverantörsskulder. Dock är ju aldrig kontoutdraget i sig en del av bokföringen, oavsett metod, för det gör ju ingen skillnad alls om du får kontanter i handen eller får dem insatta på ditt konto.
Det blir ju så, att det konto som du normalt debiterar då du betalar en räkning även i detta fall ska debiteras med de 20.000 kr som räkningen är på. Sedan får du ju dela upp konteringen, så att 5.000 kr krediteras det konto som skulle ha krediterats då betalning för skuldfakturan kommit in samt resterande 15.000 kr krediteras mot ditt kassakonto (eller var du normalt krediterar dina utbetalningar). (Om jag nu skrev rätt om debet och kredit, men du kanske förstår hur jag menar i varje fall, en uppdelad kontering.)

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben
 

< [1]  >