VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* mår dåligt

Forum > Allmänt > Allmänt > mår dåligt

Skriv ut
Visar inlägg 61 - 75 av 107.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

< 1 ... 3 4 [5] 6 7 8  > »
Skrivet av jenfer 27 apr 2012 14:07
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Ringde till gamla jobbet idag och kollade läget, de hade en på väg in för tjänsten via bemanningsbolaget som de har kontrakt med, går det illa så ska de ringa. Men är nog bäst att hoppas att det inte blir, som du säger. Men känns bättre att slippa tacka nej.
Sökte ett annat jobb som är underleverantör till mitt gamla jobb (det ovanstående) men de kände inte just den kontaktpersonen, annars hade det varit en bra merit om då chefen kunde ringt dem och sagt några bra ord om mig.

Jag är oxå extremt känslig, gjorde sådant test på nätet med frågor och 18 ja av 23 så jag är oxå HSP.
Kan bli ledsen för minsta lilla sak och så är allt i livet emot en, speciellt nu när man är extra känslig.

Idag har varit en ok dag- hittills. Det är så man undrar vad som är fel *S* Men dagen är inte slut än, många timmar kvar.

Ikväll blir det filmkväll med skräckfilm :-) utan maken då han inte klarar av skräckfilmer. Han kan ju skura eller något istället här hemma :-P

ha en trevlig helg och valborg!

Skrivet av Vilsen 27 apr 2012 15:52
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Ja du har i alla fall gjort vad du kan. Kanske blir det som underleverantör:)
Jag har nu sökt jobb på ett Lek-och Busland, med lite varierande arbetsuppgifter. Verkar roligt, men kanske vill dom hellre nån yngre samt någon med kassavana. Återstår att se.

Idag fick jag ett brev från min handläggare, med en utskriven platsannons på ett jobb på en städfirma...För det första kan man ju undra om hon inte tror att jag själv går in på Platsbanken varje dag. Självklart har jag sett den tjänsten, som är en timtjänst till att börja med! Man kan ju bara jobba så max 75 dagar, sen baseras ju ersättningen på det och då får man ju knappt ingenting. Hur tänker dom???

Hur som helst ringde jag ändå på jobbet, för att höra mer om det. Vill ju som sagt inte hamna i samma sits igen. Dock kunde dom inget säga om hur stressigt det kan bli, för dom har nyss startat upp i den kommunen. Men bara en sådan sak som att arbetstiden är mellan 7-17...Blir otroligt långa dagar och det är ju ett slitigt arbete.
Jag skickar in en ansökan men skriver i den att AF hänvisat det till mig, men att jag inte klarar av den stress som det innebär. Men då har jag sökt i alla fall.

Ja det är inte lätt att vara en HSP, för man är ju så fruktansvärt sårbar. Man tar till sig allt och läser av och läser in utan att kunna stänga av. Jag blir väldigt ledsen när jag aldrig får någon uppskattning t ex. Jag hör mycket på tonfall och är också väldigt lyhörd, så man analyserar ju mycket. Jag känner att jag är mycket beroende av ett bra helhetspaket när det gäller jobb. Jag måste ha bra arbetskamrater, bra chef, ordentliga raster, vettigt tempo ( klarar stress emellanåt, men det ska ju inte hålla på hela dagarna) och bli bemött med respekt, även för mig som person. Och jag måste få feedback och inte bara kritik när något är fel. Annars dränerar hela situationen mig tills jag drabbas av utmattningssymptom. Finns ju inga genvägar. Men AF skulle ju aldrig förstå detta, det är jag ju på det klara med.
Behöver också ett jobb med arbetskamrater, för jag blir deprimerad av ensamjobben.
Jag har ofta tänkt på vilken enorm resurs jag faktiskt är, om jag blir bemött på rätt sätt och uppskattas mer för att jag är noggrann, lojal, gör mitt bästa och är glad och trevlig.
Det ska ju inte vara en svaghet att vara HSP, men när hela samhället är så konkurrensinriktat och bara ser till att pressa ur allt ur var och en, så uppfattas det ju som en svaghet att inte klara det.
Men vi får stå på oss!

