VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* mår dåligt

Forum > Allmänt > Allmänt > mår dåligt

Skriv ut
Visar inlägg 91 - 105 av 107.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

< 1 ... 5 6 [7] 8  > »
Skrivet av Vilsen 8 jun 2012 13:24
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

GRATTIS!!!!!!!! Vílka goda nyheter!!
Du kommer nog att piggna till betydligt under den tiden och som sagt lära dig massor som du kommer att ha nytta av senare. Känns väl väldigt bra just nu?! Det kommer att gå jättebra ska du se, även om du är nervös nu för att inte klara av det. Men du får väl gå bredvid först?

Jag ringde ju Krim, men fick till svar att dom inga söker just nu och när dom behöver folk så sätter de ut lediga tjänster under offentliga jobb. Så det lönar sig inte att ringa och fråga, med andra ord. Vid något tillfälle, för länge sedan, ringde jag för att höra om jobb inom kommunen, men då blev damen sur och sade att de sätter ut annonser om det blir något ledigt.
Så vad som än skrivs i media om hur mycket man ska ringa runt och söka jobb, så gillas det inte utan man ska skicka in en intresseanmälan till företagen och vänta på att lediga tjänster annonseras ut på offentliga jobb.

Jag tänker också att man inte ska skriva hej i sitt CV, men man måste ju göra det i sitt personliga brev, som ju annars blir rätt opersonligt i min mening.

Jag hittade ett gulligt tyg till en sommarväska, så nu har jag sytt sammanlagt tre stycken, plus en nessesär, i olika färger och mönster. Två blommiga och en rutig. Himla kul!
Men det är ju lätt att få dille på något som är kul...
Jag kommer aldrig att bli syssloslös som pensionär i alla fall! Det tråkiga är att när man jobbar heltid försvinner all inspiration och ork så då blir det inget sådant. Hoppas nog mest på ett deltidsjobb här på hemmaplan, så jag slipper pendla. Det skulle passa mig perfekt.

Ikväll blir det bio- Snow white and the huntsmen. Kul!

Ha en superhärlig helg du med!!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 10 jun 2012 13:04
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

JO. lite bredvidgång blir det. Hon som jag ska hjälpa är jättestressad så jag kommer nog att få sitta mycket själv.
Det är en fot in iaf och jag tror att är man väl inne i kommunen så kanske det är en fördel. Om man gör ett bra jobb vill säga. Sedan tror jag att mitt jobb kontaktperson hjälpte mig att få jobbet.

Det är så olika när man ringer till företag. Vissa blir glada att man tar initiativ medan vissa skäller ut en efter noter
"det står ju i ansökan att vi hör av oss, kan du inte läsa?"

Sedan har man det där med foto i cv:et som vi pratat tidigare om. ska man ha med foto eller inte?

Vad roligt att du hittade tyg!
Nu har du väskor som ingen annan har :-)

Ska se Snow white filmen ikväll! hoppas att den var bra!

Håll tummarna för mig imorgon! Börjar kl 10 :-)

Skrivet av Vilsen 12 jun 2012 10:16
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Hur har det gått på nya jobbet? Alltid en massa nytt att komma ihåg, men det brukar ju falla på plats. Jag brukar anteckna för att komma ihåg..

Jag tror att de flesta företag inte är jättepigga på att man ringer, och speciellt inte att man kommer personligen, därför att det tar upp för mycket av deras tid. Nu för tiden är det ju så många arbetslösa att det skulle förmodligen vara ett heltidsjobb för dem att enbart prata med alla som kommer och söker jobb.
Jag tänker också att när man ringer och söker jobb så får man ju aldrig chansen att berätta något om sig själv, utan man kanske bara får ett nej och där slutar ju samtalet.
Skickar jag in en ansökan med personligt brev kan de ju läsa det i lugn och ro och kanske komma ihåg mig till rätt tillfälle ( förhoppningsvis).
Jag brukar ha med foto, för det blir ju mer personligt när dom ser vem jag är. Tror det är mer positivt än negativt, även om inte alla gillar det.

Ja nu har jag väskor som ingen annan har :) Nu ska jag testa att sy Tilda-tofflor..

Gillade du Snow White? Jag tyckte den var bra. Gillar science fiction, och det kommer ju mycket bra sådana filmer nu för tiden.

