VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Kan ingen skapa en enda datatbas?

Forum > Allmänt > Allmänt > Kan ingen skapa en enda datatbas?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av anne-marie 22 jan 2008 11:24
Skriv ut Direktlänk

anne-marie

Ospec medlem

Jag är ofantligt trött på att fylla i mitt cv vart jag än kommer. *Suck*
Kan inte någon eller några av oss arbetslösa skapa en enda stor databas där uthyrningsföretag, företag, af med flera kan komma in och söka efter oss?

Jag hjälper gärna till med den lilla kunskap jag har ;)

Skrivet av Bengt 22 jan 2008 18:30
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Hej och välkommen till forumet Anne-Marie.

Det är förstås svårt då det finns olika aktörer på marknaden att samsas om en enda databas.
Det finns ju något som Arbetsförmedlingen har, men den databasen kommer man bara åt om man först uppfyller kraven, anger diverse uppgifter och skapar en användare. Det bör kanske vara så också, en helt öppen databas som alla kommer åt lätt kanske många inte vill vara med i.

Man kan ju dock alltid ha sin CV i textformat i sin dator, öppna den och kopiera texten och klistra in där det ska in. Det blir inte så betungande ändå.

/Bengt

--
Admin på Vi Mellan Jobben

Skrivet av anne-marie 23 jan 2008 13:28
Skriv ut Direktlänk

anne-marie

Ospec medlem

tisdag 22 januari 2008, kl 18:30 skrev Bengt
Hej och välkommen till forumet Anne-Marie.

Det är förstås svårt då det finns olika aktörer på marknaden att samsas om en enda databas.
Det finns ju något som Arbetsförmedlingen har, men den databasen kommer man bara åt om man först uppfyller kraven, anger diverse uppgifter och skapar en användare. Det bör kanske vara så också, en helt öppen databas som alla kommer åt lätt kanske många inte vill vara med i.

Man kan ju dock alltid ha sin CV i textformat i sin dator, öppna den och kopiera texten och klistra in där det ska in. Det blir inte så betungande ändå.

/Bengt

Hej och Tack!

Måste erkänna att jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara svårare för ams, poolia, manpower och allt vad dom heter att logga in på en och samma databas.

Jag vet att det troligtvis har att göra med revir och företagsloggor att göra.
Tycker ändå att det borde vara så mycket lättare för både dom och oss om alla hade en gemensam databas att söka i.

Dessutom vet jag att många av oss arbetslösa som dom faktiskt jobbar för. Eller?) tycker som jag.

/Anne-Marie

Skrivet av Bengt 23 jan 2008 16:52
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

Om en CV-databas kunde var helt öppen, offentlig, skulle det kunna gå. Men, som jag redan har varit inne på, då är frågan hur många arbetssökande som vill ha sin CV ligga helt öppen för allmänheten att nå? Till det kommer PUL - det är frågan hur det skulle gå att få tillstånd för den databasen, det krävs tillstånd eftersom den innehåller sådana uppgifter som skulle strida mot PUL annars.

/Bengt

--

Skrivet av Harryupp 25 mar 2008 20:17
Skriv ut Direktlänk

Harryupp

Arbetssökande

Visst kan det kännas krångligt med att skriva nya CV:n eller omarbeta sitt CV för 511:e gången, men checka verkligen upp ditt CV med jämna mellanrum. Alla saker är kanske inte relevanta varje gång för varenda arbetsgivare.
Du kan kanske spara ditt egna grundCV på ett USB stickminne om du inte alltid har din egen dator tillgänglig, då kan du kopiera bitar från USB-CV:n och klistra in i passande rutor i de elektroniska ansökningsformulären.

/Harryupp

Skrivet av Bengt 25 mar 2008 21:52
Skriv ut Direktlänk

Bengt

Arbetsgivare

(Admin)

tisdag 25 mars 2008, kl 20:17 skrev Harryupp
Du kan kanske spara ditt egna grundCV på ett USB stickminne...
Ja, USB-minnnen börjar bli billiga. Att ha sitt CV i både ren textform och kanske Word-format sparat på det och alltid ha det tillhands att kopiera texten ifrån eller skriva ut är nog ett mycket bra förslag.
Ni kan ju också se till att utnyttja möjligheten att skriva in er CV (eller kopiera in) i er medlemsinfo här på VMJ (gör det via "Inställningar";). Sedan kan ni när som helst logga in här och kopiera den texten och klistra in den där ni behöver. För det behövs bara en internetuppkoppling, men det finns ju numera nästan överallt.

--

< [1]  >