Ha en dunderskön helg!!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 28 apr 2012 18:07
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Hade varit kul om jag fick det jobbet, två av de montörerna som jobbade för oss bara älskade jag! Oavsett hur dåligt humör man var på så fick de en alltid att le!
De kunde komma in på ditt rum och ta stolen som du satt i och börja snurra den utav bara h-e *S*
Nu kommer jag nog inte springa på dem där iom de är ute på fältet men är övriga likadana så hade det varit så bra!

Det "roliga" är att annonsen kom ut (då jag såg den) i torsdags och då hade sista ansökningsdagen gått ut. Intervjuerna skulle de göra veckan innan och just den veckan så kanske de inte var nöjda med ansökningar som kommit in? (35st - inte alls många enligt mig) kan hoppas att de gillar mig!!

Ett vik. på 1,5år men passar ju ganska bra om man ska klämma in unge, om man blir gravid de sista sex månaderna så föder man sådär i januari *s*
jag längtar inte efter barn men då det blir av så ska det planeras så den föds "rätt månad" *S*

Känns som om de på AF inte lyssnar på en, hade de lyssnat på dig så hade de knappast skickat jobbtipset till dig.
Kan ju undra hur de tänker ibland. Fick jobbtips från dem med häromdagen, ett jobb som är ca 12 mil bort. Seriöst???
Pendling på 1,5/väg totalt 3H per dag?
(kommunalt, bil är inte ekonomiskt)
8h jobb, 1h lunch, 3h resa. 12H totalt. Lr e jag bortskämd?
Måste man söka dem? stod inget om det i mejlet jag fick.

Hoppas verkligen att du får praktikjobbet istället, eller det på lek och buslandet. Med massa barn som du har så hade du passat jättebra! Kassa lär man sig, det viktigaste i ett sådant jobb är väll att kunna förstå barn?
Håller både tummar och tår :-)

Läste att man har rätt att säga upp sig ifrån sitt deltids jobb då de 75 dagarna är slut om den lönen är mindre än a-kassan. Då ska inte det påverka a-kassan. Men tycker att det många gånger står så flummigt vad som gäller osv.

Gårdagens lycka kom med dubbelskit idag, inte ett dugg förvånad. Orkar inte ta det nu, måste släppa det och försöka njuta av kvällen ist. Ikväll ska vi iväg till en pub ute i ingenstans och lyssna på när makens arbetskollega och hans band spelar. Nu jobbar karlsloken så middagen tänkte jag ha klar då han kommer hem vid 19. Något vettigt får man väll göra som hemmafru? :-D

Båda katterna har dessutom spytt två gånger var på mitt ny dammsugande golv *s*
Så går det när man tuggar på blommor och annat skit när inte matte och husse är hemma.

Skrivet av Vilsen 30 apr 2012 11:32
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Ja oj vad det gör mycket om man har roliga arbetskompisar. Så himla trist när man har ett ensamjobb. Jag önskar mig verkligen ett trevligt gäng där det känns att man jobbar tillsammans. Jag orkar inte med att bära allt ansvar ensam och att känna att allt står eller faller med mig. Och att man ska ha dåligt samvete om man är sjuk osv. När jag tänker
tillbaks på allt det där så gör det ont i hjärtat, som om någon kramar ihop det allt som går.

Men AF lyssnar ju knappast på en, för deras jobb är ju att se till att man kommer ut i arbete. Så det enda man kan göra är ju helt enkelt att skriva i sin ansökan hur det ligger till. Konstigt att de enda jobb som man tycks vara "rätt" för, är just de jobben man vill undvika...
Jag tycker inte det är klokt att man ska bli hänvisad att söka på ett jobb 12 mil bort!! Har dom inga arbetssökande på den orten,eller i dess närhet??? Jag fattar inte hur AF tänker i det avseendet.
Detta prat om att arbetslösa ska göra sig anställningsbara känns som att de sticker kniven i en och sakta vrider om. Vad menar de egentligen med det?
Skicka iväg oss på "arbetsläger" där vi bara kan jobba , äta och sova och hälsa på familjen några timmar varje helg. Det blir ju den sanna verkligheten av att tvingas jobba långt hemifrån. Kan knappast vara bättre för folkhälsan än rökning och annat missbruk. Det samhället tror att vinner i ena änden kommer de att förlora stort i andra änden tror jag, för vi blir sjuka av all stress och press, vilket också kostar sjukvården stora pengar. Men å andra sidan kan man ju neka alla långtidsjuka att få ersättning, så då har man ju löst det problemet..
Jo man blir nog bitter av att vara realist...