Ha det gott och lycka till med nya jobbet!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 14 jun 2012 20:18
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Hej!
Jodå! Tre dagar har jag varit där nu. Det blev 6-7H/dag men kommer nog att lobba för att göra två 8H dagar och en 4H om det går.
Känns som man får mer ut av dagarna då, en timme hit eller dit gör inte så mkt (8H ist för 7H) däremot gör det mer att jobba 6H- 7H ist för 4H. (Totalt 20H)

Ska ringa ansvarig imorgon och prata med henne, ang. lön och sånt med.
Lernia ringde mig på måndagen och vill träffa mig för intervju, kändes jättedumt att be om ledigt (de ville jag skulle jobba på onsdagen) men hon förstod.
Det var ett jobb jag sökte för länge sedan, ett heltidsjobb, dock bara 4veckor (och då hade det jag har nu varit bättre)
men de hade även en till tjänst, heltidsjobb fram till nyår.
När jag kom på intervjun på onsdagen så hade dock den kunden ångrat sig så då var det bara det korta jobbet som var aktuellt. Får se hur det går. Förklarade läget för henne och att de på mitt nuvarande jobb (om man kan kalla det det) visste om att jag var på intervju.

På onsdag eftermiddagen ringde Komet om att heltidsjobb där jag bor. Ett jobb där man först är anställd via bemanningsföretaget och går det bra blir man anställd av företaget. Intervju imorgon (fredag) så hoppas att det är något vettigt! Var lite som allt i allo på kontoret.
Det hade varit så bra!!! Slippa pendla och ett tillsvidare jobb!! Har inte haft det sedan 2006! Bara varit runt via bemanning hela tiden.

Känns helt ok på jobbet annars. Rörigt med nya chefer, folk som fått nya uppgifter och ingen vet exakt vem som ska göra vad. Hade varit skönt att komma till en organiserad plats någon gång. Men folket verkar vettigt :-)

Snow white filmen var jättebra!! Över min förväntan!
Åt middag ute med vänner innan, riktigt trevligt.

I helgen har jag inga planer alls. Mannen jobbar på Way Out West så jag är gräsänkling. Orkar inte dra igång något heller, är nästan bara jag som drar igång saker.

Men det brukar lösa sig i slutändan även om det bara blir att sitta hemma själv med lite godis och en bra film.

Vad är Tilda-tofflor? nyfis!

Ha en skön helg!

Skrivet av Vilsen 15 jun 2012 16:21
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Det låter ju onekligen som att saker och ting kommit i rullning för din del! En hel del folk som ringer och vill att du kommer på intervju osv. Inspirerande!
Jag hoppas trots allt att du får det du helst vill ha och slipper pendla, som sagt. Gör ju så mycket om man kan slippa det, för det kostar ju mycket extra både ekonomiskt och energimässigt.

För min del ringde dom från det första sommarviket jag sökt på idag, jobb i köket på ett äldreboende här i stan. Jag fick ju inte det först, för det gick till någon annan. Men den personen kunde inte ta det nu, så då undrade de ifall jag fortfarande är intresserad. Såklart jobbar jag ju mycket hellre i köket än med gamlingarna på en avdelning,så jag sade ja tack!
Jag kunde ju också ändra mig eftersom det var mitt förstaval och äldreboende samarbetar också med varandra, så det var inga problem att byta. Sååå skönt!!Äldrevården är ju inget för mig, utan jag är jätteglad att få mer erfarenhet i kök eftersom jag absolut kan tänka mig att jobba mer med det.

Var på infomöte om jobbcoaching idag, och jag ska få en jobbcoach som jag hoppas kan hjälpa mig på den vägen som jag önskar.

I morgon ska vi börja med golvläggning i tv-rummet, vilket inte blir helt lätt då man måste ta bort det gamla först... Bor i en gammal villa som satt sig så golvet har sjunkit på vissa ställen. Så det blir nya golvskivor innan laminatgolvet kan läggas. Sen blir det omtapetsering oxå...Puh...ingen semester här inte :)

Du kan googla bilder på Tilda-tofflor, så ser du hur dom ser ut. Bra att ha med sig när man åker bort t ex, eller ha ett gäng tofflor till gäster som kommer.

Ja, visst var Snow White bra!

