VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* Nedstämd och ensam av arbetslöshet

Forum > Allmänt > Allmänt > Nedstämd och ensam av arbetslöshet

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
< [1]  >
Skrivet av letar_jobb 11 jan 2012 01:08
Skriv ut Direktlänk
Avatar

letar_jobb

Arbetssökande

Jag har en ganska lång tid av arbetslöshet efter studier och blir allt mer nedstämd av detta. Det känns som att det aldrig kommer att vända, i början var mina försök ganska många och aktiva att försöka hitta jobb men inte längre.

Man orkar till slut inte, det finns ingen motivation och ork att göra en seriös ansökan. Något stöd via Arbetsförmedlingen finns inte, det är istället tvärtom så att jag undviker AF så långt det är möjligt. Det då de endast pekar med hela handen och tvingar folk in i åtgärder som allt som oftast inte leder någon vart.

Av detta blir man enbart kränkt och i arbetslivet utnyttjad som gratis arbetskraft via praktik och liknande åtgärder.

Det som också tär mycket på en är all ensam tid och till det en dålig ekonomi vilket gör att man inte kan delta i så mycket aktiviteter. Det blir också till slut påfrestande att svara på folks frågor om hur det går med arbete osv och man känner sig automatiskt underlägsen.

Jag har ingen släkt och familj på nära håll utan tillbringar den mesta tiden ensam och det blir en nedåtgående spiral där jag ingen hjälp får och där det hela tiden blir sämre.

Många arbetslösa mår säkerligen dåligt av en eller annan anledning men det fångas inte upp utan man får alltid en rad klämkäcka råd om hur man ska gå till väga.
 
Skrivet av jenfer 12 jan 2012 11:44
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Lovar dig att du inte är ensam.
Var mycket aktivare i början med jobbsökandet men att hela tiden inte få svar alt få "tack för din ansökan...." är så deprimerande! Har kommit på intervju nu det sista men fick nej tack av det ena så sätter mitt hopp till det andra.

Men visst är det jobbigt när folk frågar? De vill inget illa men så otroligt att prata om det hela tiden.

Pengar, nä det har man inga så man får tacka nej till mycket.
Hade jag inte haft min partner så hade mitt sociala liv slagits ut helt och hållet. Visst kan man umgås utan att det kostar allt för mycket pengar men bio, fika, bowling, hela tiden behöva välja vad man ska göra för att man inte har råd att göra allt är jätte trist.

Hoppas att du mår bättre idag. Njut av att slippa behöva gå ut i ruskvädret (som vi iaf har här på västkusten)
Ta en kopp te/choklad/kaffe, sätt dig i soffan under en fleecefilt och försöka att njut.

Lätt att dundra in i väggen pga depression annars.

 
Skrivet av AnnaDahlberg 19 mar 2012 16:19
Skriv ut Direktlänk
Avatar

AnnaDahlberg

Arbetssökande

Förstår precis. Jag orkar knappt söka något längre heller. När man inte ens kan få skitjobb som man söker så blir man lite deprimerad.Jag har gått utbildning till att bli elektriker men kan inte få några sådana jobb för jag har inget körkort. Känns smått meningslöst då.

Håller på att försöka ta körkort för föräldrarna har varit snälla och bidragit med pengar till det. Får hoppas att det kan hjälpa med jobb.

Jag är glad att jag har min hund och man dock annars hade jag nog blivit galen av att bara sitta ensam hemma. :(

 
Skrivet av jenfer 21 mar 2012 10:37
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Jättebra att du håller på att ta körkort!
En bra bit på vägen!

Hoppas att det hjälper dig.

Tur att du har vovven :-) han/hon är säkert glad att ha matte hemma hela dagarna :-)
 
Skrivet av AnnaDahlberg 21 mar 2012 16:07
Skriv ut Direktlänk
Avatar

AnnaDahlberg

Arbetssökande

Ja vovven skulle nog vara glad om man aldrig fick jobb. Haha

Jag tycker man är mycket gladare när det är fint väder ute så man kan vara ute en del. Man får mycket mer energi att söka jobb när man har varit ute i solen ett tag. :)

Hoppas ni andra också får lite energi av solen och orkar söka lite mer jobb. :)
 
Skrivet av jenfer 25 mar 2012 21:24
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Ibland får jag energi men vissa dagar mår man så piss så då piggar inte ens solen upp :-(

Har faktiskt tagit lite ledigt över helgen från jobbsökandet så blir att sitta ett bra tag imorgon, men lite ro måste man få ha från letandet.
 

< [1]  >