Undrar varför man sätter ut en platsannons där ansökningstiden redan gått ut! Man blir irriterad på sånt där. Jag har också några gånger sett annonser som varit ute och sedan tagits bort långt innan ansökningstiden gått ut.
Men det är ju lite konstiga regler både här och där.

Hoppas pubkvällen var trevlig i alla fall!
Nu ska jag ut och sätta mig i solen en stund.

--
På Gång

Skrivet av Vilsen 3 maj 2012 11:45
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Passar på att skriva ett inlägg till( men missa inte det jag skrev precis innan).

Vill berätta om en ny blogg för HSP-are, som heter HSP arena och adressen är hsparena.com
Där tipsar dom bl a om en bok som heter "Drunkna inte i dina känslor". Den finns att köpa på Adlibris och man kan provläsa den. Verkar väldigt bra! Tror du skulle ha stor nytta av den, precis som jag.

Kan också berätta att jag ska på jobbintervju idag, på det där bus-och leklandet jag skrev om tidigare :))
Hopppas hoppas hoppas det går bra!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 3 maj 2012 21:09
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Hej!
oj känns som det gått veckor innan jag skrev sist men är bara några dagar.
Stort grattis till jobbintervjun!! :-D

Nä, AF tänker inte så jättemycket alla gånger. man slussas hit och dit som en trasa känns det som.
Hade det varit ett jobb där man kunnat växa så hade det varit en sak men för enklare jobb så är det inte värt det.
Och det lär vara många där ner som är arbetslösa med samma kompetens som jag. Vill ens arbetsgivaren har en som bor så långt bort? man blir inte lika flexibel och det är större risk att komma försent iom mera olika färdmedel.

Valborg var riktigt bra! Blev bjuden på middag av några vänner på en mexikanskrestaurang. Annorlunda mat, men gott!

1 maj var strålande sol, åkte ut till havet med maken, hade köpt med oss mat så vi satt och åt och kollade på småbarnen som badade. Skrev de så säger det rätt så mycket som temperaturen i vattnet *s*

Gårdagen var riktigt bra med! shopping, middag och bio med bästa vännen och på det ett jobbsamtal om intervju på måndag!
kvällsjobb dock men det är ett jobb, bättre än inget.

Idag har det varit en ok dag, inget utöver det vanliga.
imorgon måste jag verkligen STORstäda! så slipper man allt på lördagen. Visserligen kommer jag få dammsuga igen på lördagen då vi lämnar bort katterna på fredagskvällen men är allt annat klart inför festen på lördagskvällen så kan man slappna av.
Inte bestämt mig vad jag ska bjuda på.
Om det bara ska vara snacks eller något lite matigt.
Något förslag? snabbt och enkelt till ca 20 pers som är glutenfritt och även vegetariskt. Sist nämnda inget krav då bara en person är det men ogillar verkligen att inte ta hänsyn till alla. Kyckling äter hon dock.

Imorgon ska jag kolla in sidan du länkade om! Tack!

Nu blir det att nana kudden så man orkar upp tidigt och träna innan alla andra dårar intar gymmet :-)

Skrivet av Vilsen 4 maj 2012 10:41
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Låter ju som du haft några riktigt härliga dagar! Skönt när man får lite annat att tänka på. Shopping, bio, havet med maken och matsäck, restaurangbesök, sol, värme...Kan det bli mycket bättre? ( jo jobb då förståss...)