Ha en häääääärlig helg!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 16 jun 2012 16:50
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Jaha, det var inte många dagar jag fick ha hopp om livet.
Jobbet som var heltid fram tills årsskiftet via Lernia blir troligtvis inte av.
Det som de har då är ett heltidsjobb på 4veckor.
Vet inte om jag ska ta det eller ha kvar deltidsjobbet.
Vet fortfarande inte hur länge som deltidsjobbet är eller vilken lön jag får.

Jobbet där jag bor som var via Komet blev tillsatt på torsdagen (dagen efter hon ringde och dagen innan jag skulle på intervju) men de hade ett liknande jobb i Göteborg men det ger mig en timmes extra resväg, enkel väg.
Suck! Det var det.

Men jag har kvar deltidsjobbet iaf, inte ens säkert jag får något av de andra jobben ändå. Klantade mig på en av intervjuerna och sa fel namn på henne jag skulle träffa. Total blackout. Vet inte hur mkt de går det på. Visar ju att man inte har någon koll. Även om det är lätt att säga fel ibland så är det nog stort minus på en intervju.

Igår så blev det att dränka mina sorger i en stor portion pasta med krämost, skinka och soltorkade tomater. Till detta vitt vin! Gott!!
Efterrätt blev jordgubbar, vindruvor och popcorn.

Livrädd att bli tjock(are) igen. Har gått ner 15kg men brukar ta till mat, godis etc som tröst. Gjort sedan jag var liten så det är som en drog för mig.

Ikväll blir det att äta ute med två vänner. Spontant så inte många som kunde. Fattar inte varför det ska vara så svårt att vara lite spontan, måste man veta allt en månad innan?

Snart blir det ett glas vin, blev kvar från igår och en dans med golvmoppen.
Ena katten är totalt livrädd för dammsugaren så när den kommer fram springer han som en tok- oftast utan att se sig för så han brukar fara in ngn dörr eller vägg innan han kommer till sovrummet och kan gömma sig under sängen.
Ända gången den katten springer *S*

Lite soligt idag iaf! :-)

Skrivet av Vilsen 17 jun 2012 16:44
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Men det är väl konstigt att man inte ska få lov att vara glad alltför lång stund i taget..
Men det är ju bra att du ändå har deltidsjobbet kvar, för det kan du väl köra på tills vidare.
Men ärligt talat kan jag inte tro att du ska känna dig körd för att du sade fel namn på den du skulle träffa. Man tittar nog på mycket mer än så, även om du själv känner att du inte har koll. För visst blir man nervös på intervjuerna. Inte konstigt heller eftersom det känns som att intervjerna hänger på liv och död numera...

De flesta tröstar sig med det som är ätbart, eller drickbart eller ger någon upphöjande effekt av något slag! Du har ju dock gått ner 15 kg, vilket är en bedrift!
Men man måste få unna sig något, och behovet av det blir ju större när man saknar något.

Inte mycket sol här idag, men det spelar ingen roll Vi håller på med golvläggning så man är ändå inte ute.
Hoppas du annars haft en skön helg!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 19 jun 2012 20:57
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

De som har deltidsjobbet vägrar att släppa mig om jag tackar ja till att vara där vilket innebär att jag antingen får chansa eller så får jag hoppas på nytt.
De kommer att skriva i kontraktet att ingen av parterna får avsluta anställningen.
Tycker det är lite elakt, kommer meddela dem minst en månad innan om jag får jobbet eller inte.

Mejlade hon på Komet som ringde upp och sa att hon gärna ville ha med mig i processen iaf och bad mig ringa facket.
Facket sa att arb. givaren får skriva i kontraktet att man inte får säga upp sig. Sjukt!!
Men detta innebär iaf att det inte gjorde ngt att jag sa fel namn :-)

Hon ringde idag med men svarade inte iom begravningen så får ringa henne imorgon. Kanske var att jag inte fått jobbet, att kunden inte ens vill träffa mig, min vanliga otur isf.

Lördagskvällen var trevlig och söndagen var helt ok dag med.

Idag var begravningen :-( Den var fin men begravning är alltid begravning. Hälsade inte ens på hon som är ingift. Kan tyckas barnsligt men hon gick inte heller fram till mig och sa hej så då är väll hon likadan. Tur det iaf.