Hoppas du också får din intervju på måndag!
Min intervju gick bra men jag får ju inget veta förrän nästa vecka. Är ju lite nervöst. Tänker att det blir svårt att få något som skulle passa mig lika bra som detta, med tanke på mina förutsättningar. Detta är ett arbete med varierande arbetsuppgifter, vilket jag tycker är roligt. Tyvärr bara 75 procent, så blir ju inte kul om man blir arbetslös igen efter ett halvår... och dessutom är det ju hotell-och restaurang med sina dåliga avtal. Kommer väl inte att få ut mer än jag har nu som arbetslös, samt att jag måste resa 6 mil/dag.

Men men, det känns ju inte som jag vill säga nej om jag blir erbjuden detta. För annars kanske det bara finns städjobben kvar att ta till slut. Kan löneförhandla längre fram, för de 2 tjejerna som jobbat där sen starten för drygt ett år sen, har betydligt högre lön än avtalet tydligen. Så man får väl se vad det blir. Det blir ju lite gambeling, men trivs man med jobbet så är det ändå värt det.

Så du har fest i helgen! Pajer är ju ett tips, men kolla på nätet. Kyckling brukar ju kunna gå hem hos de flesta. Jag är också sån att jag bestämmer i sista stund vad jag ska laga. Men vill man göra något att bjuda på som lite förrätt, så är västerbottensnurror ett enkelt tips. Mördeg med riven västerbottenost som fyllning. Rulla ihop och skär i skivor och in i ugnen tills de fått färg. Lite vin till. Kan inte bli lättare... Men sen vet jag ju inte om det finns glutenfri deg, men det kanske du kan fixa till dig själv i så fall.
Nåja, hoppas att det blir en lyckad och rolig fest hur som helst!

Beställde boken "Drunkna inte i dina känslor". Kostar 178:- på Adlibris. Den kommer jag att få nytta av!

Ha det gott i helgen!

--
På Gång

Skrivet av Vilsen 8 maj 2012 09:28
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Fick inte jobbet, men kanske lika bra då det inte var heltid och dessutom 3 mil bort. Men man blir ju ändå deppad för att man inte tycks passa till något.
Och när jag nyss pratade med min handläggare på AF så fick jag veta att jag inte får praktisera heller, då jag inte blir lovad en tjänst efter. Dom prioriterar långtidsarbetslösa sade hon.Jag tar ju inte platsen från en långtidsarbetslös eftersom ingen sådan sökt praktik just där.
Och jag får ju bara a-kassa oavsett om jag är där eller går hemma...Blir så förbannad rent ut sagt!
Sade också till henne att min syster ju t o m fått förlängt en månad på samma ställe, trots att hon inte heller blivit lovad en tjänst.
Men "nu pratar vi inte om din syster utan vi pratar om dig" svarade hon då. Men samma regler borde ju gälla, för min syster har inte varit arbetslös längre än jag.
Vilken dålig start på dagen"

--
På Gång

Skrivet av jenfer 8 maj 2012 11:18
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

ja, det var riktigt fina dagar jag hade ett tag! var länge sedan så det kändes som man uppskattade dem så otroligt mycket mer då de andra dagarna är jobbigare än vanligt.

Vad trist att du inte fick jobbet!
Fattar inte heller det där med att de ska prioritera de långtidsarbetslösa, är det inte bättre att prioritera de som vill? Till slut kommer ju du och jag bli långtidsarbetslösa så det är som att invänta problemet. Varför inte ta tag i det innan om viljan finns?

Stod i ortstidningen idag att ungdomar som får socialbidrag ska jobba eller plugga annars blir de av med bidraget. Helt rätt på en punkt, de ska jobba.
Jag hade mer än gärna pluggat och fått socbidrag ist för att ta csn lån.

ska på jobbintervju idag. Kundtjänstjobb via bemanning så lönen är låg men ska bannemig försöka löneförhandla någon gång! iaf 2kr mer så har jag gjort något.
Är kvällsjobb 15-21 mån-fre så blir inte heltid och varje helg kommer att bli förstörd. Inte får man stämpla upp heller då det är via bemanning. Surt!
Återstår att se vart det är, får veta det på intervjun men det blir pendling på minst 3mil/väg. Åt fel håll dessutom.

Efter intervjun blir det fika med bästa vännen (vi brukar fika sådär i 4H) Sedan blir det middag med annan kompis och bio! Hon har fått gratisbiljetter till filmen Cocktail!
Hoppas att den är bra!

Torsdag har jag en till intervju, blev chockad att jag kom på intervju då jag inte har någon som helst erfarenhet.
Är som kriminalvårdare.
Skriver mera senare, ska med tåget snart.

Snart är det vår tur!! :-)

Skrivet av Vilsen 8 maj 2012 16:52
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Hur gick din intervju?
Låter gôtt också med 4 timmars fika, middag och bio! Wow, det blir en heldag som heter duga!

Jag blev så irriterad i morse, lindrigt sagt, men sen kom jag på att jag kan fråga om jag får hoppa in och jobba vid behov istället. Då får jag ju in en fot i alla fall, och det kan ju leda till något längre fram.
Vet ju att man bara kan jobba så 75 dagar per ersättningsperiod innan ersättningen sänks, men det kvittar. Bara jag får en chans att komma in där jag gärna vill få ett jobb, eller i alla fall får göra något medan jag väntar på ett annat jobb.

Coctail såg jag nog i slutet på 80-talet första gången, och då var den ju mäkta populär ( ungefär som Dirty Dancing ) Har också sett den på tv för några månader sen faktiskt. Jodå, den håller väl rätt bra fortfarande, om man inte stirrar sig blind på "80-talsstuket" :))

--
På Gång

Skrivet av jenfer 9 maj 2012 15:24
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

hahaha skrev fel på FB med. Cockpit menar jag, inte Cocktail *s* Den var rolig! Handlar om en manlig pilot som blir av med jobbet pga nedskärningar och klä ut sig till kvinna då ett bolag söker kvinnlig pilot.

Jobbintervjun...hm... svårt att säga hur det gick. det dumma är att det blir bara 75% och iom det är via bemanning så får man inte stämpla upp. Hon sa det inte direkt men indirekt att
"jag fattar att du kommer söka heltidsjobb även om du får detta" Hon sa det i stil med "jag vet att du vill arbeta heltid så jag kommer ha det i åtanke"

Sänks ersättningsperioden efter 75dagar?
vad jag fattat som så har man rätt att säga upp sig från
deltidsjobb och lönen är lägre än a-kassa ersättningen.
Dock framgår det inte om ersättningen sänks, men det kanske den gör?

Pluggar företagsekonomi vid sedan av och har prov på måndag.
Får ångest, är så rädd för att misslyckas ännu mera än vad jag redan har gjort :-(

Idag pissregnar det ute, bra för mitt humör.
jag som måste handla mat *suck*
bör ge mig av nu innan alla mocklisar som jobbar kommer.

Är den gamla filmen Cocktail sevärd förresten? Tror jag sett den men är inte säker.

Två nej från sökta jobb idag. suck! Ingen som tror på mig??

Skrivet av jenfer 9 maj 2012 15:51
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Läste följande i en jobbannons för arbete på Landvetter

"Efter avslutad och godkänd grundkurs erbjuder vi en intermittent anställning. Du kommer att genomgå en tre veckor lång utbildning, där det under de första 48 timmarna inte utgår någon ersättning. "

Seriöst?? Ingen ersättning på sex dagar??
får man göra så?

tycker det är riktigt illa!

Skrivet av Vilsen 10 maj 2012 11:34
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Ha ha...ja det var ju en viss skillnad på film antar jag.
Coctail handlar ju om två spritflaskejonglerande ( långt ord det där) bartenders, varav den ena är Tom Cruise.

Det är inte lätt det där med att ta ett deltidsjobb, men man får ju säga upp sig utan att bli av med ersättningen. Men å andra sidan får man väl knappast jobbet om dom vet att man vill söka heltidstjänst.