Imorgon är det halvdag på jobbet. Efter det ska jag jaga efter ljuslyktor som man kan ha ute, tänkte kolla på Jysk och ÖB, där brukar man alltid hitta något.

Hur var helgen annars? Förutom golvläggning?

Skrivet av Vilsen 20 jun 2012 12:35
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Låter ju inte klokt att man inte får säga upp sig... Tänk om jag inte hade fått säga upp mig på städfirman! Det är ju inte säkert att man passar för en viss sorts jobb eller man kanske äntligen får det jobbet man önskat.

Jag börjar mitt sommarvik i köket på onsdag nästa vecka, och ska gå bredvid i 3 dagar till att börja med. Sedan blir det säkert ett rullande schema. Fick 5 veckor, men det är ett uppehåll v 29 och v 30, om inget händer så man får rycka in.
Känns bra i alla fall, tycker jag.

Har nu också pratat med min handläggare om att gå en utbildning för storkök, som AF har. Känns som det är den vägen jag vill gå. Och så får jag bara hoppas att jag ska orka. Vet ju inte alls vad jag klarar efter att jag var så nära att gå in i väggen ( eller om det var precis det jag gjorde. Vet inte om gränsen går vid total kollaps och sjukhusvistelse, för så långt hann det ju inte gå).
Men jag känner mig just nu som att jag klarar det, men det lär ju visa sig efter sommaren.

Helgen har varit jättebra! Golvet är nu lagt och det blev jättebra :) Så nu väntar målning av lister och fönster i midsommar. Sedan tapetsering. Ser mycket fram emot att få ett ljust och luftigt vardagsrum! Det påverkar mig väldigt mycket rent psykiskt.

Idag är det soligt, härligt och varmt! Har solat lite på förmiddagen men nu måste jag väl åka iväg och handla lite innan min "gubbe" slutar sitt första skift.

--
På Gång

Skrivet av jenfer 24 jun 2012 09:09
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Nu fick jag övertalat dem om att skriva annat kontrakt.
Nu ska jag jobba aug ut och får jag inte jobbet som börjar i sep så ser vi då vad som händer och sker. Skönt!

Tre dagar kvar nu då innan du börjar jobba! Hur känns det?

Hoppas verkligen du får gå utbildningen via AF, de e lite knepiga.

Var gränsen går när man går in i väggen är svårt...
var nära förra sommaren man hade kanske pallat mycket mer, eller nästan inget mer alls, svårt att veta.
Vill aldrig veta heller.

Vilket pissigt midsommar väder vi har haft på västkusten. Regnade hela dagen, vissa perioder lite lättare regn, andra gånger har det bara vräkt ner. Slutade framåt elva tiden...

Vi hade fått låna ett tält som visade sig sakna tak...
två presenningar och ett parasoll i mitten av taket för skarven fick lösa problemet. Såg riktigt roligt ut!

"förfest" hos ena grannen först, var 7st och på kvällen var vi nog uppåt 20st grannar som åt, drack och tjötade.
På kvällen blev det spel med tjejerna mot killarna och tyvärr vann killarna, men det får man väll bjuda på ibland, eller hur ?

Nu e det träning och i em blir det middag hos mamma, återstår att se om hon sköter sig, känns som hon utnyttjar situationen med morfar då jag kniper o inte säger ifrån.

Hur var din midsommar?

Skrivet av Vilsen 25 jun 2012 09:47
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Vår midsommar blev riktigt bra, med sol på förmiddagen. sedan försvann solen men det var ändå bra väder så vi kunde sitta ute i trädgården och äta tillsammans med min syster.
Senare på kvällen började det regna men då satt vi på altanen under tak. Vår granne kom också och med honom kom ett par andra också. Jag är väl egentligen inget för den typen av fester längre eftersom jag själv inte dricker något numera. Men det gick lugnt till.
Förmiddagen på midsommarafton och midsommardagen ägnade jag åt att måla lister, fönster och element inför tapetseringen nästa helg. Så nu är det avklarat!

Ja nu börjar jag snart jobba och jag ser farm emot det även om det känns lite nervöst då man varit hemma såpass länge och man kommer in i något nytt. Men det känns roligt och fantastiskt att slippa jobba med städ!
Rätt skönt också att det blir 75 %, så man är lite ledig mellan varven nu när jag dessutom är lite osäker på hur mycket jag orkar. Men trött lär man ju bli ändå eftersom det var 5 månader sedan jag jobbade. Men jag tror att sömnen blir mycket bättre när man jobbat.