Så här står det i alla fall på A-kassans sida om deltidsregeln:

Om de 75 dagarna tar slut
Alternativen för dig om din ersättningsrätt på deltid skulle löpa ut är:

• att fortsätta att arbeta deltid utan arbetslöshetsersättning, eller
• att sluta ditt deltidsarbete för att söka heltidsarbete och under tiden vara arbetslös på heltid.

Den som slutar ett arbete av detta skäl blir inte avstängd ifrån ersättning förutsatt att din inkomst från deltidsarbetet är lägre än ersättningen från HRAK. Avstängning är annars den vanliga påföljden för den som väljer att sluta ett arbete. Skulle du sluta ditt arbete när du fortfarande har deltidsdagar kvar blir du i normalfallet avstängd.

Lämna arbete: En person som lämnar ett arbete som understiger hans eller hennes arbetsutbud efter att ha förbrukat sina 75 ersättningsdagar vid deltidsarbetslöshet anses ha giltig anledning att göra detta, om inkomsten av deltidsarbetet kommer att understiga fastställd dagpenning som heltidsarbetslös.

Avvisa arbete:En sökande som har förbrukat sina 75 ersättningsdagar vid deltidsarbetslöshet och som avvisar ett erbjudet arbete/uppdrag som understiger hans eller hennes arbetsutbud anses ha godtagbara skäl att göra detta, om arbetsinkomsten från deltidsarbetet understiger 90 procent av den fastställda dagpenningen.

Själv har jag i alla fall ställt mig till förfogande för att hoppa in som extrahjälp i den matsalen jag skrev om. Dom ska ha mig i åtanke. Men hur mycket det kan bli vet jag ju inte, men jag känner att jag ju vill göra något i alla fall.

Jag ska hålla tummarna för ditt prov i företagsekonomi! Men jag håller med om att man verkligen tappar tron på att man platsar någonstans för ingen tycks ju vilja ha en...
Har sett andra här i vår lilla stad, som gått arbetslösa länge och som hamnar på Röda Korset och liknande. Känns inte jätteinspirerande precis...

Pissväder här med. Men dock rätt varmt. Men jag blir så låg av sånt här väder. Blir en dag till vid datorn...

--
På Gång

Skrivet av Vilsen 10 maj 2012 11:36
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

onsdag 9 maj 2012, kl 15:51 skrev jenfer
Läste följande i en jobbannons för arbete på Landvetter

"Efter avslutad och godkänd grundkurs erbjuder vi en intermittent anställning. Du kommer att genomgå en tre veckor lång utbildning, där det under de första 48 timmarna inte utgår någon ersättning. "

Seriöst?? Ingen ersättning på sex dagar??
får man göra så?

tycker det är riktigt illa!

???????
Låter inte riktigt klokt!! Men samtidigt kanske man gör det om man blir lovad jobb. Man hamnar i en rävsax där man blir utnyttjad som arbetslös.

--
På Gång

Skrivet av jenfer 11 maj 2012 15:29
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Nä, de fattar ju att man vill ha heltid så de som får deltid är väll studerande, de som är mammalediga på deltid, sjukskriva på deltid osv.

Hoppas att du kan få hoppa in lite extra iaf! Är bättre än inget alls.

Det regnar som bara den idag med, trist!

Köpte mig en begagnad cykel igår! en grön :-)
Hade tänkt köpa cykelhjälm och olja idag men skippar det, vill inte ge mig ut i ovädret om jag inte måste.

Var på intervju på Kriminalvården som vårdare! Lite annorlunda jobb (sommarjobb). De vill ha mångfald men jag har ingen som helst erfarenhet så man får se vad det leder till.
går jag vidare så blir det andra intervju, fystest osv.
Låter himla mycket för ett sommarjobb.

Imorgon lördag ska vi ner till min mans syster och grilla. Länge sedan jag träffade dem så det ska bli roligt!

Måste verkligen få pluggat med men känns som om jag inte vet vad jag ska plugga på. Känslan att man pluggat för lite men det man läser nu har jag fattat. Alltid rädd att missa något.

Mitt mål är mvg så kommer bli besviken om jag bara får G även om godkänt är helt ok.

Får hoppas på sol i helgen!

< 1 ... 3 4 [5] 6 7 8  > »