Ser bra ut för din del med nytt kontrakt och allt! Jag är glad för din skull!
Din midsommar låter också rolig och precis vad du behövde, gissar jag!

Hoppas inte det blir något krångel med utbildningen genom AF, men det kan ju vara för sent för mig att söka till hösten. DEt trista sedan är ju att man måste fortsätta söka jobb och även ta ett kortare jobb om man får ett. Då måste man avsluta utbildningen och sedan börja om den på nytt. Surt!!

Nu öser regnet ner och det ser ut som det ska vara trist den närmaste tiden. Typisk svensk sommar...

--
På Gång

Skrivet av jenfer 26 jun 2012 19:58
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Härligt att ni hade uppehåll på midsommar och att du hade trevligt! Det är vi välförtjänta av båda två!

Det är väll imorgon eller torsdag du börjar jobba om jag inte fattat fel?
Kommer att gå bra, man är lite trött i början men man vänjer sig fort. Kroppen anpassar sig lätt.

På torsdag har jag min intervju för jobbet som är på heltid. Efter det blir det fika (om jag inte ska promota mat ist) med bästisen som jag inte hade klarat mig utan.

Idag är det strålande väder och jag har mummsat massa jordgubbar! Det kostade bara 10kr/aska på Maxi och folk var som tokiga *S*

Imorgon blir det ev bara halvdag men då kan jag åka och träna på gymet utan att knö bland massa andra.

Så om du går en utbildning via AF måste du ändå söka jobb? Att fullborda utbildningen är inte målet alltså? Jisses!

Ska hålla mina tummar för dig imorgon! (och på torsdag om det var då första dagen var)

Du kommer att klara det galant!

Skrivet av Vilsen 27 jun 2012 18:01
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Ja idag var min första arbetsdag och det var jättekul! Man får göra en massa olika saker och tiden går fort. Arbetskamraterna jag träffat idag verkar alla bra och stämningen är trevlig. Guud så skönt!! Nu kommer det ju en del nytt folk senare, som jag ännu inte träffat, när ett gäng snart går på semester. Men det är verkligen en stor skillnad på hur jag haft det i mina jobb tidigare!
Så detta känns absolut helt rätt val för mig!

Lycka till med din intervju i morgon! Funkar det inte så har du ju i alla fall det du har nu.

Ja det låter ju rubbat att behöva abryta en utbildning men vi får väl se hur nitisk min handläggare är om jag nu skulle hamna i den sitsen. Hon måste ju ändå tänka på att jag inte har så stor chans om jag inte får gå klart utbildningen. Men man får ju se som sagt. Kanske är det för sent att söka in nu till hösten ändå. Min handläggare har inte hört av sig om det än.

Väldigt billiga jordgubbar!! Då skulle jag nog köpa på mig några lådor. Har inte sett så billiga här tyvärr. Inte än i alla fall.
Nu ska jag slappa i tv-soffan!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 2 jul 2012 19:38
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Åh så härligt att det funkar bra på jobbet!! Härligt för dig!
Jag har börjat känna mig rejält rastlös på jobbet. Är mer van att det händer lite granna iaf och att man kan styra upp sig egen dag. Trodde jag skulle få lära mig massa nytt men är snarare att jag har gått ner istället. :-(
Men det är ett jobb och det är bättre än att gå hemma!

Orkar inte skriva så mycket mera nu, helt slut o massa saker som måste göras om jag inte orkar (men som jag skjutit fram i flera dagar)

Intervjun gick åt skogen iaf. Blev skickad till fel adress så blev 30min sen vilket ledde till en intervju på 10min. Skit!

Strålande väder ute iaf! Så skönt att slippa regnet!

Skrivet av Vilsen 6 jul 2012 09:47
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Synd att det inte blev så att du får lära dig en massa nya sker på jobbet, men som sagt ett jobb i alla fall.
Ja man får väl ta det som det kommer med allting.
Jag hoppas i alla fall att det ska gå bra för dig och att du ska slippa arbetslösheten!
Sköt om dig nu!

--
På Gång

< 1 ... 5 6 [7] 8  > »